Trump'ın Gazze planı Kızıldeniz trafiğinin artmasına engel oluyor
Yemen 19 Ocak'ta İsrail gemileri hariç Kızıldeniz operasyonlarını durdurdu. Ancak bölgedeki deniz trafiği sadece yüzde 4 arttı. Financial Times'a konuşan yetkililer, bu durumu Trump'ın Gazzelileri sürme niyetinin yarattığı gerginliğe bağlıyor. Ensarullah'ın boş durmayacağı değerlendiriliyor.


ABD Başkanı Donald Trump'ın Gazzelileri sürme planı bir yılı aşkın süredir kesintiye uğrayan Kızıldeniz nakliye rotasına dönüş umutlarını suya düşürdü. Yemenli Ensarullah (Husiler) güçleri, Gazze'de ateşkes sağlanmasıyla İsrail gemileri hariç saldırıları durdurmuştu.
Financial Times (FT)'a konuşan denizcilik sektöründen yöneticilere göre “Trump'ın şok edici” açıklamaları, Yemen ordusunun Kızıldeniz'den geçen ABD ve İngiliz gemilerine yönelik tehdidini yenileyebileceği korkusunu arttırdı.
Bloomberg de bir gün önce Yemen güçleri saldırıları durdursa da Kızıldeniz'deki trafiğin normale dönmediğini, gemilerin hala çok daha uzun bir rota olan Ümit Burnu'nu tercih ettiğini bildirdi.
ENSARULLAH BOŞ DURMAYACAK
Nakliye grubu Norden'in CEO'su Jan Rindbo FT'ye yaptığı açıklamada, Trump'ın planının “Orta Doğu'daki kargaşa ve gerginlik tablosuna bir yenisini eklediğini ve bunun Kızıldeniz meselesini uzatabileceğini” söyledi. Rindbo, ABD Başkanı'nın niyetlerinin “Husilerin yeniden harekete geçme tehlikesini arttırdığını” da sözlerine ekledi.
TRAFİK SADECE YÜZDE 4 ARTTI

Küresel denizcilik camiasına bilgi hizmeti sunan Lloyd's List Intelligence'a göre Babülmendep Boğazı'ndan yapılan geçişlerin sayısı Yemen'in 19 Ocak'ta operasyonları noktalamasını takip eden haftada sadece yüzde dört arttı. Platformun denizcilik risk analisti Bridget Diakun FT'ye yaptığı açıklamada, “az sayıda gemi geri dönerken” diğerlerinin hala “istikrarın kanıtlanmasını beklediğini” belirtti.
'MÜŞTERİLER TERS KÖŞE OLMAK İSTEMİYOR'
Armatörlere danışmanlık hizmeti veren Vespucci Maritime'ın CEO'su Lars Jensen, “Bir hafta önce tünelin ucunda bir ışık vardı ancak şimdi Kızıldeniz'e dönüş olasılığı azaldı.” şeklinde konuştu.
Ensarullah operasyonlarını yakından deneyimleyen Danimarkalı konteyner taşımacılığı devi AP Moller-Maersk'in CEO'su Vincent Clerc ise şunları kaydetti:
“Süveyş'e geri dönmek çok karmaşık bir süreç, sakinliğin sadece birkaç aylık olmadığından emin olmalıyız. Müşteriler ters köşe olmak istemiyor. İşlerin birkaç hafta sonra nasıl görüneceği konusunda şüphe olduğu sürece bekleyeceğiz.”
Uygun füzelerle 'tam isabet'

Yemen ordusu Gazze'deki Filistinlilerle dayanışma amacıyla Kasım 2023'te İsrail bağlantılı gemileri hedef almaya başladı. Ocak 2024'ten itibaren ABD ve İngiltere'nin İsrail adına Yemen'e saldırmasıyla her iki ülkenin gemileri de Ensarullah operasyonlarının kapsamına girdi.
Yemen güçleri bir yılı aşkın bir süre boyunca Tel Aviv dahil İsrail topraklarına çok sayıda balistik füze ve İHA ateşledi. Kızıldeniz'den geçen İsrail ve müttefik gemileri ile İsrail limanlarına giden gemileri hedef aldı. Çok sayıda gemiyi “tam isabet”le vurdu, bazılarını batırdı. İsrail'in Eilat limanını felç etti.
Bu sırada bölgede bulunan ABD saldırı gruplarıyla da defalarca çatışmaya girdi. Uçak gemilerini geri çekilmeye zorladı. Bir F-18'ün “dost ateşiyle” vurulmasına vesile oldu, 12 adet 35 milyon dolar değerinde MQ-9 Reaper dronu düşürdü. ABD'nin sözde savunma operasyonları için milyarlarca dolar harcamasına neden oldu.