05 Kasım 2024 Salı
İstanbul 15°
  • İçel
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

Eski THK Başkanı Karakuş ve Atılgan: THK güçlendirilmeli

Artan yangınlar, Türk Hava Kurumu (THK) ve yangın söndürme uçaklarını gündeme getirdi. Eski başkanlar, THK'nın Türkiye'nin en önemli kurumlarından biri olduğuna dikkat çekti, uçakların acilen bakıma alınması gerektiğini vurguladı

Eski THK Başkanı Karakuş ve Atılgan: THK güçlendirilmeli
A+ A-
AYDINLIK / ANKARA

Türk Hava Kurumu (THK)'nun eski başkanları emekli Hava Korgeneral Erdoğan Karakuş ve emekli Hava Pilot General Kürşad Atılgan, Türk Hava Kurumu’nun yüz yıllık bir tecrübeye ve birikime sahip olduğunu söyledi, Türk Hava Kurumu’nun güçlendirilmesi gerektiğini belirtti.

Eski THK Başkanı Kürşad Atılgan orman yangınları ile birlikte gündeme gelen THK ile ilgili olarak Aydınlık’a yaptığı açıklamada, kurumun mali problemler yaşadığını vurguladı. THK’nın Atatürk tarafından büyük bir vizyonla kurulduğunu kaydeden Atılgan, “THK yüz yıllık bir kurum. Yüz yıllık tecrübe ve birikime sahip. Dünyada bu kadar güzel bir vizyonla kurulmuş bir kurum yoktur. Kuruma destek olunmalı, güçlendirilmelidir. Kurum pilot yetiştirmeye devam etmeli. Üniversitesi ve THK’nın alt yapısı ile birlikte sivil havacılığımızın ihtiyaç duyduğu her alandaki havacı personel yetiştirilmeli ve sportif havacılık faaliyetlerine ağırlık verilmeli. THK’nın üniversitesinin, havacılık alanında dünyanın en iyi üniversitesi olması, ilk 10’a girmesi mümkündür. Yapılacak destekle bu konuda büyük başarılar sağlanabilir” dedi.

MALİ ÖZERKLİĞİ SAĞLANMALI

THK’nın sahibinin Türk Milleti olduğunu ifade eden Atılgan, sözlerini şöyle sürdürdü: “THK milletin bütününü temsil eder. Yurt satına yayılmış yüzlerce şubesi vardır. THK kuruluşundaki hedeflere uygun olarak faaliyetlerini sürdürmelidir. Bunun için de güçlendirilmelidir. Atatürk bu kurumu kurarken aynı Türk Dil Kurumu, Türk Tarih Kurumu gibi sabit gelirlere bağlamıştı. 21 kalemde geliri vardı. Milli Piyango tayyare piyangosu olarak kurulmuştu. Sigara satışlarından yüzde 5 payı vardı. Kurban derisi toplama yetkisi THK’ya verilmişti. Zaman içinde hepsi tek tek elinden alındı. THK’nın mali özerkliği sağlanmalı, günün koşullarına uygun gelir kaynakları tesis edilmelidir.”

THK YASASI

Acilen bir THK yasasına ihtiyaç olduğunu vurgulayan Kürşad Atılgan, kurumun mevcut durumunun iktidara ve muhalefete iyi anlatılması halinde bu yasanın çıkarılabileceğini bildirdi. THK’nın güçlendirilmesi durumunda, yurt içinde ve yurt dışında birçok organizasyon gerçekleştirebileceğini ve döviz kazandırıcı hizmetleri başarı ile sağlayabileceğini belirten Atılgan, THK’nın çalışmalarında Atatürk’ün kuruluşundaki vizyonunun esas alınmasını istedi.

