31 Ekim 2024 Perşembe
İstanbul 16°
  • İçel
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

Hollanda'da asırlık bisiklet markaları yok oluyor

Hollanda'nın asırlık bisiklet markalarından Batavus ve Sparta bu yaz Hollanda’daki üretimi durduruyor. Borç batağında bocalayan ana şirket Accell, tesislerini Macaristan ve Türkiye'ye taşıyarak üretim maliyetlerini düşürmeye çalışıyor.

Hollanda'da asırlık bisiklet markaları yok oluyor
AHMET KORKMAZ / HOLLANDA

Accell, Hollanda'da iki üretim tesisini Heerenveen'de tek tesise indirerek seri üretim yerine yenilikçi, teknik açıdan gelişmiş bisikletlere yönelmeyi hedefliyor. Bu karar, Hollanda'ya özgü iki bisiklet markasının üretiminin sona ermesi anlamına geliyor.

ÇALIŞANLAR TEPKİLİ: UTANÇ VERİCİ

Çalışanlar normal bisiklet üretiminin Friesland bölgesinden ayrılıyor olmasına tepkili. 30 yılı aşkın süredir Batavus bisikletlerinin montajını yapan Accell çalışanı Wieger de Jong, “Olanlara çok üzülüyorum. Kendi ülkemize ait o meşhur Hollanda bisikletlerini artık burada üretememiz utanç vericidir" dedi.

TARİHSEL SÜREÇ

On dokuzuncu yüzyılın sonlarında, eşit büyüklükte iki tekerleği ve zinciri olan bisikletler Avrupa'da pazarlarında büyük talep gördü. Fongers, Gazelle ve bir süre sonra Batavus ve Sparta gibi Hollanda markaları artan talepten büyük ölçüde yararlandı. Birinci Dünya Savaşı sırasında bisiklet ithalatı durunca Hollanda'da yerli bisiklet üretimi bir kez daha ivme kazandı.

Hollanda'ya komşu ülkelerdeki bisikletler giderek daha sportif hale gelirken, düz Hollanda'da arazisinde dik oturularak sürülen bisikletler alıcılar tarafından çok tercih ediliyordu. 1960'lara gelince bisiklet üreticileri birleşmeye başladı ve bir marka çatısı altında üretime devam edildi. Örneğin Batavus birkaç markayı bünyesine alarak ilerleyen yıllarda daha da büyüdü. 1990'larda Accell, Batavus ve Sparta'yı, otomobil ithalatçısı Pon Grubu'da Gazelle'yi satın aldı.

Korona salgını bisiklet endüstrisi için de inişli çıkışlı bir yol olduğunu kanıtlıyor. Başlangıçta, toplu taşıma kısıtlamaları elektrikli bisikletler için büyük bir talebe yol açtı. Bu talep düştüğünde, bisiklet perakendecileri büyük stoklarla baş başa kaldı. Accell de dahil olmak üzere birçok üreticinin başı derde girdi. 2022'de Accell el değiştirerek, ABD'li yatırımcını eline geçti ve yeniden yapılanma sürecine girmek zorunda kaldı.

Hollanda bisiklet