23 Aralık 2024 Pazartesi
İstanbul
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Mersin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

Dijital dolandırıcılık tuzağına düşmeyin

İnternetten alışverişle birlikte dijital dolandırıcılık mağdurları da arttı. Tüketici Hakları Derneği Başkanı Çakar, sosyal medyada sponsorlu reklamlara inanarak alışveriş yapanları uyardı. Çakar, ‘Araştırmadan reklama aldanarak, bilmediğiniz yerden alışveriş yapmayın’ dedi.

Dijital dolandırıcılık tuzağına düşmeyin
A+ A-
ESRA AÇIKYILDIZ

Seda Talaş, 150 bin takipçisi olduğunu görerek güvendiği bir Instagram sayfasından 129 TL'ye iki takım bikini siparişi verdi. Ancak siparişini verdiği ürünler yerine bir adet sporcu atleti geldi. Tüketici Hakları Derneği (THD) Başkanı Turhan Çakar tüketicileri dijital dolandırıcılığa karşı uyardı. Çakar, “Araştırmadan reklama aldanarak bilmediğiniz alışveriş yapmayın” dedi.

Koronavirüs salgınında, evlere kapanmamızla birlikte internet üzerinden alışveriş hayatımızın bir parçası haline geldi. İnternet üzerinden dolandırıcılık faaliyetleri de arttı. butik.lillaa adlı Instagram sayfasının birçok tüketiciyi mağdur ettiği ortaya çıktı. İddiaları sorduğumuz sayfa yöneticisi açıklama göndermezken, sayfa adını kısa süre içinde değiştirdi.

MAYO YERİNE ATLET GELDİ

Mağdur Seda Talaş, yaşadığı mağduriyeti Aydınlık’a anlattı:

"Instagramda dolaşırken, butik.lillaa adındaki sayfa sponsorlu bir reklam olarak ana sayfama düştü. Ben de 150 bin takipçisi olduğuna güvenerek takip etmeye başladım. 2017'den beri gönderileri olan sayfa müşteri memnuniyetiyle alakalı bir sürü içerik de oluşturmuş. Instagram üzerinde bu tarz içerikler oluşturan binlerce sayfa var ve bu başarılı bir şekilde yapıldığında insan ister istemez inanıyor. İki bikini siparişi verdim. Kampanya ürünü olduğunu ve 129 TL olduğunu söylediler. Ardından kapıda ödeme olduğunu öğrendim, en azından görüp alırım diye düşünerek sipariş verdim. Siparişi vermemin ardından instagram sayfasından kargo takip numarası istedim. Mesajı gördüler ama cevap vermediler. Herhalde yoğunluktan cevap verilmiyor diye düşündüm. Ürünüm kapıdan teslim edilmedi, gidip kargo şubesinden teslim aldım. Bu yüzden ürüne bakma şansım olmadı. Eve gelip baktığımda 129 TL verdiğim ürün sporcu tarzı bir atlet çıktı."

Daha önce de bu sayfa tarafından mağdur edilen birçok insan olduğunu ve sürekli sayfalarının isimlerini değiştirdiklerini söyleyen Talaş, "Ürünümün farklı gelmesinden sonra ‘mesaj attım. Tabii ki mesajıma yine cevap vermediler. Beni engellediler" dedi.

FİRMADAN EMİN OLUN

Tüketici Hakları Derneği (THD) Başkanı Turhan Çakar, alışveriş yaparken tüketicinin nelere dikkat etmesi gerektiğini anlattı. Çakar’ın uyarıları şöyle:

-E-postanıza veya SMS kutunuza gelen mesajları özellikle de hiç tanımadığınız kişilerden geliyorsa araştırmadan incelemeden kesinlikle tıklamayın.

-Sosyal medya ortamında yapılan sponsorlu reklamlarda tanınmış firmaların, markaların adları kullanılıyor. Ürünleri reklamlarda çok ucuz gösterip cazip hale getiriyorlar. İnsanlardan edindikleri bilgilerle banka hesaplarına ulaşıp paralarını çekiyorlar. Tüketici, reklamlar gördüğü ürünün o firmaya ait olup olmadığını firmanın kendisini arayarak sahte telefon numaralarına da dikkat ederek öğrenmeli.

AYRINTILI MEVZUATA GEREKSİNİM VAR

Bu, yalnızca Türkiye’de değil dünyada da sorun. Turhan Çakar, meselenin uluslararası yöntemler ile çözüme ulaştırılması gerektiğini söyledi. Çakar, “Ticaret Bakanlığı tarafından bir takım mevzuatlar çıkarıldı. Ancak yeterli değil. Bu mevzuata maalesef pek uyan yok. Dolandırıcılığa karşı farklı yasal düzenlemeler olmalı. Türkiye kendi yasalarını yapmalı ve uluslararası düzeyde de önlemler alınmalı” dedi.

Dijital dolandırıcılık mağdurları ile ilgili de Çakar, "Mesafeli satışta tüketicilerin aldığı üründen 14 gün içerisinde vazgeçme hakkı vardır. Diyelim ki ürün gelmedi veya farklı bir ürün geldi. 14 içerisinde cayma haklarını kullanabilirler” diye konuştu. Ancak çoğu durumda tüketicinin, cayma hakkını kullanabilmek için karşısında muhatap bulamıyor. Çakar, “En iyisi tüketicinin alışveriş yapmadan dikkatli olması” diye konuştu.

E-FATURA TUTARI İKİYE KATLANDI

2020 yılında düzenlenen elektronik fatura (e-Fatura) tutarı bir önceki yıla göre yüzde 106 arttı. Söz konusu e-faturaların tutarı 9,9 trilyon liraya ulaştı. E-Fatura uygulamasından faydalanan mükellef sayısı geçen yıl bir önceki yıla göre yüzde 77 artarak 332 bin 400'e, düzenlenen e-Fatura sayısı da yüzde 52 artışla 366 milyon 655 bin 334'e çıktı.

Son Dakika Haberleri dijital dolandırıcılık tuzak