22 Kasım 2024 Cuma
İstanbul 13°
  • İçel
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

‘Elektrikli scooter’ için acil önlem

Scooter kullanırken otomobilin çarpması sonucu Dansçı Dilara Gül’ün hayatını kaybetmesi, bu araçların güvenilirliğini bir kere daha gündeme getirdi. Aydınlık’a konuşan uzmanlar scootterin kaportasının insan olduğuna dikkat çekerek acil alınması gereken önlemleri sıraladılar

‘Elektrikli scooter’ için acil önlem
A+ A-
GÖKHAN BÜYÜK

Son dönmelerde ulaşıma yapılan zamlarla birlikte elektrikli scooter kullanımı arttı. Trafiğin yoğun olduğu yerlerde hızlı ulaşım sağlamak için de sıkça tercih edilen scootterlar can almaya devam ediyor. Şişli’de cadde üzerinde scootter kullanan Dansçı Dilara Gül, (23) bir otomobilin çarpması sonucu hayatını kaybetti. Son dönemlerde sıkça yaşanan scooter kazalarının önlenmesi için 22-26. Dönem Erzurum Milletvekili ve Ulaştırma Profesörü Prof. Dr. Mustafa Ilıcalı ve İleri Sürüş Teknikleri Uzmanı Selçuk Dedeoğlu Aydınlık’a önerilerini sıraladı: “Denetimler sıklaştırılsın, scooter ehliyeti çıkarılsın, scooterlara plaka takılsın, kamu spotları ile kullanıcılar bilinçlendirilsin.”

‘PLAKA SİSTEMİ ÜZERİNDEN ÇALIŞILIYOR’

22-26. Dönem Erzurum Milletvekili ve Ulaştırma Profesörü Prof. Dr. Mustafa Ilıcalı, scootter kullanımında can kaybı ve yaralanmaların önlenmesi için şu önerilerde bulundu: “Elektrikli scooter bir ulaşım aracı olarak çok güzel. Hem trafik yükünün azaltılması, hem toplu ulaşıma katısı, hem hava kirliliğinin önlenmesine katkısı var. Ama bu aracın kaportası insan. Trafik güvenliği riski var. Bununla ilgili TBMM’de bir yasa çıktı. Fakat şu an kurallara uygun kullanım konusunda sorunlar olduğunu görüyoruz. İki kişi kullanıyor, yaya kaldırımında gidiyor, trafikte kullanılabilmesi için kuralları var ve onlara uymuyor. Çok ciddi bir denetim ve ayrı yollar yapılması lazım. İstanbul gibi büyük bir şehirde ulaşımda bir kolaylık sağlıyor ama büyük bir can güvenliği risk de oluşturuyor.

“Elektrikli scooterlar için plaka sitemi üzerinde çalışılıyor. Kullananlar scooterları bir kenara atıyor. Kimse sorumluluk hissetmiyor. Birisine scooterle çarpsa kimin çarptığı belli değil. O açıdan çalışmalar sürüyor. Plaka uygulaması güzel bir tedbir olur. Hatta bu cihazları kullanmak için ehliyet gibi bir belge de verilebilir. Scooter şirketlerine güzergâhı onay iznini belediyeler veriyor. O onayın verildiği yerlerde elektronik denetleme sisteminin olması denetim açısından fayda sağlar. Son on yılda ülkemizde trafik kazlarında her geçen gün artış görülürken kaportası insan olan bir aracın trafikte kullanılması için ilave tedbirler gerektiriyor. Medya da kamu spotları ile halkın bilincini artırmalı.”

‘HAZIRLIKSIZ YAKALANDIK’

İleri Sürüş Teknikleri Uzmanı Selçuk Dedeoğlu ise scooterların manevra kabiliyetinin düşük olduğunu belirtti. Alınması gereken önlemleri şu ifadelerle anlattı: “Ülkemiz elektrikli scooter ile taşımaya hazırlıksız girdi. Elektrikli scooter kaos şeklinde bilinçsiz kullanılıyor. Bununla ilgili yeterli bir denetim de yok. Kullanıcılar ters yönlerden ve kullanılmaması gereken yerlerde kullanılıyor. Araç kullanmayı bilmeyenler elektrikli scooter kullandığı için yolunda gitmekte olan araçların önüne kırabiliyorlar. Aralardan geçmeye çalışabiliyorlar. Kırmızı ışıklarda hiç durmuyorlar. Bununla ilgili ehliyet ve plaka uygulamasına geçilmesi gerekiyor. “Kalabalık halterlerde insanlar hızlı ulaşım sağlamak için bunu kullanıyorlar ve kullanırken kendilerini trafikten muaf tutuyorlar. Aynı kuryeler gibi. Aralarda geçemeye çalışıyorlar ve altlarındaki araçların gücü ve manevra kabiliyeti çok düşük. Sürücüler de bunun bilincinde değil. Bu nedenle elektrikli scooterlarla ilgili eğitim verilmesi gerekiyor ve acil olarak da bununla denetleme ekiplerinin de denetleme yaparak cezai yaptırımlarda bulunması gerekiyor. Bunları kiralayan ve satan kuruluşların da elini taşın altına koyması gerekiyor.

‘PARK KONUSUNDA YAPTIRIM YOK’

“Park konusu ile ilgili herhangi bir yaptırım da yok. Eskiden elektrikli scooter çok azdı ama şimdi ulaşım zamları nedeniyle kullanımı arttı. Bu konu daha büyük dertler yumağı haline gelmeden, daha fazla ölümler yaşanmadan kamu spotları ve eğitimlerle, hatta scooter ehliyetinin gündeme getirilmesi gerekiyor.”

Elektrikli scooter eğliyet