08 Eylül 2024 Pazar
İstanbul 21°
  • İçel
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

Dünya gider Mersin’e biz gideriz tersine

2023’te e-ticarette işlem hacmi yüzde 23 büyüyerek 6 milyar adede ulaştı. Öte yandan taksit sınırlandırılmasına ilişkin soruyu yanıtlayan ETİD Başkan Yardımcısı Ekmekçi, ‘Taksit konusunu yıllarca inovasyon olarak anlattık. Dünyada olan bir eğilim Türkiye’de de var.' dedi

E-ticarette işlem hacmi ne kadar büyüdü? 2023 Türkiye e-Ticaret Ekosistemi Raporu sonuçları... E-Ticaret Ekosistemi Raporu sonuçlarında neler var?
A+ A-
EKONOMİ SERVİSİ

iyzico, Dogma Alares ve Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği (ETİD) işbirliğiyle hazırlanan "2023 Türkiye e-Ticaret Ekosistemi Raporu"nun sonuçları İstanbul'da düzenlenen basın toplantısında açıklandı. Rapora göre, salgın sonrası, 2021'e geçerken yüzde 69 olan Türkiye e-ticaret satış hacminin büyüme oranı bir sonraki yıl yüzde 110 oldu. 2023'te ise yüzde 132 büyüyen e-ticaret sektörünün satış hacmi 1 trilyon 855 milyar liraya ulaştı.

2020-2021 ve 2021-2022 arasında e-ticaret işlem sayısı sırasıyla yüzde 45 ve yüzde 43 büyürken 2023'te işlem sayısının yıllık büyüme oranı yüzde 23 oldu ve 6 milyar adede yakın e-ticaret işlemi yapıldı.

‘POTANSİYEL VAR ÖNÜ AÇILMALI’

iyzico Satış ve Pazarlamadan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Şebnem Dağ Güven de Türkiye'deki e-ticaret satış hacminin 2020'den itibaren düzenli büyümeye devam ettiğini aktardı. 2023'te açıkladıkları orta vadeli stratejide, paydaşlarının yol arkadaşı olacaklarını belirttiklerine işaret eden Güven, bireysel kullanıcıları için dijital cüzdanlarında yeniliklere imza attıkları hatırlattı.

Dogma Alares Kurucu Ortağı Erdal Güner, “E-ticaret satış hacmi ve işlem sayısındaki artışların yanı sıra, 2022-2023 arasında Türkiye’de e-ticaretin GSYİH’den aldığı pay ile perakende e-ticaretin toplam perakendeden aldığı pay da artış gösterdi. Türkiye’nin diğer ülkelerle karşılaştırılması da ilgili payların Türkiye’de henüz doygunluğa ulaşmadığına ve e-ticaret açısından önde gelen ülkeleri yakalamak için gelişim potansiyeli olduğuna işaret ediyor. Bu gelişmeler, Türkiye’nin e-ticaret potansiyelinin önde gelen göstergeleri arasında kabul edilebilir. Pazarın daha da büyümesi için e-ihracatın önünün açılması ve kullanıcı firmaların sayısının artması oldukça önem taşıyor.” değerlendirmesinde bulundu.

ZAMANA İHTİYAÇ VAR

TBMM’de torba yasa içinde elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcılarının yaptığı ödemelerin vergi kesintisine tabi olması yönündeki düzenlemeye ilişkin sorulan soru üzerine Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği (ETİD) Başkan Yardımcısı Emre Ekmekçi bugün (dün) Plan ve Bütçe Komisyonu’nda dernek başkanlarının da konuşmacı olduğunu belirterek şu yanıtı verdi:

“E-ticarete dokunan noktalardan biri pazar yerleri üzerinden satış yapanların fatura kesip kesmemesinden kaynaklanan hassasiyetten ötürü verginin peşinen pazar yerleri tarafından tahsil edilerek Maliye Bakanlığına tahsil edilmesi ya da başka bir türev mekanizmaların kurulması. Pazar yerleri zaten aracılık yapıyor. Ama bu düzenlemeyi bugünden yarına yapın denirse, alt yapısal problemler yaratabilir, zamana ihtiyaç var.

