'E-ihracat için biraz sabır, çok başarılı olacağız'
Elektonik ticaret sitesi GittiGidiyor, salgın etkisiyle geçen 2020 yılına ilişkin verileri açıkladı.
GittiGidiyor Genel Müdürü ve eBay MENA Bölge Direktörü Öget Kantarcı, geçen yıl küresel e-ticaret hacminin 4 trilyon doları aştığını bildirdi. Türkiye'de ise hacmin 200 milyar TL'yi aştığını tahmin ettiklerini belirten Kantarcı, “2021'de sektörün yüzde 50'nin üzerinde büyüyeceğini öngörüyoruz. GittiGidiyor olarak 2020'de yüzde 40 büyüme hedefledik. Yüzde 50 büyüdük. Kayıtlı kullanıcı sayısı 33 milyonu aştı. Satıcı sayısı 117 bine yükseldi. Satıcı sayısı en çok Doğu üllerinde arttı” dedi. Toplantıda e-ihracata yönelik bir soruyu cevaplandıran Öget Kantarcı, “E-ihracatın payı yüzde 1-2 ama yüzde 5'e getirmemiz gerekiyor. Hem yurt dışındaki alıcıların hem yurt içindeki satıcıların öğrenme sürecindeyiz. Çok başarılı olacağımızı düşünüyorum. Ülkenin kapasitesi var. Üretim gücü var. Biraz sabırlı olmamız gerekiyor. Bir iki sene sabretmemiz gerekiyor. Ülkemizin biraz markaların tanıtımına destek olması gerekiyor” diye konuştu.
KRİPTO PARA İLE ÖDEME NE ZAMAN?
Kantarcı, ayrıca “Bir eBay şirketi olarak yerel işletmelerimizi küresel gücümüzle destekliyoruz. Yerli satıcılarımız yurtiçinde satış yapar gibi ürünlerini sadece GittiGidiyor’da satışa çıkararak eBay’in dünya çapında 185 milyon kullanıcısına ulaştırabiliyor. 2020 yılında yaklaşık 2 bin satıcımız on binlerce ürünü GittiGidiyor’da listeleyerek eBay üzerinden e-ihracat yaptı. 2021’de e-ihracat yapan satıcı sayımızı iki katına çıkarmayı hedefliyoruz” ifadelerini kullandı. 2021'de de sektörün yüzde 50 büyüyeceğini tahmin ettiklerini çünkü bu dijitalleşme hızından geri dönüş olacağını düşünmediklerini söyleyen Kantarcı'ya kripto paralarla ödeme kabul etmeye ne zaman başlayacaklarını sorduğumuzda, “Bu eBay'ın üzerinde çalıştığı bir mesele. Dünyada revaçta olan sistemin hayatın içine gireceğini düşünüyorum ama ne zaman ve nasıl hangi şartlarda olacak? Büyük oyuncularda henüz bu (kripto para ile ödeme) yok. Bizim ödeme işlerimiz yurt dışı ile bağlantılı” ifadelerini kullandı.
EN ÇOK MASKE ARADIK EN ÇOK MASKE ALDIK
“Toplam satıcılarımızın önemli bir kısmı İstanbul, Ankara ve İzmir’den olsa da 2020’de satıcı sayısını en fazla artıran şehirler sırasıyla Iğdır, Kars, Ağrı, Osmaniye, Karaman ve Muş oldu. Bu da Anadolu’daki işletmelerimizin pandeminin etkisiyle dijitalleştiklerinin bir başka önemli göstergesi” diyen Kantarcı, “2020 yılında en çok satılan ürün, içinde olduğumuz sürecin etkisiyle maske oldu. Maskeyi, kedi maması, bebek bezi, cep telefonu ve kılıfı, lastik, köpek maması, steril eldiven, spor ayakkabı, dezenfektan, tıraş makinesi takip etti. Platform üzerinden en çok aranan kelimeler sırasıyla; maske, laptop, cep telefonu, çalışma masası, siperlik, televizyon ünitesi, bilgisayar, şarjlı matkap, dambıl seti, tablet oldu” bilgilerini paylaştı. Önümüzdeki dönemde kurumların ve toplumun en önemli gündem maddesinin sürdürülebilirlik olması gerektiğini de vurgulayan Kantarcı, GittiGidiyor olarak “sorumlu üretim ve sorumlu tüketim” konusunda ortak bilinç oluşmasına katkı sunmak üzere Gitmesine İzin Verme projesini hayata geçirdiklerini söyledi.
HİZMET İHRACATINA ÖZEL SEKRETERLİK KURULDU
Ticaret Bakanlığının "Elektrik Elektronik ve Hizmet İhracatçıları Birliğinin Unvanının Değiştirilmesi ve Hizmet İhracatçıları Birliği Kurulmasına İlişkin Tebliğ'de Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliği" Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Ticaret Bakanı Ruhsar Pekcan, hizmet sektörünün daha da kurumsallaşması amacıyla, yalnızca hizmet ihracatı için faaliyet gösterecek yeni bir Genel Sekreterlik kurduklarını bildirdi.