22 Aralık 2024 Pazar
İstanbul
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Mersin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

Dizelin yerini onlar aldı

Sabah Gazetesi yazarı Ufuk Sandık bugünkü yazısında dizel otomobillerin yerini benzinli ve hibrit otomobillerin aldığını yazdı.

Dizelin yerini onlar aldı
A+ A-

Ufuk Sandık Sabah Gazetesi’ndeki “kral dizel tacını kaptırdı” başlıklı yazısında “Dizel otomobillerin pazar payı son beş yılda 22 puan geriledi. 2021’in ilk dört ayında tarihi düşüş yaşandı. Dizelin payı yüzde 23.6 oldu. Dizelin yerini benzinli ve hibrit otomobiller aldı” ifadelerine yer verdi.

Ufuk Sandık’ın yazısının ilgili kısmı şöyle:

Tüm dünyada olduğu gibi Türkiye'de de dizel otomobillerin satışları ve pazar payı hızla düşüyor. 2015'te yüzde 61.7 olan dizelin payı, 2016'da yüzde 61.5'e, 2017'de yüzde 60.67, 2018'de yüzde 58.09'a, 2019'da 52.1, 2020'de ise 39.5'e geriledi. Son beş yıldaki düşüş 22 puan oldu. Bu tablo 2021'de de devam etti. Otomotiv Distribütörleri Derneği (OSD) verilerine göre ocaknisan aylarında 48 bin 417 adet dizel otomobil satıldı. Dizelin payı yüzde 23.6 gibi düşük seviyeye geriledi. Dizelin yerini benzinli ve hibrit otomobiller aldı. Yılın ilk dört ayında benzinli otomobillerin payı rekor artışla yüzde 64.2 oldu. Hibritlerin pazar payı ise yüzde 7.4'e yükseldi. Bu dönemde 131 bin 463 adet benzinli, 15 bin 101 adet hibrit otomobil satıldı.

AVRUPA'DA YÜZDE 24

Avrupa'da da benzer bir durum yaşanıyor. JATO verilerine göre Mart 2021'de Avrupa Birliği ülkelerinde satılan otomobillerin yüzde 58'i benzinli, yüzde 24'ü dizel, yüzde 16'sı elektrikli (hibrit+tamamen elektrikli) oldu. Böylece dizelin payı tarihinin en düşük seviyesine indi. Hibrit ve elektrikli otomobillerin payının Türkiye'den yüksek olmasının en önemli nedeni, Avrupa'da bu otomobillere ciddi teşvikler uygulanması. Benzinli ve hibrit otomobillerin pazar payının yükselmesinin en önemli nedeni birçok markanın dizel motordan vazgeçmesi… Toyota, Volvo, Honda dizel motorlu araç satışına tamamen son verdi. Volkswagen, Seat, Citroen, Hyundai, Nissan ise bazı modellerinde dizelden vazgeçti. Dizelden vazgeçen otomotiv firmalarının sayısının artması bekleniyor.

SATILAN 100 OTONUN 64'Ü BENZİNLİ

BENZINLI otomobillerin yükselişi ise sürüyor. 2018'de yüzde 37.6 olan benzinli otomobillerin payı 2019'da yüzde 40'a, 2020'de ise 52.4'e çıktı. 2021 Ocak-nisan aylarında ise yüzde 64.2 oldu. Böylece benzinli otoların payı son üç yılda 26.6 puan arttı.

Otomobil ekonomi Benzin Elektrikli Otomobil Dizel HİBRİT vasıta taşıt