Batı'dan korkanlar: 85 gündür Ege’de uçak uçuramadı
Cumhur İttifakı, seçim sürecinde Batı'yla 'gerginlikleri düşürmek' adına Ege ve Doğu Akdeniz'deki haklarımızı rafa kaldırdı. Kıbrıs'taki hidrokarbon hırsızlığı görmezden gelinirken, Ege'deki Türk uçuşları sıfırlandı
Ankara, seçim sürecinde Batı'yla “gerginlikleri düşürmek” adına Ege ve Doğu Akdeniz'deki hak ve menfaatlerini rafa kaldırdı. Küresel enerji devlerinin Kıbrıs'taki hidrokarbon hırsızlığı görmezden gelinirken, şimde de Ege'de 85 gündür uçuş yapmadığımız ortaya çıktı. Halbuki uluslararası hava sahasında icra edilen bu uçuşlar, absürt Yunan iddialarına verilen en net yanıttı.
Yunan To Vima gazetesi, gelişmeyi “Ege'de İhlalsiz ve Gerilimsiz 85 Gün! Hava Kuvvetleri ve Pilotlarımız için Büyük Avantaj” başlığıyla duyurdu. “Hiçbir şey eskisi gibi değil!” denilen haberde, şu ifadeler yer aldı:
“85 gün boyunca Ege'de hiçbir hareketlilik yaşanmaması, bize sonsuz ihlallerin yaşandığı o kara günleri hatırlatıyor. Bu 85 günde, Ege'deki Türk uçuşları sıfırlandı. Bu durum, Hava Kuvvetleri ve pilotlarımız için büyük avantajlar sunuyor.
“Her şeyden önce bir kaza tehlikesi ve Türklerle hava muharebesi korkusu önlenmiş oldu. En önemlisi ise, Yunan pilotlar bu 85 gün boyunca, neredeyse tüm dünya pilotları gibi, Türk jetlerini önleme stresi yaşamadan, bir hava savaşına dahil olma riski olmadan, tatbikatlara ve kendi gelişimlerine odaklandılar. Peki ya ekonomik faydalar? Şimdiye kadar sadece yakıttan bile milyonlarca avro tasarruf sağlandı ve personel giderlerini de eklediğinizde Türkiye'deki seçimlerin sonuna kadar bu tasarrufun 7 milyon avroyu aşacağı tahmin ediliyor.”
GERGİNLİK NEDEN OLUYORDU?
Geçen günlerde Yunanistan Dışişleri Bakanı Nikos Dendias da Ege'deki “sessizlikten” övgüyle bahsetmişti. “Türk tutumunda bir değişiklik oldu.” diyen Dendias, “Size basit bir örnek vereyim. Daha önce her gün üst uçuşlar, hava sahası ve karasuyu ihalalleri oluyordu. Bunca zaman, hiçbir ihlal kaydedilmedi. Üstelik Ege'de Türk uçuş faaliyeti bile yok. Genel olarak Türk tutumunda tam bir değişiklik var. Retorik tamamen değişti. Yunanistan'a karşı ne hakaret, ne tehdit, ne de başka bir şey... Olan bu.” ifadelerini kullanmıştı.
OLDU OLACAK MORATORYUMU DA UZATALIM'
Yunanistan'ın bahsettiği gerginliğin sebebi ise, Türkiye'nin uluslararası hava sahasında yaptığı uçuşlardan ibaretti. Çünkü Yunanistan, dünyada hava sahasının karasularından daha geniş olduğunu iddia eden tek ülke. Ege'deki 6 mil karasuyu rejimine rağmen 10 mil hava sahası olduğunu iddia eden Yunanlar, Türkiye'nin de uluslararası hava sahasındaki uçuşlarını taciz olarak niteliyor. Dendias'ın açıklamalarından ise, Türk jetlerinin bırakın Yunan hava sahasına girmeyi, uluslararası hava sahasından dahi çekildiği anlaşılıyor. Bu da Ege'deki karasuları ile hava sahasını 12 mile genişletmeyi planlayan Yunanistan'ı, daha da cesaretlendiriyor.
Diğer yandan Türkiye, Ege'de tamamen Yunanistan lehine olan Atina Mutabakatı'nı da uzatmayı planlıyor. 4 Nisan'da Türkiye'ye gelen Yunanistan Savunma Bakanı Nikos Panayiotopulos, Milli Savunma Bakanı Hulusi Akar ile yaptığı görüşmenin ardından bu durumu ifşa etmişti. Ta Nea gazetesine konuşan Panayiotopulos, Akar ile iki ülkenin Ege’deki tatbikat sayısını sınırlandırmasını ve ‘moratoryum’ süresinin bir ay daha uzatılmasını konuştuklarını söylemişti. Panayiotopulos, “Nihai kararı, önümüzdeki günlerde yapacağımız telefon görüşmesinde vereceğiz.” dedi.
Halbuki Türkiye ile Yunanistan'ın yaz aylarında 3 ay boyunca Ege'de tatbikat yapmamasını öngören bu moratoryumu, Atina sık sık ihlal ediyor. Türkiye yaz aylarında savaş gemilerini Ege'ye çıkarmazken, Atina Navtex'ler ilan ediyor, tatbikatlar düzenliyor. Üstelik adalar turizminden parayı da Türkiye değil Yunanistan kazanıyor. Fakat Ankara, şimdilerde bu 3 aylık süreyi 4 aya çıkarmayı planlıyor.