15 Kasım 2024 Cuma
İstanbul 11°
  • İçel
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

İBB borcu yasal sınırı aştı! Rakamlar Sayıştay raporunda

İstanbul Büyükşehir Belediyesinin 2022 yılı sonunda yasal borç sınırını 13 milyar lira aştığı bildirildi. Sayıştay raporuna göre belediye, en fazla 61,5 milyar borç yapması gerekirken 74,5 milyar lira borca ulaştı.

İBB borcu yasal sınırı aştı! Rakamlar Sayıştay raporunda

Sayıştay’ın İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) için hazırladığı 2022 Denetim Raporunda belediyenin 2022 yılı sonu itibariyle yasal borç sınırını 13 milyar lira aştığı belirtildi. Belediyenin yasal borç sınırının 61,5 milyar lira olduğu belirtilen raporda, İBB’nin 74,5 milyar lira borca ulaştığı aktarıldı. Sayıştay raporundaki 104. bulguda, “İdarenin 31.12.2022 tarihi itibarıyla faiz dâhil iç ve dış borç stok tutarının, yasal sınırın üzerinde gerçekleştiği görülmüştür.” ifadeleri kullanıldı.

Raporda şu tespite yer verildi:

“Yapılan incelemede; İdarenin 2022 yılında faiz dâhil iç ve dış borç stok tutarının, yasal sınırın üzerinde gerçekleştiği tespit edilmiştir. Şöyle ki; “İdarenin 2021 yılı net bütçe gelirleri 30.102.061.593,66 TL olarak gerçekleşmiştir. 2021 yılı en son kesinleşmiş bütçe gelirlerinin yeniden değerleme oranı (%36,20) ile artırılan miktarı 40.999.007.890,56 TL’dir. Bu miktara bir buçuk katın uygulanması sonucunda bulunan 61.498.511.835,84 TL’lik tutar ise 2022 yılı borçlanma sınırını göstermektedir. Yanda üstteki tabloda da görüleceği üzere İdarenin 2022 yılı borç stok tutarı 74.146.968.925,92 TL’dir. Dolayısıyla İdarenin 2022 yılı borç stoku tutarı, borçlanma sınırının 13.094.389.594,90 TL (74.592.901.430,75 TL-61.498.511.835,84 TL) üzerinde gerçekleşmiştir.”

İBB borcu yasal sınırı aştı! Rakamlar Sayıştay raporunda - Resim : 1

İBB borcu yasal sınırı aştı! Rakamlar Sayıştay raporunda - Resim : 2

'SADECE ALGI YAPIYORLAR’

İBB AK Parti Grup Başkanvekili Mehmet Tevfik Göksu, Ekrem İmamoğlu döneminde belediyenin döviz borcunun yüzde 52 arttığını açıkladı. Göksu, “Bu yönetimin İBB’yi altından kalkılamaz bir borç batağına sürüklemesi endişe verici boyutlara ulaştı. Başka şeyleri finanse etmek için; hayata geçirmedikleri, sadece algı yaptıkları projelerin adını öne sürerek sürekli borçlanıyorlar ve bunu marifet gibi takdim ediyorlar.” şeklinde konuştu.

İBB AK Parti Meclis Grup Yönetim Kurulu Üyesi Erdem Kertişçi de belediye borçlarıyla ilgili, “İBB’de sadece reklam ve afişlerle hizmet ediyoruz algısı bir yere kadar göz boyayabilirsiniz. Günün sonundaki hazin tablo İstanbul’a olan ihanetin göstergesidir.” ifadelerini kullandı.

Kertişçi, bu yılın eylül ayı sonunda belediye borcunun 98,9 milyar lira olduğunu, yıl sonunda ise 199,4 milyar liraya yükseleceğini söyledi. Kertişçi, belediyenin borcunun 2024 sonunda 246,9 milyar liraya çıkacağını ileri sürdü.

‘USULSÜZLÜK DEĞİL SOSYAL BELEDİYECİLİK’

İBB’den ulaştığımız kaynaklar, Sayıştay’ın tespitleriyle ilgili “Raporda usulsüzlük olarak atfedilen başlıkların önemli bölümü, bizim sosyal belediyecilik faaliyetlerimiz. Buna siyasi ve genel bir yanıt verilebilir.” ifadelerini kullandı. Kaynaklar borçlarla ilgili sorumuza ise “Aralık ayında Meclis gündemine gelecektir.” şeklinde konuştu.

DUDULLU METROSU TAMAMLANMADAN AÇILDI

Sayıştay raporunda belediyenin bazı projelerde teslim tarihini hayli aştığı bildirildi. Ayrıca geçici kabul şartlarını taşımayan Dudullu-Bostancı metrosunun da erken açıldığına dikkat çekildi. Raporda, “Büyükşehir Belediyesi tarafından gerçekleştirilen bazı ihalelerde, geçici kabul tarihi ile kesin kabul tarihi arasındaki sürenin idari şartnamede öngörülen teminat süresinin bir hayli üzerinde olduğu görülmüştür.” denildi.

Teslim tarihinde uzun gecikme yaşanan projeler şöyle belirtildi:

Selimpaşa Belediyesi iki adet tarihi eser binası restorasyon işi: 5134 gün gecikti
2014 Yılı İstanbul geneli belediye lojmanlarının bakım ve onarım inşaat: 579 gün gecikti
Bakırköy, Ataköy metro durağı çıkışı zeminaltı otopark inşaatı: 1259 gün gecikti
İstanbul genelinde yeni yeşil alanların yapım işi: 860 gün gecikti
Tarihi Beykoz kışla binası tadilatı ve çevre düzenleme inşaatı: 1157 gün gecikti

YÜZDE 83 TAMAMLANDI

Raporda belediyenin yüzde 83’ü tamamlanan Dudullu-Bostancı metrosunun geçici kabul şartlarını taşımamasına rağmen açıldığı bildirildi. Raporun ilgili bölümünde şu bulgu aktarıldı: “Yapılan incelemede henüz tamamen tamamlanmamış olan ve 12 istasyondan oluşan Dudullu Bostancı Metrosu istasyonlarının tamamının İdare, yüklenici ve müşavir firma tarafından 31.12.2022 tarihinde imzalanan Kısmi Geçici Kabul Tutanağı ile açıldığı görülmüştür.

“İşin toplam tutarı 464.145.219,54 Euro olup sözleşme bedeli 558.800.000,00 Euro’dur. Buna göre henüz daha sözleşmenin %83’ü (464.145.219,54/558.800.000,00=0,83) tamamlanabilmiştir. Bu durumda 12 istasyondan oluşan ve kısmi geçici kabul yapılarak faaliyete geçirilen bu işte henüz %17’lik kısım tamamlanmadan kabul yapılmıştır.

“Kabul komisyonunun kurulabilmesi için yapılan işin kusurlu ve eksik kısımlarının bedelleri toplamının işin sözleşme bedelinin yüzde beşinden fazla olmaması gerekmektedir. “Dolayısıyla, Dudullu-Bostancı Metro Hattının geçici kabul şartlarını taşımamasına karşın kısmi geçici kabul işlemi ile tamamının hizmete sunulmasının ihale mevzuatımızla uyarlılığı bulunmadığı gibi ileride ortaya çıkabilecek ve yolcuları riske atabilecek olasılıkları da bünyesinde barındırdığı açıktır.”

Sayıştay Ekrem İmamoğlu İstanbul Büyükşehir Belediyesi