"Şöyle düşünün: Türkiye’de yaklaşık saniyede 200 işlem geçiyor e-ticaret üzerinden. Bir de işin içine vergi tahsilatı girince... Pazar yerleriyle KOBİ’lerin arasındaki mutabakatta problemler olabilir, bu ticari bir konudur ama vergi dediğinizde bu rakamların çok doğru şekilde hesaplanıyor olması lazım. Bu nedenle alt yapımıza tekrar bakmamız gerekiyor… Ki acaba sadece büyük pazar yerlerine mi gelecek bu düzenleme yoksa tüm pazar yerlerine mi? Küçük bir pazar yeri bunun alt yapısını nasıl üstlenecek ve yapacak bu gibi soru işaretleri var.”

‘İNOVASYON OLARAK YILLARCA ANLATTIK’

Taksit sınırlandırmalarına ilişkin sorulan soru üzerine konuşan Ekmekçi, Hazine ve Maliye Bakanı Mehmet Şimşek’in “dünyada taksit yapısı görmediğine” ilişkin açıklamalarını hatırlattı ve ekledi:

“Aslıda biz Türkiye bankacılık sistemindeki kredi kartına taksit konusunu dünyaya bir inovasyon olarak senelerce anlattığımız ve bankacılık sektörünün gurur duyduğu bir yapıydı ki bizim burada kartlı işlemler dediğimiz konuyu dünya ikiye ayırıyor.

"Kartlı işlemler ve ‘buy now pay later’ yani taksitlendirme. Türkiye dışında bu, kart dışı mekanizmalarla çok da kolay şekilde yapılmıyor. Türkiye çağ atlayarak bunu çok kolay bir mekanizmanın içine koymuş durumda. Dünyada olan bir eğilim Türkiye’de de var. Dolayısıyla Türkiye’deki işlemlerin içinde taksitli işlemleri azaltmak tüketimi azaltmak gibi bir hedefi var hükümetin ama dünyadaki dengelere de ters bir noktaya götürür bu işi. Bu nedenle biz ETİD olarak bu konuda, kredi kartı taksitlerinin azaltılmasını çok da desteklemiyoruz.”

LOJİSTİKTE ANADOLU EĞİLİMİ

Elektronik ticarette illerin aldığı paya ilişkin sorulan soruyu yanıtlayan ETİD Başkan Yardımcısı Emre Ekmekçi, şu değerlendirmeyi yaptı:

“Türkiye’de e-ticarette işlem yapıyorum diyen 600 bine yakın KOBİ var. İstanbul ve Kocaeli ciddi bir hacim kaplıyor. Ciddi bir lojistik merkezi. Burada satıcı sayısında biraz daha demokratikleşme var ama İstanbul’dan satış rakamları daha büyük firmalar olduğu için öne çıkıyor. Ancak şöyle bir trend (eğilim) de görüyoruz. Birincisi maliyet ikincisi tüketiciye daha hızlı ulaşması anlamında Anadolu’da lojistik depoların arttığını görüyoruz. Aydın ciddi bir lojistik merkezi olmaya başlıyor. Deprem bölgesinde teşviklerle beraber depolar açılmaya başlıyor. Satıcı büyümesi nereden geliyor? Anadolu’dan. Gaziantep çok öne çıkıyor. E-ticarette cari açığı olmayan bir şehir diyebiliriz. Satışı ve alışı dengelenmiş en önemli illerden birisi. Bunun sebeplerinden biri oradaki KOBİ’ler ve oraya yapılan lojistik yatırımlarla ilişkili.”

E-ticaret KOBİ Lojistik TBMM Mehmet Şimşek