Doğan, Çinli devi yatırıma çekmeye çalışıyor
Çin'de elektrikli araçların payı yüzde 30’u geçti. Ülkemizde de Togg'un yollara çıkmasıyla otomotiv pazarında elektriklenmenin hızlanacağı öngörülüyor.
İngiliz marka MG de Yeni MG4 Electric modelini Antalya’da düzenlediği bir toplantı ile bu hafta tanıttı. Ülkemizde tedariğini Doğan Trend Otomotiv'in üstlendiği aracın tanıtım etkinliğinde konuşan Doğan Trend Otomotiv Genel Müdür Yardımcısı Tibet Soysal, “Seneye inşallah 100. yılda Türkiye olarak ilk beşe girmeyi adet olarak planlıyoruz, Avrupa pazarında. 2023’e baktığınızda geçen sene son döneminde sizle paylaştığımız adetler bu sene özelinde 5 bin civarında satış yapmayı öngörüyorduk. Bunu biz hızlı bir şekilde an itibarıyla 7 bin adet olarak güncelledik.” dedi. Soysal, “Bizim tahminlerimiz bu sene içerisinde yaklaşık 30 bin araç elektrikli olarak satılacak. Deprem sonrası artan vergiler sonrası SAIC (Çin'in en büyük araç üreticisi firmalarından biri ve MG markasının sahibi) bize destek oluyor sağ olsun fiyatlarımızı biraz daha ulaşılabilir kılmak için.” bilgilerini verdi.
VERGİ İŞTAHI KAÇIRDI AMA...
Doğan Trend Otomotiv CEO’su Kaan Dağtekin de, “MG ile anlaşırken biz markanın 100 yıllık mirasını ve gelecekteki elektrikli dünyadaki SAIC’in yaptığı yatırımları görerek inancımız vardı. MG, 2021 senesinde Avrupa'da tamamen elektrikli otomobiller arasında 18’inci sıradaydı. Geçen sene 11’inci oldu. Bu sefer ilk 3 ay sonucunda ilk 4’e girmiş durumda. Mart ayında ise üçüncü.” diye konuştu.
Etkinliğin soru cevap kısmında ek vergi konusunun gündeme gelmesi üzerine ise Dağtekin, “İştah kaçırıyor... MG yani SAIC Çin’in en büyük üreticisi. Avrupa’da fabrikaları olmazsa, pazar payları 1-3 buralarda seyreder ve çok maliyetli bir şey. Elektrikli aracın özellikle elektrikli araçların üretildiği yerle pazar arasındaki mesafelerin çok olması sıkıntı. Çünkü pilin taşınması çok zor. Üretildiği yere yakın olması lazım. Dolayısıyla Avrupa içinde Avrupa için üretim yapacak alternatif arıyorlar. Biz 2 senedir sunumlar yaptık. Niyetimiz Türkiye’ye bir yatırımı getirip hem buradaki konumuzu güçlendirmek hem de Avrupa’da için ihracat kapısını açmaktı. Yani biz bir yeşil ışık aldık. Türkiye’de çok satması lazım ki üretim için burayı seçsin..... Dolayısıyla bizim bu çabamız da bir darbe aldık ama uğraşmaya devam edeceğiz.” dedi.
TOGG OLUMLU, VERGİ OLUMSUZ
“Yani SAIC dünyaya üretim yapıyor. Sürekli vergi mevzuatı değişen, sürekli oyun kuralları değişen bir ülke için yatırım yapmak ve riske girmek mi yoksa daha durağan, daha önü arkası belli bir yerde mi?” diye soran Dağtekin, Togg'un batarya yatırımın etkisine yönelik ise, şunları söyledi: “Görüşmelerimizde biz ne zaman Togg projesinden bahsetsek,...konuşmanın ciddiyeti artıyordu. Türkiye’nin devlet destekli böyle dev bir projeye elektrikli araçla ilgili yatırım yapıyor olması, inanması, adamların ülkeye elektrikli araçla ilgili bakışını çok olumlu etkiliyordu. Tabii ki yani böyle bir batarya fabrikasının olması çok daha işin olabilirliğini artırıyor. Ama bu vergi işi ne yazık ki çok geri düşürdü.”