22 Kasım 2024 Cuma
İstanbul
  • İçel
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

Hasarlı konteynerleri mermerciye ödetiyorlar

Tedarik krizinin yaşandığı, taşıma maliyetlerinin 4-5 katına çıktığı günümüzde hasarlı konteynerlerin faturası mermerciye kesiliyor. Bu duruma itiraz eden İMİB, sigorta sistemini genişleterek soruna çare olmayı amaçlıyor

Hasarlı konteynerleri mermerciye ödetiyorlar
A+ A-
EKONOMİ SERVİSİ

Konteyner hasarlarının maliyeti mermerciye kesiliyor. Mermer blok yüklemelerinde ihracatçılardan fahiş hasar bedelleri talep edildiğini aktaran İstanbul Maden İhracatçıları Birliği'nin (İMİB) Başkanı Rüstem Çetinkaya, ciddi bir mağduriyetin yaşandığını söyledi. "Örneğin 30 konteyner malınız var, bunun 2-3 tanesinde hasar olduğu söyleniyor. Burada iki şey yapıyorlar; birincisi 30 konteyneri birden gemiden indiriyorlar. Zaten konteyner bulamıyorsunuz, bir de siz hasarlı olanı çıkart dediğinizde karşı taraf ben hepsini iptal ediyorum diyor.” ifadelerini kullanan İMİB Başkanı Çetinkaya, “Bununla ilgili ardiye, indirme bindirme masrafını ihracatçıya yüklüyorlar. İkincisi, hasar olduğu söylenen konteynerler için konteynerin satın alma bedelinden bile yüksek hasar bedelleri talep ediyorlar. Üyelerimiz arasında konteyner tamiri için 250 bin dolara kadar talep edilen bedeller var. Burada sorumluluk alıcıya ait bile olsa uygulamada tamamıyla bize yüklüyorlar. Gerçekten zor bir süreç var ve bunun hukuki mücadelesi yapılacak. Ancak daha hızlı bir çözüm bulmak adına öncelikle sigorta sistemini hayata geçirip ihracatçıları rahatlatacağız ve diğer yandan da hukuki takiplerini yapacağız." mesajı verdi. Bu kapsamda Londra'daki sigorta ve reasürans şirketleri ile irtibata geçildi ve yük ile birlikte konteyner de sigortaya dahil edilerek soruna çözüm aranacak.

KİL KRİZİ NASIL ÇÖZÜLECEK?

Nisan ayında yapılan seçimlerde göreve gelen Yönetim Kurulu ile basının karşısına geçen Çetinkaya, sektör ihracatını bu yıl en az 7 milyar dolara yükseltmek istediklerini de açıkladı. Sektörün en önemli problemlerinden olan ruhsat güvencesi ve izin süreçlerinin kısalması konusunda çalışmalar yapacaklarını, bunun yanında da sorunların yerinde tespiti, Ankara ofisinin kurulması ve birlikte hareketle madencilik ihracatının toplam ihracat içerisindeki payını artırmayı hedeflediklerini belirtti. Göreve geldikten birkaç gün sonra Ukrayna'daki savaş nedeniyle oluşan kil arzı krizinin önlerine geldiğini aktaran Çetinkaya, şunları aktardı: "Yönetim kurulumuzla birlikte hiç vakit kaybetmeden sorunu yerinde tespit etmek istedik. İstanbul'un Şile ilçesindeki kil ocaklarını ziyaret edip burada ülke ekonomimize ve sektör ihracatımıza nasıl katkı sağlayabileceğimize baktık. Şile’deki kil gerçekten çok özel, nitelikli kil Türkiye’de sadece Şile’den çıkıyor. Şu anda dünyadan ciddi bir talep oluştu fakat seramikçilerin ham madde güvenliğimiz tehlikeye girer endişesiyle ihracat kayda alındı. Şile'de ciddi bir kil rezervi var fakat Orman Bakanlığı’nın ilan ettiği bir kısıtlı alan var. Üreticiler 30 hektar yeni alan için izinlere başvurdu, bunların hepsi reddedildi. Burada hem kil ihracatı yapamamış oluyoruz hem de seramik üreticilerimizin ham madde kaynağıyla sorun yaşamasına sebep oluyoruz."

ÇEVRECİ MADENCİLİK  ÖRNEKLERİNİ ANLATACAK

İMİB Başkan Yardımcısı Eyüp Batal da, “Bizler bu ülkenin ham madde sıkıntısını ortadan kaldırmak için mücadele eden insanlarız ve gerçekten özveriyle mücadele ediyoruz. Bu ülkenin yer altı kaynaklarını ülkenin sanayisine sunmaya çalışıyoruz." dedi. Bunun yanında Çin kaynaklı kapanma yüzünden Türkiye'nin blok mermer ihracatında azalma olduğu Başkan Çetinkaya tarafından vurgulandı. Çetinkaya yeni dönemde yapacakları çalışmalarla hem tarım hem de madenciliğin yan yana yapıldığı örnekleri kamuoyuna göstereceklerini, çevreci madencilik örnekleriyle algıyı kıracaklarını anlattı.

Son Dakika Haberleri konteyner hasar tedarik krizi İMİB