17 Kasım 2024 Pazar
İstanbul 12°
  • İçel
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

Havada ‘intikam alışverişi’

Hava trafiğinde 2019 zirveleri aşılmaya başladı. 2020 yılında Kovid-19 salgını ile ciddi bir küçülme yaşayan havacılık sektörü geçen yıl rekor yolcu ve uçuş sayılarına ulaştı

Havacılık sektörü rekor yolcu ve uçuş sayısına ulaştı... TAV Havalimanları İcra Kurulu Başkanı (CEO) Serkan Kap konuştu!

TAV Havalimanları İcra Kurulu Başkanı (CEO) Serkan Kaptan, havacılığın küresel ölçekte büyümeye devam edeceğini ve bu büyümeden pay almak için avantajlı olduklarını bildirdi. Avrupa Havalimanları Konseyi (ACI Europe) Yönetim Kurulu Üyesi de olan Kaptan, “Bu yıl 9.7 milyar olarak öngörülen küresel yolcu trafiği 2042’de 20 milyara, 2052’deyse 25 milyara ulaşacak. Dış hat trafiği iç hatta göre, gelişmekte olan pazarlar gelişmiş ekonomilere göre daha hızlı büyüyecek.” dedi.

Artan yolcu trafiği ve salgın dönemindeki kapanma sonrası yaşanan “intikam alışverişi” adı verilen eğilim sayesinde, hem gümrüksüz market (duty free) tarafında hem de limanlardaki restoran ve kafelerde harcamaların arttığını belirten Kaptan, “Kişi başı harcama 2019'da 6.8 dolardan 2023'te 8.9 dolara çıktı. Yiyecek tarafında da 0.9 dolardan 1.8 dolara.” bilgisini verdi. 2019'daki zirveye kıyasla ciddi bir artış söz konusu geçen üç yıllık dönemde ABD'de yıllık enflasyon yüzde 6.8 ile Avrupa ortalamasında ise yüzde 9.8 ile zirve yapsa da limanlardaki kişi başı harcamalar enflasyonun çok ötesinde.

2050'DE ALTINCI BÜYÜK OLACAĞIZ

TAV CEO'su Kaptan ile cuma günü Atatürk Kültür Merkezi'nin terasında yer alan Biz İstanbul adlı mekanda ekonomi yazar ve müdürleri olarak buluştuk. Şefin özel hazırladığı öğlen yemeği eşliğinde havacılıkta 2023'e ilişkin gelişmeleri bizlere aktararak sorularımızı yanıtlayan Kaptan, havacılığın merkezinin doğuya kaydığını vurguladı. Kaptan, “Türkiye en büyük yedinci havacılık pazarı konumunda. 2050’lere gelirken Britanya ve Japonya gibi ülkeleri geride bırakarak altıncı sıraya yükselecek.” ifadelerini kullandı. Kaptan ekledi: “Küresel yolcu büyümesi, önümüzdeki 20 yılda yaklaşık 2.4 trilyon dolarlık havalimanı yatırımı gerektiriyor. Türkiye ve yurtdışındaki havalimanlarımıza yaptığımız yatırımlar, sahip olduğumuz bilgi birikimi TAV Havalimanları’nın önümüzdeki dönemde büyümesinin altyapısını oluşturacak.”

HACILAR UÇUŞA GEÇTİ

Şirketin faaliyetleri hakkında da bilgi veren TAV CEO'su Kaptan, “Türkiye’de ve yurt dışında işlettiğimiz neredeyse tüm havalimanlarımızda 2023’te yolcu trafiği çift haneli arttı. Özellikle dış hat yolcumuz yüzde 25 arttı. Rusya-Ukrayna savaşının etkisine karşın Batı Avrupa ve Ortadoğu ülkelerinden havalimanlarımıza gelen ziyaretçi sayısında önemli bir artış oldu. Rusya’dan gelen trafik 2019’a göre yüzde 40 azalırken, Almanya’dan yüzde 24, İngiltere’den yüzde 58 artış yaşandı. Türkiye 57 milyon ziyaretçi karşılayarak turizmde tarihi zirvesini yakalarken Antalya dünyada en fazla ziyaret edilen ilk beş şehir arasında İstanbul’la birlikte yer aldı. İzmir’de SunExpress, Ankara’da AJet’in açtığı yurt dışı destinasyonlarıyla dış hat trafiği artış gösterdi. Yurt dışına baktığımızda da umre ve hac kısıtlamalarının kalkmasıyla Medine yüzde 49 artışla 9.4 milyon yolcu ağırladı. Çin’den Batı’ya giden ticaret rotası üzerinde önemli bir kargo durağı da olan Almatı Havalimanı da yüzde 32 artışla 9.5 milyon yolcuya ulaştı. Gelirlerimizin yüzde 61’i yurt dışı operasyonlarımızdan.” dedi.

RUSLAR’IN YERİNİ HİNTLİLER DOLDURDU

Ukrayna operasyonu yüzünden hem Rus hem Ukraynalı yolcu trafiği azalınca imdada Hintliler yetişmiş. TAV CEO'su Kaptan'ın aktardığına göre, Antalya havalimanında 2023'te 2019'a kıyasla yüzde 2 büyüme oldu. 11 milyon Rus yolcu gelirken sayının 6-7 milyona gerilediğini, Ukraynalı'nın ise neredeyse hiç olmadığını belirten Kaptan, bu etkilere karşın Antalya'da büyüme yakaladıklarını anlattı. Çünkü Alman yolcu sayısının yüzde 100'den fazla arttığını, Mısır'daki aksaklıklar yüzünden İngilizler'in de Türkiye'ye yöneldiğini bunun yanında Ortadoğulu turistin de artık ülkenin güney bölgelerini tercih etmeye başladığını kaydeden Kaptan, “Araplar serin yer seviyordu ama Antalya Körfez'e göre serin kalıyor. Malum iklim krizi. Hint ilgisi de başladı. Ruslar gelip uzun kalıyorlardı. Hintliler de düğün için gelirlerken uzun kalıyorlar. Şimdi tatile de gelmeye başladılar.” diye konuştu. Türkiye'de turizm de fiyatların dalgalı seyretmesinin endişe verici olduğunu da not eden Kaptan, Çinli turistlerin de ülkemize ilgisinin olduğunu ancak vize ve karşılıklı uçuşlar konusunda sıkıntıların yalandığını dile getirdi. Sıkıntıların aşılması halinde Çin'den Türkiye'ye çok talep olduğunu anlattı.

Hava trafiği Rusya Ukrayna Hindistan Antalya