Devletin faiz gideri 1 ayda yüzde 117 arttı
2025’in ilk ayında kamu bütçesinde 139 milyar 259 milyon liralık açık oluştu. Söz konusu ayda faiz giderleri, bir önceki aya göre yüzde 117’lik artışla 163 milyar 18 milyon liraya yükseldi


Hazine ve Maliye Bakanlığı, ocak ayına ilişkin bütçe uygulama sonuçlarını açıkladı. Bütçe, ocakta 139 milyar 259 milyon lira açık verdi. Ocakta bütçe gelirleri, geçen yılın aynı ayına göre yüzde 48,6 artarak 917 milyar 83 milyon lira, bütçe giderleri yüzde 37,6 artışla 1 trilyon 56 milyar 342 milyon lira olarak kaydedildi. Böylece 2025'te merkezi yönetim bütçe giderleri için öngörülen 14 trilyon 731 milyar 14 milyon lira ödeneğin yüzde 7,2'si kullanılmış oldu.
Ocak ayında faiz giderleri geçen yılın aynı ayına göre yüzde 34,6, aylık bazda da yüzde 117’lik artışla 163 milyar 18 milyon liraya çıktı.
Faiz hariç bütçe giderleri, geçen yılın aynı ayına göre yüzde 38,1 artarak 893 milyar 324 milyon liraya yükseldi. Faiz hariç giderlerin bütçe ödeneklerine göre gerçekleşme oranı ise 2024'ün aynı ayında yüzde 6,6 iken geçen ay yüzde 7 olarak hesaplandı.
PERSONEL GİDERİ 359 MİLYAR LİRA
Ocakta personel giderleri, geçen yılın aynı ayına göre yüzde 38 artarak 359 milyar 153 milyon lira olurken personel giderleri için bütçede öngörülen 3 trilyon 475 milyar 521 milyon lira ödeneğin yüzde 10,3'ü kullanıldı.
Sosyal güvenlik kurumlarına devlet primi giderleri, ocakta, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 38,5 artışla 42 milyar 334 milyon liraya yükseldi ve bütçede öngörülen 434 milyar 991 milyon lira ödeneğin yüzde 9,7'si kullanılmış oldu.
Söz konusu dönemde, mal ve hizmet alım giderleri için bütçede öngörülen 1 trilyon 23 milyar 745 milyon lira ödeneğin yüzde 4,5'i harcandı. Ocakta, yüzde 71,3 artışla 46 milyar 341 milyon lira mal ve hizmet alımı gideri gerçekleşti. Cari transferler ocakta geçen yılın aynı ayına göre yüzde 42 artarak 404 milyar 202 milyon lira oldu. Bütçede öngörülen 5 trilyon 813 milyar 438 milyon lira ödeneğin yüzde 7'si kullanıldı. Ocakta 28 milyar 250 milyon lira sermaye gideri yapılırken sermaye transferi 662 milyon lira olarak gerçekleşti. Borç verme giderleri ise 12 milyar 383 milyon lira oldu.
917 milyar 83 milyon liraya olan bütçe gelirleri, bütçe tahminine göre gerçekleşme oranı 2024'te yüzde 7,3 iken geçen ay yüzde 7,2 oldu.
VERGİ TAHSİLATI ARTIŞI YÜZDE 53
Merkezi yönetim bütçesinde ocakta vergi gelirleri tahsilatı, geçen yılın aynı ayına kıyasla yüzde 53,3 artışla 792 milyar 667 milyon lira oldu. Vergi gelirlerinin bütçe tahminine göre gerçekleşme oranı 2024'te yüzde 7 iken geçen ay yüzde 7,1 olarak tespit edildi.
Genel bütçe vergi dışı diğer gelirleri yüzde 18,1 artarak 104 milyar 29 milyon liraya çıktı. Özel bütçeli idarelerin öz gelirleri 16 milyar 318 milyon lira, düzenleyici ve denetleyici kurumların gelirleri 4 milyar 70 milyon lira olarak hesaplandı.
