Hayvan ithalatı yüzde 799 arttı
Yılın 9 ayında yapılan ithalatta ilk sırayı 2 milyar 833 milyon dolar ile buğday aldı. Rusya ve Ukrayna, buğdayın en fazla ithal edildiği ilk iki ülke olmayı sürdürdü. İhracat yapılan ülkeler arasında 2 milyar 206 milyon dolar ile Irak başta
Türkiye İstatistik Kurumunun (TÜİK) Dış Ticaret Verileri temel alınarak hazırlanan Türkiye Gıda ve İçecek Sanayii Dernekleri Federasyonu (TGDF) Dijital Veri Paneli’ne göre, bu yılın ilk 9 ayında tarım, gıda ve içecek sektörü geçen yıl aynı döneme göre yüzde 5,37 artışla 18,86 milyar dolar ihracat ve yüzde 8,92 artışla 16,85 milyar dolar ithalat yaptı. TGDF’den yapılan açıklamaya göre, eylül itibarıyla aylık temelde ihracat, geçen yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 7,71 artışla 2 milyar 330 milyon dolar olurken, ithalat yüzde 21,68 azalarak 1 milyar 310 milyon dolar oldu. Eylül ayında en dikkati çekici gelişme sığır ithalatındaki artış oldu. Bu ayda sığır ithalatı yüzde 799 arttı. Yılın 9 ayında 705,5 milyon dolar tutarında sığır ithalatı yapılırken, sadece eylüldeki ithalatın tutarı 126,8 milyon dolar oldu.
ÖNE ÇIKAN ÜRÜNLER
Yılın 9 ayında ihracatta öne çıkan ürünlerde ilk sırayı 1 milyar 102,9 milyon dolar ile un aldı. Bu ürünü 727 milyon dolar ile rafine ayçiçeği yağı ve 616,3 milyon dolar ile fındık içi izledi. Aynı dönemde en fazla ithal edilen ürün 2 milyar 832,4 milyon dolar ile buğday oldu. Buğdayı 1 milyar 422,1 milyon dolar ile soya fasulyesi ve 1 milyar 99 milyon dolar ile ham ayçiçeği yağı takip etti. Eylül ayında ihracatta öne çıkan ürünlerde ilk sırayı 147,6 milyon dolar ile durum buğdayı alırken, bunu 134,7 milyon dolar ile buğday unu ve 95,6 milyon dolar ile mısır danesi izledi. Aynı ayda en fazla ithal edilen ürünler 126,8 milyon dolar ile sığır, 111,4 milyon dolar ile buğday ve 108,5 milyon dolar ile soya fasulyesi olarak sıralandı.
BUĞDAYDA RUSYA ÖNDE
Rusya ve Ukrayna, buğdayın en fazla ithal edildiği ilk iki ülke olmayı sürdürdü. Bu dönemde, Rusya’dan 2 milyar 88,7 milyon dolar ve Ukrayna’dan 702,2 milyon dolar tutarında buğday ithalatı yapıldı. Bu iki ülkenin toplam buğday ithalatındaki payı yaklaşık yüzde 98,5 oldu. Eylüldeki 126,8 milyon dolarlık buğday ithalatının 98,1 milyon dolarlık kısmı Rusya’dan yapıldı. Yılın 9 ayında buğdaydan sonra 1 milyar 422,1 milyon dolar tutarında soya fasulyesi ve 1 milyar 99,6 milyon dolar tutarında ham ayçiçeği yağı ithal edildi. Türkiye’nin ithalatında ilk 3 sırada yer alan 3 üründe ithalatın büyük bölümünün Rusya ve Ukrayna’dan yapılmasına devam edildi.
EN FAZLA İTHALAT HAYVAN YEMİNDE
Yılın 9 aylık dış ticaret verileri sektörlere göre incelendiğinde, en fazla ihracatın 2 milyar 32 milyon dolar ile şeker ve şekerli mamuller sektöründe yapıldığı görüldü. Bu sektörü sırasıyla bitkisel yağ, yaş meyve, makarna ve sert kabuklu meyveler sektörleri takip etti. Yine aynı dönemde en fazla ithalat 4 milyar 312 milyon dolar ile hayvan yemi sektöründe gerçekleşti. Bu sektörün ardından en fazla ithalat yapan sektörler, un, bitkisel yağ, canlı hayvan ticareti ile kakao ve çikolata olarak sıralandı.
EN FAZLA İHRACAT IRAK’A
Yılın ilk 9 ayında en fazla ihracat yapılan ülke Irak oldu. Irak’tan sonra en fazla ihracat, Almanya’ya, Rusya’ya, ABD’ye İtalya’ya yapıldı. Türkiye’nin en fazla ithalat yaptığı ilk 2 ülke sıralamasında Rusya ve Ukrayna yerini korudu. Bu iki ülkeden yapılan ithalat, toplam ithalatın yüzde 38,77’sine denk. Türkiye, yılın ilk 9 ayında en fazla ihracat yaptığı ülkelerden Irak’a un, dondurulmuş tavuk eti, kırmızı mercimek, Almanya’ya ambalajlı fındık, fındık içi, kiraz, Rusya’ya ise alabalık, şeftali ve mandalina ihraç etti.
AYÇİÇEĞİ SAPLARINDAN AMBALAJ MALZEMESİ
Trakya ve Kırklareli üniversitelerinin iş birliğinde, ayçiçeği saplarından çevre dostu gıda ambalaj malzemesi üretilmesi için proje hazırlandı. İki üniversitenin mühendislik fakülteleri tarafından hazırlanan projeyle hasat sonrası tarlada kalan ayçiçeği saplarının geri dönüşüm sürecine dahil edilerek ambalaj olarak kullanılması amaçlanıyor.
Kırklareli Üniversitesi Gıda Mühendisliği Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Buket Aşkın, ayçiçeği saplarının uygulanabilirlik açısından yeni bir ürün olabileceğini belirterek, “Peynir, çikolata ambalajları, yumurta ambalajı gibi pek çok farklı alana entegre edilebilecek ambalaj materyallerinin elde edilmesi mümkün. Projemizin en temel hedefi atık malzemelerden faydalanıp ambalaj materyali oluşturmak ve plastik malzeme kullanımının azaltılmasına katkı vermek. Doğada daha kolay parçalanabilen, insan sağlığına zarar vermeyecek çevre dostu ambalaj materyallerinin elde edilmesini hedefliyoruz.” dedi.
KAVILCA BUĞDAYI İLK KEZ BİSKÜVİDE KULLANILDI
Ülker, Ardahan merkez köyleri ve Çıldır çevresinde üretim yapan çiftçilerden aldığı, 13 bin yıllık geçmişi olan atalık Kavılca Buğdayı ile ilgili farkındalığa destek vermek için ürettiği yeni ürününü tüketicileriyle buluşturdu. Ülker CMO’su Mustafa Kabakçı, “Kavılca Buğdayı; vitamin, mineral, lif açısından zengin içeriğiyle ülkemizin değerli atalık buğday çeşitlerinden biri. Üretiminin tekrar yaygınlaştırılması için çalışmalar yürütülen bu buğdayla ilgili farkındalığın artırılmasına destek olmak amacıyla yüzde 100 Kavılca Buğdayı’ndan, çikolatalı kremalı yeni bir ürün çıkarttık. Bu ürünümüzle Kavılca Buğdayı Türkiye’de ilk kez bisküvide kullanıldı.” dedi.