22 Kasım 2024 Cuma
İstanbul
  • İçel
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

İhracatın kazananı Asya-Pasifik olacak

İhracatın kazananı Asya-Pasifik olacak
A+ A-
EKONOMİ SERVİSİ

Alacak sigortası şirketi Euler Hermes, lojistik darboğazlar, Çin ithalatına bağımlılık, limanların durumu, Kovid-19’un etkileri gibi ticarete etki eden pek çok faktörü yakından incelediği Küresel Ticaret Raporu’nu yayınladı. Rapora göre, pandeminin yaratacağı etkiler, Çin'in devam eden Kovid-19’u sıfırlama politikası ve Çin yeni yılının talep ve lojistik kanadında yaratacağı oynaklık nedeniyle küresel tedarik zinciri aksaklıklarının 2022 yılının ikinci yarısına kadar yüksek kalması bekleniyor. Raporda, 2020 yılının ikinci yarısından bu yana güçlü bir performans gösteren küresel mal ticaretinin bu yılın üçüncü çeyreğinde daraldığı, bu daralmanın yüzde 75'inin üretim açıklarından, kalan kısmının ise lojistik darboğazlarından kaynaklandığı vurgulandı.

Buna karşılık 2021 yılında yüzde 8.3 artan küresel ticaret hacminin, kademeli olarak kriz öncesi uzun-vadeli ortalamasına dönmesi ve 2022 ve 2023 yıllarında sırasıyla yüzde 5.4 ve yüzde 4 artması bekleniyor.

NAKLİYE SIKIŞIKLIĞI AZALACAK

Kovid-19 salgınının tetiklediği küresel arz-talep ve nakliye kapasitesindeki uyumsuzluklardan kaynaklanan tedarik zinciri aksaklıklarının zirveyi görmesinin ardından bundan sonraki dönemde düşüşe geçmesi bekleniyor. 2022 yılının ikinci yarısından itibaren ticaretin normale dönmesinde etkili olacak üç faktör ise şu şekilde sıralanıyor:

  • Yenilenme süreleri uzun olduğundan ve sürdürülebilir tüketim davranışları benimsenmeye başlandığı için dayanıklı mallara yönelik tüketici harcamalarının yavaşlaması.
  • Özellikle ABD’de sermaye harcamalarının artması ve çoğu sektörde stokların kriz öncesi seviyelere dönmüş, hatta o seviyeleri geçmiş olması nedeniyle girdi sıkıntılarının hafiflemesi.
  • Kapasitenin artmasıyla nakliye sıkışıklıklarının azalması.

ENERJİ VE MAKİNEYE DİKKAT

İhracat açısından Asya-Pasifik, 2020 yılındaki 420 milyar dolarlık kaybın ardından 2021-2023'te 3 trilyon dolardan fazla olacak kazançlarla, önümüzdeki birkaç yıl daha ana kazanan olmaya devam edecek. Bu kazanımların yarısından fazlası 2021 yılında sağlanacak. Bunu 2022 yılında 630 milyar dolar ve 2023 yılında 710 milyar dolarlık kazanımlar izleyecek. Avrupalı ihracatçıların 2021-2023 dönemindeki toplam performansı da Asya-Pasifik'tekine benzer olacak. Kuzey Amerika'nın ihracat kazançlarının ise 2021-2023 döneminde 800 milyar dolara yaklaşması bekleniyor.

Enerji, elektronik ve makine ve teçhizat sektörleri gibi 2021 yılının iyi performans gösteren sektörleri, 2022 yılında da ihracatlarını güçlü şekilde sürdürmeye devam edecek. 2023 yılında ihracatın bir numaralı kazananı ise iş yoğunluğu ve 2021 yılındaki düşük sermaye giderleri sayesinde otomotiv olacak.

SİPARİŞ VAR GÖNDERECEK 'KUTU' YOK

Tedarikteki sıkıntılar sürüyor. Ev ve Mutfak Eşyaları Sanayicileri ve İhracatçıları Derneği (EVSİD) Başkanı Talha Özger, "Ocak-Kasım 2021 döneminde ihracatımız 3 milyar doları geçti ancak şimdi de ham madde sıkıntısının ardından kağıt kutu ve koruyucu malzeme tedariğinde sıkıntı yaşıyoruz" dedi. Özger'e göre çözüm ise iç talebi karşılayamayan kalemlerin ithalatına bazı esneklikler getirilmesi. Özger şöyle konuştu: "Pandemi ve beraberinde yaşanan problemler sonucunda özellikle Avrupa pazarında Türkiye’nin avantajı artmış durumda. Hatta Avrupa dışında Latin Amerika, ABD ve Kanada’dan gelen siparişlerde de yoğunluk yaşıyoruz. Sektör olarak ihracat artışının 2022 yılında da devam edeceğini öngörüyoruz. Bu olumlu gelişmelere rağmen başta girdi maliyetlerindeki artış bizi oldukça zorluyor. Ana ham madde fiyatlarındaki dalgalanma son dönemde dengeye gelmiş olsa da ikincil ara ham maddelerde büyük bir sıkıntı mevcut. Ürünün ambalajı için kullandığımız kâğıt ve koruyucu malzemelerde ürün bulma sıkıntısı oluşurken olağanüstü fiyat artışları nedeniyle nihai ürün maliyetlerini kontrol etmek giderek daha fazla zorlaşıyor. İhracatımızın yurtdışından gelen talebe karşılık verebilmesi için tedarik zincirinin önemi büyük."

YEREL KALKINMAYA E-TİCARET DESTEĞİ

Avrupa’nın en etkili teknoloji yayınlarından Tech.eu’nun, 2021 yılındaki Avrupa'nın en büyük 20 yatırımını açıkladığı listede Türkiye’den yer alan tek şirket Trendyol oldu. Trendyol, İngiltere, Almanya, Fransa’daki önemli teknoloji girişimlerinin önüne geçerek listeye üçüncü sıradan girdi.

Öte yandan Trendyol, iş ortağı buluşmalarına Kayseri’den başladı. Bundan sonra adım adım Türkiye’yi dolaşacaklarını belirten Trendyol İcra Kurulu Üyesi Ozan Acar, "Kayseri’deki satıcı sayımız 5 bine ulaştı. Ülke ekonomisi için olduğu kadar e-ticaret sektörü için de önemli potansiyel barındıran Kayseri, Trendyol platformunda en fazla ciroyu yapan 5. il konumunda. Bu tablo e-ticaretin yerel kalkınmaya, istihdama ve ekonomik büyümeye verdiği katkıyı çok net bir şekilde ortaya koyuyor” dedi.

PAYI 15 TRİLYONA ÇIKACAK

Burada bir konuşma yapan Kayseri Ticaret Odası Yönetim Kurulu Üyesi Latif Başkal de, "Bugün Kayseri'nin sanayi üretimi ve e-ticaretteki yeri, bize gelecek için umut veriyor. 2020 yılında dünya perakende sektörü 25 trilyon dolar büyüklüğe ulaşmış vaziyette. Bunun 4.9 trilyon doları e-ticaretten geliyor. 2023 yılında ise e-ticaretin de büyümesiyle perakende sektörünün büyüklüğünün 60 trilyon dolara, e-ticaret pazar payının ise 15 trilyon dolara çıkması öngörülüyor. Bu büyük pazardan Türkiye'nin daha fazla pay alması gerektiğini düşünüyoruz.” bilgilerini paylaştı.

ihracat Asya Çin İthalat Kovid-19 Lojistik Pasifik Euler Hermes tedarik krizi