Gaz kesmesin derken sanayi elektriğe tutuldu
Geçen hafta gündeme gelen gaz tedariğindeki sıkıntı yüzünden sanayi bölgelerinde planlı elektrik kesintilerinin yapılacağı bildirildi. Sanayiciler WhatsApp gruplarında ve sosyal medyalarında bölgelerine iletilen duyuruları paylaşıyor. Otomotiv ve gıda sektörlerinde tedirginlik hakim.
Kış aylarının en soğuk günlerinde enerji tedariğinde sorun yaşandı. İran'dan ülkemize aktarılan gazın teknik bir arıza yüzünden minimuma indiği ifade ediliyor. BOTAŞ geçen hafta OSB'lere geçtiği yazıda 20 Ocak'tan itibaren on gün süreyle gaz akışı yapılamayacağı için yüksek tüketimi olan sanayi bölgelerinde planlı kesintiler yapılabileceğini bir yazı ile bildirdi. Hafta sonu da TEİAŞ'dan OSB'lere şifahen verilen bilgide her bölgede farklı günler olmak kaydıyla 24, 25, 26, 27 ve 28 Ocak günleri belli saatlerde enerji kesintisi yapılacağı iletildi. Kısıtlamaya uyulmaması halinde ise Enerji Bakanlığı'nın OSB'nin tamamına elektrik kesintisi uygulayabileceği OSB yönetimlerince yapılan duyuru ile sanayi kuruluşlarına aktarıldı. Dün bu haberin yazıldığı saate kadar bize ulaşan kesinti duyurularının yapıldığı bölgeler Malatya, Tuzla, Şanlıurfa, Afyon, Ankara, İzmir olarak sıralandı.
Albert Saydam
GIDA MUAF TUTULMALI
Mutfak Ürünleri ve Margarin Sanayicileri Derneği (MÜMSAD) Başkanı Ebru Akdağ da ise dün sabah tarafımıza ilettiği yazılı açıklamada, enerji krizinin gıda güvenliğini ve güvencesini riske atmaması için gereken önlemlerin alınması gerektiğini ve enerji kesintisinin gıda sanayiine uygulanması durumunda bunun, hem sofralarımızda ciddi bir gıda güvenliği riski doğuracağını hem de gıda sanayiinde telafi edilemez ekonomik kayıplara neden olacağını belirtti. MÜMSAD Başkanı Ebru Akdağ, “Gıda sanayisi, doğalgaz ve elektrik kesintilerinden muaf tutulmalı.” çağrısı yaptı.
Akdağ'ın açıklamasında, TEİAŞ’ın aldığı son kararla, 24 Ocak Pazartesi saat 00.00’dan itibaren Türkiye’deki tüm organize sanayi bölgelerinde (OSB) 72 saat (üç gün) süreyle elektrik kısıntısı uygulanacağı bilgisine yer verildi.
Ebru Akdağ
OTO KONTAK KAPATIR MI?
Cuma sabahı bir sohbet toplantısında sorularımızı yanıtlayan Taşıt Araçları Tedarik Sanayicileri Derneği (TAYSAD) Başkanı Albert Saydam, “Enerji maliyetindeki artışlar Avrupa ve bizim en büyük problemimiz. Biliyorsunuz geçici de olsa bir doğalgaz problemi var. Coğrafyanın getirdiği sorunlarla da baş etmek zorundayız. Dün Ankara’da her bürokrat 10 gün diye açıklanan doğalgaz sürecini nasıl atlatırız diye plan yapıyor. Keşke yeterli doğal gazımız olsaydı da bu konuları gündemimizden çıkartsaydık.” ifadelerini kullandı. Enerjinin çok önemli bir maliyet faktörü olmaya başladığına işaret eden Saydam, “Eskiden bizim sözleşmelerde enerji maliyeti hiç yer almazdı. Çünkü ürün grubuna göre yüzde 3-5 arasındadır elektrik maliyeti. Şimdi enerji maliyetleri avro bazında, dolar bazında o kadar artıyor ki bunu da artık sözleşmelerde irdelememiz gerektiği ortaya çıktı.” dedi. Öte yandan birçok otomotiv firmasının da üretimlerine ara vereceği öne sürüldü. Sektör çalışanları ile görüştüğümüzde özellikle ihracata çalışan tesislerde henüz bir bildirim yapılmadığı bilgisine ulaştık.
ENFLASYONİST ORTAMDA KAZANAMAYIZ
TAYSAD Başkanı Albert Saydam ve Denetleme Kurulu Başkanı Özge Özen Kural düzenledikleri basın toplantısında sektöre ilişkin gelişmeleri aktardılar. Bir soru üzerine “Enflasyonist ortamda hiç kimse kazanamaz. Ne birey ne şirket ne de ülke olarak kazanabiliriz. Yüksek kur ihracatçının çok işine geliyor diye bir algı var. Bu da aslında tam doğru değil.” diyen Saydam, enflasyonist ortamın en büyük risklerinden birinin de düşük marj ile çalışan sektörler üzerinde yarattığı etki olduğunu anlattı. Üretimde 2021’i 2020 ile aynı mertebede kapattıklarını belirten Saydam, “Bu yıllık performansla nereye geldik? Bir basamak dünya üretimindeki yerimizi arttırdık. 14’üncü sıradayken zannedersem Kanada’yı geçtiğimizden dolayı 13’üncü sıraya çıktık.”
Özge Kural ise, Dünya Çalışma Örgütü’nün yapmış olduğu çalışmaya göre 2019 ve 2020 yılları arasında dünya genelinde kadın istihdamı yüzde 4.2 azaldığına işaret ederek, “kadınların iş hayatına olan etkinliğini nasıl artırırız” diyerek bir çalışma başlattıklarını ve “Fırsatı Eşitle Yeteneği Çeşitle” adında bir proje yaptıklarını açıkladı.
AVRUPALI ŞİRKETLER ÇİNLİ OLUYOR
AB’deki şirketlerde bir sonraki neslin üretimle ilgilenmemesi gibi bir sorunun olduğuna işaret eden TAYSAD Başkanı Albert Saydam, şu bilgileri aktardı: “Avrupa’da birçok tedarik firması satılık. Özellikle Çinlileri Avrupa ve Kuzey Amerika’da şirket alımı yaparken gördük. Çinlilerin Türkiye’ye ilgileri zaman zaman oluyor. Kovid’den dolayı ciddi bir ilgi yok fakat Avrupa’da ciddi alımlar konusunda haberler alıyoruz. Zaten Çin’de o kadar büyük büyüme rakamı yakalanıyor ki mecburen yurt içine ürün satmak zorunda kalıyorlar. Kural koyucular önce yurt içine sonra yurt dışına sat diye tedbirler koyabiliyor. Dünyada yüzde 9 oranında elektrikli ve hibrit araç üretildi, toplamda 6.4 milyon adet. Bunun 3 milyon adedi tamamen elektrikli. Bunun 500 bin adedi Çin’de satıldı. Bunlar çok büyük miktarlar.” Saydam ayrıca çip krizinin ülke ekonomisine zararının 4-5 milyar dolar, dünyadaki kayıp ise 250 milyar dolar olduğunu söyledi.