20 Ekim 2024 Pazar
İstanbul 14°
  • İçel
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

BritishVolt'un mega fabrika hayalleri başka bahara

İngiliz firması olan BritishVolt’un, elektrikli arabaların lityum-iyon pillerini üretmek için Kuzeydoğu İngiltere'de bir mega fabrika hazırlığı içindeydi ve finansman görüşmeleri yapmaktaydı.

BritishVolt'un mega fabrika hayalleri başka bahara
A+ A-
Metin Akgerman

Planlamalar, teknoloji, prototipler hayli ileri aşamada olmasına rağmen firmanın finansal destekçileri firmaya gerekli acil finans paketini sağlamadılar ve firmanın fişini çektiler. Firma yönetimi iflas yöneticisinin eline geçti. 232 kişi işsiz kaldı. BritishVolt'un bu darbeyi alması ile gözler rakip bir proje olan, Land Rover ve Jaguar markalarının sahibi olan Tata'nın elektrikli araç bataryasını nereye kuracağı konusunda yoğunlaştı.

Türkiye açısından bu durum iki fırsat yaratabilir. İlki BritishVolt'da işini kaybeden uzmanların bir kısmının birikiminden Türkiye'deki elektrikli araç batarya üretimi konusunda faydalanmak. Ayrıca BritishVolt'un finansman bulamadığı mega fabrika yatırımının belki doğru bir ortak ile beraber Türkiye'de yapılması sağlanabilir. Finans kaynağı olarak körfez sermayesi, teknoloji, alt-bileşen olarak Çin'deki tedarikçiler ve pazarlama alanında Elon Musk ile işbirliği yapılabilir.

Diğer olası fırsat ise, Tata'nın fabrika yeri arayışı konusunda kendisine Türkiye'de uygun bir arazi ve teşvik paketi sunmak ve Avrupa'nın elektrikli araç teknolojileri konusunda Türkiye'ye bağımlılığını artırmak olabilir.

Elektrikli araç, elektik hücresi üretimi konusunda ülkeler arasında bir soğuk savaş yaşanırken, konunun en kritik hammaddelerinden olan kobaltın (Co) dünya çapında en büyük üreticisi olan 110 milyon nüfusu olan Kongo Demokratik Cumhuriyeti'ni (KDC) hatırlayalım. Bilindiği üzere KDC'nin hammaddelerinin bazı komşu ülkeler tarafından yağmalanması gibi bir sorun mevcut idi. Geçtiğimiz haftalarda Türk askeri yardım ürünleri KDC'ye ulaştı. Türkiye'nin yardımı ile KDC'nin, başta kobalt olmak üzere doğal kaynaklarına sahip çıkabilmesi ve aşırı fakir olan halkının yağmalanan kaynaklarını koruyabilmesi belki de sağlanabilecek. Gönül ister KDC, kobalt konusunda işin sadece hamaliyesini ve madenciliği ile yetinmesin, daha üst katma değer üretim seviyelerine de çıkabilsin. Türkiye'nin KDC'ye kobalt üretimi ve işlenmesi konusunda destek vermesi için uygun zamanda olabiliriz. Bu vesile ile KDC'nin ilk başbakanı olan, seçim ile işbaşına gelmiş olan ve malum güçlerce katledilen Patrice Lumumba'yı saygı ile analım.

Son Dakika Haberleri BritishVolt ingiliz firması