En büyük problem nakit akışı
Otomotiv Satış Sonrası Ürün ve Hizmetleri Derneği (OSS), otomotiv satış sonrası pazarı özelinde yılın üçüncü çeyreğini, üyelerinin katılımıyla düzenlediği bir anket çalışmasıyla değerlendirdi.
OSS Derneği’nin 2023 Yılı 3. Çeyrek Sektörel Değerlendirme Anketi’ne göre; 2023’ün üçüncü çeyreğinde, yılın ikinci çeyreğine göre yurt içi satışlar dolar bazında ortalama yüzde 10,83 artış gösterdi. Yine yılın üçüncü çeyreğinde 2022’nin aynı dönemine göre yurt içi satışlarda dolar bazında ortalama yüzde 17,02 artış oldu. Bu dönemde dağıtıcı üyelerin satışlarında dolar bazında yüzde 19,69 artış görülürken, üretici üyelerde bu oran yüzde 15,38 seviyesinde olduğu görüldü.
Ankette, yılın son çeyreğiyle ilgili beklentilere de yer verildi. 2023’ün son çeyreğinde yurt içi satışlarda dolar bazında yüzde 3,1 oranında artış beklendiği gözlemlendi. Anket ayrıca, geçen yılın aynı dönemine göre satışlarda dolar bazında yüzde 8.33’lük artışa işaret ediyor. 2023 ikinci çeyreğinde yüzde 61,8 olan tahsilat süreçlerinde bir değişiklik olmadığını ifade eden OSS Derneği üyelerinin oranı da, 2023’ün üçüncü çeyreğinde yüzde 59,5 oldu.
İSTİHDAMDA ARTIŞ YAŞANDI
Ankete katılan üyelerin yüzde 42,9’u yılın ilk çeyreğinde istihdamını artırdı. Üyelerin yüzde 52,4’ü ise söz konusu dönemde istihdamını korudu. 2023’ün ikinci çeyreğine kıyasla istihdamının azaldığını belirten üye oranı ise yüzde 4,8 seviyesinde kaldı.
Sektör temsilcilerinin, 2023 yılının üçüncü çeyreğinde gözlemlediği problemlerin başında “Nakit akışında yaşanan problemler” gelirken, “Tedarik problemleri” önceki döneme göre gerileme eğilimine girdi. Üyelerin yüzde 54,8’i nakit akışında yaşanan problemleri sektör için en büyük sıkıntı olarak nitelendirdi. Ankete katılanların yüzde 45,2’si kargo maliyetlerine ve teslimat problemlerine, yüzde 42,9’u da döviz kuru ve kur artışına işaret etti. Ayrıca katılımcıların yüzde 28,6’sı tedarik problemleri, yüzde 19’u da iş kaybı ve ciro ile gümrüklerde yaşanan problemleri önemli sorunlar olarak sıraladı.
OLUMLU BEKLENTİ YÜZDE 22
Önümüzdeki üç ayda yeni yatırım yapmayı düşünen üyelerin oranı yüzde 47,6 ile bir önceki dönemin üzerine çıktı. Bir önceki ankette üretici üyelerin yüzde 33,3’ü yatırım planlarken, yeni ankette bu oran yüzde 43,8’e yükseldi. Dağıtıcı üyelerde ise yüzde 50 olan oran, bu dönemde de değişmedi. Ankete katılan üyelerin yüzde 22,7’sinin önümüzdeki üç ayda sektörün daha iyiye gideceğini öngördüğü gözlemlendi.
Üreticilerin yılın üçüncü çeyreğindeki kapasite kullanım oranı ortalaması yüzde 79,38 oldu. Bu oran 2023’ün ikinci çeyreğinde yüzde 79,17 idi. Üçüncü çeyrekte üyelerin üretimi bir önceki çeyreğe göre yüzde 9,06 oranında arttı. Yılın üçüncü çeyreğinde üyelerin ihracatı, bir önceki çeyreğe göre dolar bazında yüzde 2,5, 2022’nin aynı dönemine göre de yüzde 5’lik artış gösterdi.
ELEKTRİKLİ OTOMOBİL SATIŞI YÜZDE 862 ARTTI
Türkiye otomobil pazarında elektrikli otomobil satışları, bu yılın 9 ayında geçen yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 862,8 artarak 39 bin 51 adete ulaştı. Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği (ODMD)’nin açıkladığı verilere göre, Türkiye otomobil ve hafif ticari araç toplam satışları, 2023 Ocak-Eylül döneminde bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 64,8 artarak 857 bin 575 adet olarak kayda geçti.
Türkiye otomobil pazarında, bu yılın ilk 9 ayında benzinli otomobiller 448 bin 152 adet satışla birinci, dizel otomobiller ise 102 bin 184 adetle ikinci sırada yer aldı. Hibrit otomobil satışları 70 bin 72, otogazlı otomobil satışları da 7 bin 431 adet oldu. Elektrikli otomobil satışları ise 39 bin 51 adetle otogazlı otomobil satışlarının çok üzerinde kalmaya devam etti. Geçen yılın ocak-eylül döneminde 4 bin 56 elektrikli otomobil satılmıştı.
Benzinli otomobil satışları bu yılın 9 ayında 2022'nin aynı dönemine göre yüzde 60,6, dizel otomobil satışları yüzde 49,1 ve otogazlı otomobil satışları yüzde 9,8 yükseldi. Bu dönemde hibrit otomobil satışları yüzde 71,4 ve elektrikli otomobil satışları da yüzde 862,8 artış kaydetti.