YANGIN UÇAKLARI

Eski THK Başkanı Kürşad Atılgan kurumun yangın uçakları ile ilgili de şu bilgileri verdi:

“THK’nın yangın uçakları geçmişte orman yangınlarının söndürülmesinde çok önemli görevler yaptı. Benim dönemimde Tarım ve Orman Bakanlığı personeli ve bizzat Bakan Bey THK’ya sempati ile yaklaştı. Hatta konuyu Sayın Cumhurbaşkanına da götürdüm. Olumlu yaklaştı. Şu andaki mevcut kayyum başkan sayın Cenap Aşçı uçakların faaliyete geçmesi için 4 milyon dolara ihtiyaç olduğunu ifade etti. Bu para sağlanmalı. Yangın uçaklarının bakımları yapılıp gelecek sezona yetiştirilmelidir. Türkiye yurt dışına para ödeyip yangın söndürme araçları kiralayacağına THK bu konuda desteklenirse yangın söndürme maliyetleri de en aza indirilmiş olur. THK da Türkiye de kazanır.”

'THK HAVACILIK SANAYİSİ İÇİN KURULDU'

Eski THK başkanlarından Erdoğan Karakuş da Aydınlık’a yaptığı açıklamada THK’nın güçlendirilmesinin önemine dikkat çekti. Atatürk’ün THK’yı havacılık sanayinin oluşumu için kurduğunu hatırlatan Karakuş şu bilgileri verdi:

“Atatürk'ün 1925 yılında THK’yı kurma nedeni havacılık sanayisiydi. Nitekim THK’nın kurulması sonrası hemen Kayseri’de uçak fabrikası kuruldu. Sonrasında diğer kuruluşlar devreye girdi. Atatürk bunun finansmanını da hazırlamıştı. Civa madenlerinin işletilmesini bile THK’ya verdi. 20’nin üstünde kalemden düzenli gelire kavuşturdu. Çok önemli başarılar sağladı. Son dönemlerde kurum adım adım etkisizleştirildi. Bu kurum halkın kurumu. Güçlendirilmelidir. Atatürk dönemindeki gibi günün koşullarına uygun gelire kavuşturulmalıdır. THK’nın güçlü olması Türkiye’nin çıkarınadır.”

YANGIN SÖNDÜRME

THK’nın 1985 yılından itibaren yangın söndürme faaliyetine başladığını belirten Karakuş bu konudaki gelişmeleri de şöyle anlattı:

“Benim Başkanlığını yaptığım 2002’de 19 yangın söndürme uçağımız ve 19 yangın söndürme pilotumuz vardı. Orman Genel Müdürlüğü ile anlaşma yaptık. 3 uçağımız orman bölgelerinde sürekli devriye gezerdi. Diğer uçaklarımızı orman yangınları açısından riskli bölgelere konuşlandırdık. Bir yangın çıkması durumunda anında müdahale ediyorduk. 176 yangını bu şekilde söndürdük. Devriye uçakları için de para almazdık. Bu arada helikopterler kiralandı. Büyük paralar ödendi. Marmaris yangını vardır. Helikopterlerle söndürmek istediler, ama sonuç alınamadı. Uçaklarımız devreye girdi. Kısa sürede söndürdük. Ecevit Başbakanken kendisi ile görüşmüştüm. 20 uçak için söz almıştım. Ama ekonomik kriz nedeniyle alamadık. Alabilseydik 39 uçağımız olacaktı. Yangınla mücadelede çok etkili olacaktık. 2019 yılı sonrası THK devre dışı kaldı. Büyük yanlış yapıldı. Uçakların eski olduğu söyleniyor. Uçağın eskisi yoktur. Bakımsızı vardır. Uçakların ömrü yaklaşık 50 yıldır. Türkiye yangınla mücadeleyi kendi olanakları ile yapabilirdi. Şimdi büyük uçakları konuşanlar var. Türkiye’nin ormanlık alanları engebeli. Bu nedenle büyük uçaklara değil küçük uçaklara ihtiyacı var. Önemli olan uçakların, helikopterlerin ne kadar su attığı değildir. Önemli olan atılan suyun ateşi vurmasıdır. Ateşin üstüne düşmesidir. Büyük uçaklar düz araziler için kullanılabilir.”

Türk Hava Kurumu thk Erdoğan Karakuş Kürşad Atılgan