Düzenleme yapılmadı merdiven altı arttı
Aradan geçen 1.5 yıla karşın oto ekspertiz noktalarında TSE Belgesi ve noter tasdik şartını zorunlu kılan yasanın yürürlüğe girmemesi sebebiyle alıcı ve satıcıların merdiven altı işletmelere yöneldiği bildirildi. On binden fazla ekspertiz şirketinin sadece bin tanesinin TSE belgesi var
Oto ekspertiz/check-up noktalarının son birkaç yılda hızla artışı, otomotiv sektöründe yeni bir pazarın oluşmasına katkı sağlasa da, sorunları da beraberinde getirdi. Günümüzde ülke çapında ortalama 15 kurumsal ve kurumsal bir marka altında olmayan binlerce ekspertiz şirketi bulunurken, TSE Belgeli şube sayısı yaklaşık sadece bin adetle sınırlı kalıyor. TSE Belgesi bulunmayan merdiven altı işletmelerdeki kalitesiz ekipman ve eğitimsiz teknik ekip, ekspertiz ve kontrollerde yanlış tespit yaparak hem alıcıların hem de satıcıların gelecekte ciddi mağduriyetler yaşamasına sebep oluyor. Üstelik kurumsallaşma kültürü olmayan bazı firmalar, satıcılarla önden anlaşma yaparak, sahte rapor düzenleyebiliyor.
İKİNCİ ELE TALEP ARTINCA...
Pilot Garage Genel Koordinatörü Cihan Emre, konuyla ilgili yaptığı açıklamada, "İkinci el otomobil pazarındaki hareketlilik ve oto ekspertize olan taleple birlikte otomotivle ilgisi olmayan birçok sektörden yatırımcı, bir masa bir kasa tabiriyle merdiven altı işletmeler açmaya başladı. Optimum düzeyde yatırım maliyetini göze alamayanlar kalitesiz ekipman ve eğitimsiz teknik personel çalıştırma yoluna başvuruyor, ancak günün sonunda ağır kazalı bir araç böyle bir ekspertiz işletmesinde kazasız olarak yorumlanıyor, bu tür vakalarla maalesef her gün onlarca kez karşılaşıyoruz" dedi.
150-200 TL İÇİN YAPIYORLAR
Ekspertiz ve detaylı kontrol işlemlerinin sonucuna göre araç alıcılarının alım kararını verdiğini ifade eden Emre, yapılan tespitlerin trafiğe uygunluk durumu hakkında önemli ipuçları verdiğini ve aracın değerini koruduğunu aktardı. Daha düşük hizmet bedeli yüzünden tüketicilerin merdiven altına kaydığını ve bu yapılara "fırsat doğduğunu" vurgulayan Emre, şu bilgileri aktardı: "Sadece 150-200 TL daha ucuz olduğu için iki araçtan birleştirme bir araca orijinal raporu verildiği için o aracı satın alabilirsiniz. Kaza anında doğrudan ikiye bölünecek bu araç ölüme davetiye çıkardığı gibi, tekrar satmak istediğinizde zararınız marka ve modele göre 100 binlerce TL'yi bulacaktır. Yasa yürürlülüğe girdiğinde üç ay veya beş bin kilometre garantili ekspertiz raporu, sadece TSE belgeli olması koşuluyla geçerli olacak ve noter tarafından tasdik edilecek. Bu sayede 8 yaş veya 160 bin kilometre altı otomobillerde zorunlu kılınan raporla ikinci el araç satın alanlar sürprizlerle karşılaşmayacak.”
ÖTV DE ÇARE OLMADI İKİNCİ EL ZAMLANACAK
Geçen aya damgasını vuran ÖTV matrahındaki yeni düzenleme, sıfır kilometre araçlardaki stok problemleri sebebiyle eylül ayından itibaren etkisini yitirerek tüketicilerin tekrar ikinci el araç pazarına yönelmesine sebep oldu. Konuya dair görüşlerini paylaşan Otomerkezi.net CEO'su Muhammed Ali Karakaş, "Tedarik problemleri nedeniyle ÖTV'deki matrah düzenlemesi, etkisini hızlı bir şekilde yitirerek pazarda karşılık bulmadı. Eylül ayında trendin tekrar ikinci el araçlara kaydığını gözlemliyoruz. Çip krizinin 2022'nin ilk çeyreğine kadar sürmesi öngörüler arasında. Tatil yörelerinden büyükşehirlere dönüş, okulların açılması, ticari hayatın tekrar hız kazanması, aşı takviminin doğru işletilmesiyle birlikte, Ekim ayı ve sonrasında otomobil ihtiyacının katlanarak artacağı bir döneme giriyoruz" dedi. İki yaşına kadar olan ikinci el otomobillerde ortalama yüzde 5 kadar kısıtlı bir fiyat düşüşü yaşandığını belirten Karakaş, "Çok sorulan ve tüketicilerin de merak ettiği bir diğer konu ise fiyatların akıbeti; yıl sonuna kadar kur, faiz ve sıfır kilometredeki stok kriterleriyle paralel olarak maksimum yüzde 7-8'lik bir artış beklentimiz var" bilgisini verdi.