Gramajda şikâyetler arttı
Aydınlık’ın sorularını yanıtlayan TBF Başkanı Deniz, gıdada içerik ve gramaj konusunda şikayetlerin arttığını ve ürünler üzerinde araştırma çalışması başlattıklarını söyledi. Önümüzdeki hafta tavuk ürünlerindeki inceleme sonuçlarının duyurulacağının bilgisini verdi
Tüketici Birliği Federasyonu (TBF), gıda içerikleri konusunda ‘analiz süreci’ başlattı. TBF Başkanı Mehmet Bülent Deniz ‘Şikayetler arttı. Hem gramaj hem içerik konusunda şikayetler var.’ dedi. Tavukla ilgili analiz sonuçlarını önümüzdeki hafta açıklayacaklarını, mart ayında yumurta analizi yapacaklarını anlatan Deniz, her ay, çeşitli markalardan ve çeşitli noktalardan topladıkları bir ürünü laboratuvar ortamında inceletip sonuçlarını kamuoyuyla paylaşacaklarını belirtti. Kamunun denetim konusunda yetersiz kaldığını ifade eden TBF Başkanı “Firmalar da şunu bilsinler ki devletin yanında STK’lar da bu işle ilgileniyorlar. Biraz kendini toparlasınlar istiyoruz.” diye konuştu. Deniz, sorularımızı yanıtladı:
‘SAĞLIĞA UYGUN ÜRETİM BİZİM İÇİN DE ÖN PLANDA’
-
Fiyatın ötesinde özellikle gıda içerikleri konusunda şikayetler arttı. Tüketicilerden size yansıyor mu?
Bunun üzerine bir çalışma başlattık. Bundan iki ay önce müdahale başlattık. Gıda Laboratuvarları Derneği var, onlarla bir protokol imzaladık. Bir analiz süreci başlattık. Üç hafta önce tavuk örnekleri toplattık marketlerden, onların analiz sonucunu bekliyoruz. Sağlığa uygun üretim, içerik meselesi bizim için de şu anda ön planda. Tavukla başladık. Mart ayında yumurta analizi yapacağız. Her ay bir ürünle laboratuvar ortamındaki sonuçları kamuoyuyla paylaşacağız. İnsanların hem gramaj hem içerik konusunda şikayetleri var.
‘KAYIT ALTINDAKİ FİRMALAR BİLE…’
-
Daha önce, sağlıklı gıda sorununa ekonomik krizin yol açtığını söylemiştiniz.
Ekonomik krizler nedeniyle insanların alım gücü yetersiz olduğu için kayıt dışı gıdaya yönelebiliyorlar. İkincisi kayıt altındaki firmalar bile, maliyetleri arttığı için bazen gıda kodeksini delecek şekilde, kodekse aykırı şekilde üretim yapmak durumunda kalıyorlar.
Bu durum, tüketici sağlığını zorlayan, etkileyen bir durum.
Bunun bir adım sonrası da şu: Sağlıksız gıda tükettiğimiz zaman ülkede sağlık probleminde, sağlık giderlerinde artış söz konusu olacak. Bu da devletin sağlık harcamaları kaleminin artmasına ve zorlanmasına sebep olacak. Sağlıksız gıda tüketiminin yaygınlaşması, devletin hazinesini dahi etkileyecek boyuttur sonuç itibariyle.
Enflasyonist ortam olduğu sürece bu sorun devam eder. Adamın çocuğu baklava istiyor, baklava alacak durumu yok, gidiyor araba arkalarında satılan baklavayı satın alıyor. Mağazadaki kırtasiye ürünlerinin sağlığa uygunluğu neredeyse yüzde 99 belgeli ama fiyat çok pahalı, pazardan alıyor…
KASA ARKASINDA SÜRESİ DOLMUŞ GIDALAR…
-
Sizin bu gıda meselesini gündeminizi almanızda şikayetlerdeki artışlar mı etkili oldu?
Tüketicilerden şikayet geliyor tabii. Tüketici eğilimi, kayıt dışına yönelmesi de bizi endişelendirdi. Toplum sağlığı bakımından önemli. Örneğin son kullanma tarihine bir gün kalan ürünler market raflarında yer alıyor. Doğru bir şey değil. Özellikle et ve süt ürünlerinde, son kullanma tarihinin, raf ömrü konularının, firmalar tarafından daha titiz bir şekilde takip edilmesi, değerlendirilmesi lazım. Kasa arkası ürün indirimi var, son kullanma tarihine bir gün kala tavuğu satıyor. Adam acaba o gün götürüp pişirecek mi? Veya soğuk zincire riayet edilmiş mi?
‘FİRMALAR KENDİNİ BİRAZ TOPARLASINLAR’
-
Markette bile bunun yapılması bir denetim eksikliğine işaret etmiyor mu?
Kamunun gücünün yetmediği bir durum var. Bizim de bir sivil toplum örgütü olarak inceleme süreci başlatmamızın nedeni bu. Gıda analizlerini kamuoyuyla paylaşarak tüketicinin hiç olmazsa marka algısını, ‘bu marka da zararlı çıkmış, ben diğer markayı alayım’ biçiminde bir yönlendirmeyi amaçlıyoruz aslında. Firmalar da şunu bilsinler ki devletin yanında STK’lar da bu işle ilgileniyorlar. Kendini biraz toparlasınlar istiyoruz.
PAZAR PAYI YÜKSEK MARKALAR
-
Bütün markaları mı inceliyorsunuz?
Sektördeki ağırlıklı markaları yani satış ve pazar payı bakımından ağırlıklı markaların ürünlerini topladık. Farklı marketlerden topladık, farklı yerlerden Esenyurt'tan topladık bir de gittik Kadıköy'den topladık, Bağcılar'dan, Fatih’ten. Korelasyonu dengeli tutmaya çalışıyoruz. Bilimsel alt yapısı da güçlü bir çalışma olacak.