Vergi türleri itibarıyla ocakta geçen yılın aynı ayına göre, gelir vergisi yüzde 91,9, dahilde alınan katma değer vergisi yüzde 52,6, özel tüketim vergisi yüzde 38,2, banka ve sigorta muameleleri vergisi yüzde 101,1, ithalde alınan katma değer vergisi yüzde 24,4, damga vergisi yüzde 55,7, harçlar yüzde 50,5, diğer vergiler tahsilatı yüzde 50,7 artarken, kurumlar vergisi yüzde 20,9 azaldı.
Değerli Aydinlik.com.tr okurları.
Aydinlik.com.tr ekibi olarak Türkiye’de ve dünyada yaşanan ve haber değeri taşıyan her türlü gelişmeyi sizlere en hızlı, en objektif ve en doyurucu şekilde ulaştırmak için çalışıyoruz. Yoğun gündem içerisinde sunduğumuz haberlerimizle ve olaylarla ilgili eleştiri, görüş, yorumlarınız bizler için çok önemli. Fakat karşılıklı saygı ve yasalara uygunluk çerçevesinde oluşturduğumuz yorum platformlarında daha sağlıklı bir tartışma ortamını temin etmek amacıyla ortaya koyduğumuz bazı yorum ve moderasyon kurallarımıza dikkatinizi çekmek istiyoruz.
Sayfamızda Türkiye Cumhuriyeti kanunlarına ve evrensel insan haklarına aykırı yorumlar onaylanmaz ve silinir. Okurlarımız tarafından yapılan yorumların, (yorum yapan diğer okurlarımıza yönelik yorumlar da dahil olmak üzere) kişilere, ülkelere, topluluklara, sosyal sınıflara ırk, cinsiyet, din, dil başta olmak üzere ayrımcılık unsurları taşıması durumunda yorum editörlerimiz yorumları onaylamayacaktır ve yorumlar silinecektir. Onaylanmayacak ve silinecek yorumlar kategorisinde aşağılama, nefret söylemi, küfür, hakaret, kadın ve çocuk istismarı, hayvanlara yönelik şiddet söylemi içeren yorumlar da yer almaktadır. Suçu ve suçluyu övmek, Türkiye Cumhuriyeti yasalarına göre suçtur. Bu nedenle bu tarz okur yorumları da doğal olarak Aydinlik.com.tr yorum sayfalarında yer almayacaktır.
Ayrıca Aydinlik.com.tr yorum sayfalarında Türkiye Cumhuriyeti mahkemelerinde doğruluğu ispat edilemeyecek iddia, itham ve karalama içeren, halkın tamamını veya bir bölümünü kin ve düşmanlığa tahrik eden, provokatif yorumlar da yapılamaz.
Yorumlarda markaların ticari itibarını zedeleyici, karalayıcı ve herhangi bir şekilde ticari zarara yol açabilecek yorumlar onaylanmayacak ve silinecektir. Aynı şekilde bir markaya yönelik promosyon veya reklam amaçlı yorumlar da onaylanmayacak ve silinecek yorumlar kategorisindedir. Başka hiçbir siteden alınan linkler Aydinlik.com.tr yorum sayfalarında paylaşılamaz.
Aydinlik.com.tr yorum sayfalarında paylaşılan tüm yorumların yasal sorumluluğu yorumu yapan okura aittir ve Aydinlik.com.tr bunlardan sorumlu tutulamaz.
Aydinlik.com.tr yorum sayfalarında yorum yapan her okur, yukarıda belirtilen kuralları, sitemizde yayınlanan Kullanım Koşulları’nı ve Gizlilik Sözleşmesi’ni peşinen okumuş ve kabul etmiş sayılır.
Bizlerle ve diğer okurlarımızla yorum kurallarına uygun yorumlarınızı, görüşlerinizi yasalar, saygı, nezaket, birlikte yaşama kuralları ve insan haklarına uygun şekilde paylaştığınız için teşekkür ederiz.