Bakan Karaismailoğlu: Denizcilik sektörü olmazsa olmazımız
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, 'Denizcilik sektörümüze 2053 yılına kadar 21,6 milyar dolar yatırım yapacağız. Bu sayede 180 milyar dolar milli gelirimize katkı sunacağız. Üretime etkisi 320 milyar doları aşacak.' dedi.
İstanbul ve Marmara, Ege, Akdeniz, Karadeniz Bölgeleri (İMEAK) Deniz Ticaret Odası'nın 40'ncı kuruluş yıldönümü dolasıyla düzenlenen programa, Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, TOBB Başkanı Rıfat Hisarcıklıoğlu, TİM Başkanı Mustafa Gültepe, İMEAK Deniz Ticaret Odası Yönetim Kurulu Başkanı Tamer Kıran, İTO Başkanı Şekip Avdagiç ve davetliler katıldı.
Programda konuşan Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, şunları kaydetti: "Küresel bazda denizyolu ile yapılan yük hacmi son 50 yılda 20 kattan fazla büyüdü. Bu durum denizcilik sektörünü küresel ticarette en stratejik sektör konumuna getirdi. Ayrıca denizcilik sektörü, 21'nci yüzyılda sadece bir taşımacılık türü olmaktan da çıkarak endüstri, ticaret ve hizmet dalına dönüştü. Bu noktada ülkemizin dünyanın ilk 10 ekonomisi arasında yer alma hedefi çerçevesinde denizcilik sektörü olmazsa olmazımızdır."
Karaismailoğlu, Türkiye'nin denizcilik alanında büyük mesafeler kat ettiğini belirterek, şöyle sürdürdü:
"Bugün, Türk Bayrağı, denizcilik sektörü özelinde dünyanın en itibarlı bayraklarındandır. Dünyada gemi takip sistemlerini ilk kuran ülkelerden biri biziz. 'Denizci Ülke' anlayışımızın sonucunda gemi sanayimizin, istihdam ve ülke ekonomisine olan katkısı da önemli oranlara ulaştı. 2003'ten itibaren izlediğimiz akılcı politikalarla, 37 olan tersane sayımızı 84'e çıkardık. Bunun yanında tersanelerimizin gemi bakım onarım miktarı son 10 yılda yüzde 95 oranında arttı. Gemi inşa sektöründeki istihdam oranı da son on yılda yüzde 115 arttı. Ülkemiz, gemi geri dönüşüm sanayiinde de 1,5 milyon grosstonluk kapasitesi ile dünyada 4'üncü sıradadır. Ayrıca ülkemiz, mega yat projelerinde dünyada 3'üncü sırada yer almaktadır."
'DENİZLERİMİZ MAVİ VATAN'IMIZDIR'
Karaismailoğlu, Türkiye'nin jeostratejik konumunun önemine dikkati çekerek, "Ülkemiz, Asya ve Avrupa arasındaki doğu-batı koridorunda doğal bir köprü olduğu gibi Kafkas ülkeleri ve Rusya’dan Afrika'ya uzanan kuzey-güney koridorlarının da tam ortasında bulunmaktadır. Bu jeostratejik konumunun yanı sıra etrafını saran Karadeniz, Marmara, Ege ve Akdeniz ile de Türkiye'nin her şeyden önce bir deniz ülkesi olduğu da su götürmez bir gerçektir. Denizlerimiz; Mavi Vatan'ımızdır." ifadelerini kullandı.
Karaismailoğlu, 2020-21 yıllarında salgının etkisiyle navlun fiyatlarının yüksekliği, boş konteyner bulunamaması, ham madde tedarikindeki gecikmelerden dolayı siparişlerin zamanında yerine ulaştırılamaması gibi birçok olumsuzluk yaşandığına dikkati çekerek, sözlerini şu şekilde sürdürdü:
"Denizcilik sektöründe önemli maliyet artışları yaşandı, arz-talep dengesi değişti, bu durum da doğal olarak navlunlara yansıdı. Fakat salgına rağmen aldığımız tedbirler neticesinde dünyanın aksine denizyolu sektöründe ülkemiz 2020 yılında da 2021 yılında da büyüme kaydetti. Dünya genelinde 2021 yılında konteyner elleçlemelerinde yaklaşık yüzde 6'lık artış ve toplam yük elleçlemesinde de yüzde 3,2’lik artış kaydedilmiş olmasına rağmen, ülkemiz limanlarında toplam yükte yüzde 6'lık artış yaşandı. Ro-ro taşımacılığında ise yüzde 15,5 artış kaydedildi."
'KRUVAZİYER SAYISI 40 KAT ARTTI'
Söz konusu dönemde Türk limanlarına yanaşan kruvaziyer gemi sayısındaki artışa vurgu yapan Karaismailoğlu, "Kruvaziyer gemi sayısı 40 kat artarak 437'ye ulaştı ve toplamda 400 bine yakın kurvaziyer yolcusu ülkemiz limanlarında ağırlandı." dedi.
Karaismailoğlu, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı olarak, gerekli destekleri ve teşvikleri hayata geçirdiklerine dikkati çekerek, şu değerlendirmede bulundu:
"Hurda teşviği ve son çıkardığımız teşvikle Ro-Ro taşımacılığı daha cazip hale getirilecek, yakın zamanda şehir içi denizyolu yolcu taşımacılığı yapan taşımacılarımıza da destek vereceğiz. Denizcilik idaresinin nitelikli personel ile dünya standartlarında hizmet vermesi amacıyla 'denizcilikte kalifiye personel istihdamı' politikamız sektörümüzce malumdur. Hizmet kalitesini artırıcı düzenlemelerimizi, denizcilik hizmetlerimizi yürüttüğümüz 71 Liman Başkanlığından oluşan taşra teşkilatımızı da içine alacak şekilde genişletmek için 21 Bölge liman başkanlığı kurduk. Bu çalışmamız sayesinde tüm denizcilik sektörümüze sahada daha da iyi hizmet vereceğiz."
Türkiye'nin 2053 Vizyonu'na dikkati çeken Karaismailoğlu, şunları kaydetti: "Denizcilik sektörümüze 2053 yılına kadar 21,6 milyar dolar yatırım yapacağız. Bu sayede 180 milyar dolar milli gelirimize katkı sunacağız. Üretime etkisi 320 milyar doları aşacak."
Karaismailoğlu, 2053 Ulaştırma ve Lojistik Ana Planı'nda denizyollarına özel bir yer ayırdıklarına vurgu yaparak, denizyollarının Mavi Vatan'nın temeli ve ulaşımdaki entegrasyonun kilit noktası olduğunu söyledi. Söz konusu plan kapsamında, liman tesisi sayısını 255'e çıkaracaklarını belirten Karaismailoğlu, “Mavi Vatan'ımıza tüm gücümüzle sahip çıkıyoruz. Türk deniz ticareti filolarının büyümesi için bakanlık olarak her türlü kolaylığı sağlıyor, ilgili paydaşların bu sürece destekleri için girişimlerimize devam ediyoruz.” dedi.
Karaismailoğlu, Türkiye'nin yeniden 'denizci ülke, denizci millet' kimliğini hatırlamasında, bakanlığın, sektör oyuncularıyla birlikte hareket etmesinin önemli rolü olduğunu söyledi.