22 Kasım 2024 Cuma
İstanbul
  • İçel
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

Beyaz eşyacı: Zam yapamıyoruz

Türkiye Beyaz Eşya Sanayicileri Derneği’nin (TÜRKBESD) verilerine göre, 2022’in ilk yarısında altı ana ürün grubunda ihracat yüzde 1 oranında artarken, iç satışlar bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 8 oranında azaldı.

Beyaz eşyacı: Zam yapamıyoruz
A+ A-

TÜRKBESD Başkanı Can Dinçer, “Veriler, hammadde ve enerji fiyatlarındaki artış, Rusya ile Ukrayna arasındaki savaş, en büyük ihracat pazarlarımızda enflasyonun yükselmesi gibi olumsuzluklara rağmen, güçlü ihracatımızı koruduğumuzu gösteriyor.” dedi. Diğer maliyet yükselişlerinin yanında avro-dolar paritesindeki bozulmanın da sektöre ek bir yük getirdiğini vurgulayan Dinçer “Maliyet artışlarını nihai fiyatlara yansıtamıyoruz. Bütün üretim süreçlerinde verimlilik üzerinde çalışıyoruz, büyük gayret içindeyiz” diye konuştu.

HAZİRAN’DA HEM İHRACAT HEM İÇ PAZAR GERİLEDİ

Haziran ayında ise beyaz eşya sektörü, iç satışlarda yüzde 2, ihracatta yüzde 6 daralma kaydetti. TÜRKBESD Başkanı Can Dinçer, 2021’de ihracatını yüzde 16 artıran sektörün, küresel ölçekte zor bir yıl olan 2022’deki olumsuzluklara güçlü bir şekilde karşı koyduğunu söyledi. Avrupa ülkelerine yapılan ihracat azalırken Asya’ya ihracatın artış eğilimine dikkat çeken Dinçer, bu artışta Ortadoğu ülkelerinin pozitif katkısı olduğunu ifade etti.

İç satışlardaki düşüş trendinin yılın başından bu yana devam ettiğini anımsatan Dinçer, yüksek enflasyon ve satın alma gücünün düştüğü dikkate alınınca bu sonucun beklenmedik olmadığını ifade etti. Dinçer, “Tüketicilerin alım gücünü desteklemek üzere kredi kartı taksit sayılarının artırılmasının faydalı olacağına inanıyoruz. Ayrıca, ÖTV’nin kaldırılması tüketicilerin ihtiyaçlarını daha rahat karşılamasını sağlayarak, talebi artıracak, üretimin de güçlü şekilde devam etmesini sağlayacaktır” dedi.

Dinçer, “Üretiminin yüzde 75’ini ihraç eden, yıllık 4.5 milyar dolarlık ihracat ile ülke ekonomisine önemli katkıda bulunan beyaz eşya sektörünün rekabet gücünü koruması için atılması gereken adımlar, bu dönemde en önemli gündem maddelerimizin başında geliyor” ifadesini kullandı.

Beyaz eşya üretiminde dünya üretiminin yüzde 54’ünü gerçekleştir Çin’in ardından ikinci sırada gelen Türkiye’nin payının yüzde 7 olduğunu belirten Can Dinçer “Büyüme potansiyelimiz çok büyük” dedi.

‘YASSI ÇELİĞE DAMPİNG ÖNLEMSİZ KAPATILSIN’

Toplantıda yassı çelik ürünlerine yönelik damping soruşturmanın önlemsiz bir şekilde kapatılması istendi. TÜRKBESD Yönetim Kurulu Üyesi Mehmet Yavuz, yassı çeliğin, beyaz eşyada maliyet giderlerinin yüzde 17’sini oluşturduğunu belirtti. Türkiye’nin sıcak sac ithalatının yüzde 36’sı Rusya’dan, yüzde 22’si Ukrayna’dan yapılırken, artık her iki ülkeden de ithalat yapılamadığını söyleyen Yavuz, “Soruşturma kapsamındaki AB ve Güney Kore menşeli ürünlere yönelik anti damping kararı, beyaz eşya dahil olmak üzere ihracat yapan tüm imalat sektörlerinin rekabet gücünü olumsuz etkiliyor” dedi.

ÖTV beyaz eşya türkbesd mehmut yavuz can dinçer