BMD heyetinden Moskova'da dört günlük mesai: Batılılar askıda Türkler kapıda
Rusya'da yaptıkları görüşmelerde karşı tarafa üç öneri sunduklarını belirten BMD Başkanı Öncel, 'Organize olmalı, elimizi çabuk tutmalıyız. Rus pazarında yer etmek isteyen sadece bizler değiliz.' dedi
Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Rusya'da dört gün süren görüşmeler yaptı. BMD Başkanı Sinan Öncel ve beraberindeki heyet geçen hafta perşembe günü uçaktan iner inmez muhataplar ile toplantı düzenledi. Heyet, pazar dönüş gününü bile toplantılarla geçirdi. Dört günün de yoğun görüşmeler ve ziyaretlerle geçtiğini anlatan Sinan Öncel, Aydınlık'a yaptığı açıklamada, “7-8 farklı görüşme yaptık. AVM yöneticileri ile toplantılar düzenledik. Bunlar Rusya'nın en büyük grupları. Daha önce hiç irtibatımız olmayan gruplar ve kişilerle görüştük. Rusya'da Alışveriş Merkezleri Birliği var bunlarla görüşmeler yaptık. Daha önce Zoom üzerinden yaptığımız görüşmeleri bu sefer fiziki olarak gerçekleştirdik.” dedi.
FRANSIZLAR KAPATTI İTALYANLAR İSE AÇIK
DEİK Türkiye - Rusya İş Konseyi Başkanı İzzet Ekmekçibaşı'nın da heyette yer aldığını belirten BMD Başkanı Öncel, “Rusya'daki muhataplarla fiziki olarak bu ilk görüşmemiz oldu. Daha geniş bir heyetle de Rusya'ya gitmeyi planlıyoruz. Oradaki muhataplarımızda görüşeceğiz. Batılı markalar şu anda dükkanlarını kapatmış durumdalar ama tam anlamıyla çıkmış değiller. Askıda dediğimiz bir durum söz konusu.” bilgisini verdi. Öncel'e “Batılılar askıda Türkler kapıda' diyebilir miyiz?” diye sorduğumuzda şunları anlattı: “Diyebiliriz. Bu şekilde bizim tespit ettiğimiz 100'e yakın marka var. Batılı markalar özellikle Fransızlar kapalı durumda. İtalyanlar açık tutuyorlar. Bizim de Rusya'da 32 markamız faaliyette. Tabi bu süreçte Türkler'in Rus AVM'lerde daha çok yer için bizim de şartlarımız oldu. Çünkü iki bin metrekare alanlar bizim markalarımız için çok büyük ve riskli bir yatırım olur.”
MOSKOVA'YA ANADOLU MODELİ
Rus muhataplara franchising/imtiyaz usulü çalışmak istedikleri yönünde öneri yaptıklarını kaydeden BMD Başkanı Öncel, şunları aktardı: “Rus ortaklarla gitmek daha mantıklı olur. Birinci önceliğimiz ve önerimiz bu şekilde oldu. Tabi sadece orada payını artırmak isteyenler Türkler değil. Bugün Rusya pazarındaki payını artırmak, Batılılar'dan boşalan yeri doldurmak için İran, Çin, Hindistan da kapıda ve görüşmeler yapıyorlar. Rusya için tek alternatif biz değiliz. Bu yüzden elimizi çabuk tutmamız lazım. Hızlı ve organize olmamız gerekiyor. Franchising dışında şöyle bir önerimiz de oldu; çok büyük metrekarelerdeki alanlarda tek bir markanın girip o alanı doldurması, orada yer alması yerine sizler perakendeci şirketler kurun ve 7-8 kadın markasını, 6-7 erkek markasını bu alanlarda bulundurun. Türk markalarını bünyesinde barındırsın ve böylece bu alanları dolduralım dedik. Biz bu modeli zaten Anadolu'daki AVM'lerde görüyoruz. Yani Anadolu'daki bir AVM'ye bir marka mağaza açmak istemiyor. Fakat AVM kendi perakendecisi ile orada o markanın mallarını satmaya başlıyor. Bakıyor ki pazar tutuyor o zaman marka kendisi de giriyor ve mağazayı devralıyor. Yine Rusya'da böyle bir yöntem belirlenebilir. Zaten biz Türk mallarına talebin olacağını biliyoruz. 90'lı yıllardaki gibi değiliz. 90'lı yıllarda ne bulursan sat dönemi olmuştu. Bavul ticareti çok öndeydi. Artık güçlü markalarımız var ve Türkiye bu işi dünya çapında yapıyor. Batılı markalarla yarışan bir vaziyetteyiz.”
PARA BİRİMLERİ SABİTLENMELİ
Bunun yanında özellikle ödemeler konusunda sıkıntıların yaşanabildiğini ifade eden BMD Başkanı Öncel, “Bu sıkıntıların aşılması için iki ülke para biriminin sabitlenmesi gerek. Böyle bir talebimiz var. Bu hem Türk tarafını hem Rusya tarafını bağlıyor. Diğer yandan bir de gümrük vergisi durumu var. Yüzde 10-12 bandında. Biz bunun da indirilmesini Rusya tarafından talep ediyoruz. Rusya'da önemli bir fırsat var bunu değerlendirmek için iyi organize olmalı de elimizi çabuk tutmalıyız.” diye konuştu.
Moskova gözlemlerini de aktaran Öncel, sözlerini şöyle sürdürdü: “Özellikle lüks markalar, Batılı lüks markalar çıkmış durumda. Bu lüks markalar çıkınca poşette yani satışlarda ciddi bir azalış görülüyor. Pahada ağır ürünler oldukları için ciroda yüzde 40'lık düşüş oluyor. Bunların yerinin de dolması kolay değil. Ama gördüğümüz sokaklarda hareket de vardı. Kalabalık, yoğunluk vardı. Nisan ve mayıs itibarıyla marta göre işlerde bir düşüş olduğu söylendi. Özellikle lüks markalar dışında hareketlilik var ama lükse düşüş görüyoruz.”