Hollanda'da kız çocukları mutsuz
Hollanda’da yapılan araştırma 11-16 yaş arasındaki kız çocuklarının mutsuz olduğunu ortaya çıkardı. Araştırmadan sorumlu Utrecht Üniversitesi, Sosyal Bilimler Fakültesi, Disiplinlerarası bölümünde görevli Dr. Gonneke Stevens, "Mutlu ve mesut çocukluk imajımız ciddi bir darbe aldı" dedi
2021 yılında gerçekleştirilen araştırma sonuçlarında 11-16 yaş arası Hollandalı kız çocukların refahında "benzeri görülmemiş" bir düşüş olduğu ortaya çıktı.
Araştırmadan sorumlu Utrecht Üniversitesi, Sosyal Bilimler Fakültesi, Disiplinlerarası bölümünde görevli Dr. Gonneke Stevens, "Araştırma sonuçlarında ortaya çıkan olumsuz tablonun sadece korona yüzünden değil, çocukların üzerindeki 'başarı' gösterme baskısının toplumumuzun genlerine işlediğinden kaynaklanmaktadır. Mutlu ve mesut çocukluk imajımız ciddi bir darbe aldı" dedi.
Hollanda'da ilkokul son ve ortaokul çağındaki çocukların kaygısız yaşamları bitmiş gibi görünüyor. Utrecht Üniversitesi (UU), Trimbos Enstitüsü, Sosyal ve Kültürel Planlama Dairesi (CPB) tarafından 2021 yılında ortaklaşa yürütülen araştırmaların sonuçları, ortaokul çağındaki kız çocuklarının refahının endişe verici olduğunu gösterdi. 2017 yılında yayınlanan araştırma sonuçlarında ilkokul 8. sınıfa giden kız çocukların yüzde 14'ünün ve ortaokul öğrencisi kızların yüzde 28'inin duygusal sorunlar yaşadığı biliniyordu.
Son araştırmaya katılan İlkokul 8. sınıfa giden kız öğrencilerin yüzde 33'ünün ve Ortaokul öğrencisi kızların yüzde 43'ünün duygusal sorunlar yaşadığı ortaya çıktı.
Araştırmada ortaya çıkan diğer bir olgunun ise ortaokul öğrencilerinin okul ödevlerinden dolayı yaşadıkları baskının son 20 yılda iki kattan fazla artarak yüzde 45'e ulaştığını gösteriyor. Bu durum çoğunlukla kız öğrenciler için geçerlidir. Velilerin ve öğretmenlerin beklentileri ve geleceklerine ilişkin belirsizlik de sorunlara neden olmaktadır.
Çocuklarda sadece duygusal sorunlarla değil, aynı zamanda tutum ve davranışsal sorunlar da söz konusudur. Dikkat eksikliği, aşırı derecede hareketli ve aceleci olmaları ön plana çıkmaktadır. Araştırmacılar, "Gençler arasında ruh sağlığının bozulması büyük ölçüde korona salgını ile bağlantılı. Ancak bu sorunun salgın sona erdiğinde çözüleceği anlamına gelmiyor. Çocukların ruh sağlığına daha fazla önem verilmelidir" diyerek aileleri ve okul yönetimlerini göreve çağırdılar.
Araştırmadan sorumlu Dr. Gonneke Stevens, "Ortaya çıkan rakamları değerlendirdiğimizde kız çocuklarının ruh sağlığında eşi görülmemiş bir düşüş görüyoruz. Elde ettiğimiz sonuçlar kesinlikle endişe vericidir. Duygusal sorunları olan 11-16 yaş arası kız çocuklarının oranı son yıllarda artmıştır. 20 yıldır benzer bir tablo ile karşılaşmamıştır. İlkokul 8’inci sınıftaki kız öğrenciler arasında yapılan araştırmaların sonuçları hep sabitti. 2021 yılında yapılan araştırmalarımızda İlkokul 8’inci sınıftaki kız öğrencilerinde de ciddi bir şekilde duygusal sorunların arttığı görüyoruz. Araştırmaya katılan kız çocukları, yaşıtları erkek çocuklarla kıyaslandığında çok endişeliler, kendilerini kaygılı ve mutsuz hissediyorlar. Baş ve mide ağrıları gibi stresten kaynaklanabilecek psikosomatik şikayetleri olan kız çocuklarının sayısında da artış görülmektedir" dedi.
Dr. Gonneke Stevens’in çalışmaları
Utrecht Üniversitesi, Sosyal Bilimler Fakültesi, Disiplinlerarası bölümünde görevli olan Dr. Gonneke Stevens; ergen ve genç yetişkinlerin özellikle de göç geçmişine ve düşük sosyo-ekonomik konuma sahip olanların kendi yaş gruplarına kıyasla ne ölçüde sağlık sorunu yaşadığını araştırmaktadır. 2016 yılından bu yana, Avrupa'daki ergenlerin sosyal bağlamı, sağlığı ve refahı üzerine geniş ölçekli bir çalışma olan Hollanda'daki Okul Çağındaki Çocuklarda Sağlık Davranışı (Health Behaviour in School-aged Children - HBSC) çalışmasında proje sorumlusudur.