İkinci elde fiyat düştü yıl sonu hareketli olacak
Hükümetin aldığı önlemlerle ikinci el vasıta fiyatlarındaki köpüğün söndüğü bildirildi. ÖTV matrah düzenlemesi ve ekonomik şartlardan kaynaklanan belirsizlikler nedeniyle pazarda belirgin bir hareketlilik bekleniyor
CARDATA Genel Müdürü Hüsamettin Yalçın ikinci el araç pazarını değerlendirdi. Sıfır araçların yüksek fiyatlarının geçen dönemde tüketicileri ikinci el araç alımına yönlendirdiğini ifade eden Yalçın, “Döviz kurundaki dalgalanmalar, sıfır araç fiyatlarına yansıdı, 0 km araç fiyatları çok yükseldi ve bu da ikinci el araçlara olan talebi artırdı. Pandemiyle birlikte var olan 0 km araç tedarik problemi: 0 km’deki araç yokluğu tüketicileri ikinci el araç alımına yönlendirdi. 0 km’de arzın azlığından dolayı 2’ci el araç fiyatları 2023’ün yaz aylarına kadar arttı.Yılın ilk yarısında çok yükselen ikinci el araç fiyatları yaz aylarıyla birlikte devletin almış olduğu üç önemli karar (mevzuat) sonrasında düşmeye başladı. Bu düşüş halen de devam ediyor. Bu üç mevzuat: 6 ay 6.000 km, ikinci el araç ilanı verirken 0 km fiyatının üstünde araç ilanı verilemeyecek olması ve ikinci el araç ilanı verirken kimlik doğrulaması yapılacak olması. Bu üç uygulama ve ikinci ele olan talebin azalmasıyla birlikte ikinci el araç fiyatlarındaki köpük eridi.” diye konuştu.
BELİRSİZLİK ETKİLİ OLACAK
Yılın ilk 6 ayı sonunda ikinci el pazarının yaklaşık yüzde 30'un üzerinde büyümesinin öngörüldüğünü fakat yılın ikinci yarısında bu durumun oluşmadığını kaydeden Yalçın, “2023 sonunda, ÖTV matrah düzenlemesi ve ekonomik şartlardan kaynaklanan belirsizlikler nedeniyle pazarda belirgin bir hareketlilik bekleniyor. 2023’te Türkiye'nin seçim ekonomisine girmesi, likidite açısından bolluk yaşanmasına ve ekonominin canlanmasına sebep olabilir. Bu durum, 2024 başı itibarıyla ikinci el otomotiv sektörünün canlanmasına katkı sağlayabilir. Genel olarak, 2023 yılında Türkiye'deki ikinci el araç pazarının, sıfır araç fiyatlarındaki yükseklik, döviz kuru dalgalanmaları ve pandeminin etkileri gibi faktörlerin etkisi altında büyüdüğü ve yılın sonuna doğru ekonomik ve politik etkilerle hareketliliğin devam etmesinin beklendiği görülüyor.” mesajı verdi.
POLİTİK GELİŞMELERE DUYARLI
Düzenlemelerin piyasada spekülatif alım-satımı azaltarak fiyat istikrarını sağladığını ve daha gerçekçi fiyat seviyelerine yol açtığını anlatan Yalçın, sözlerini şöyle sürdürdü: “Fiyat düşüşünün yüzdesel olarak ne kadar olduğu marka, model ve koşullara bağlı olarak değişiklik gösteriyor, genel olarak Temmuz’dan beri olan düşüş yüzde 25’lere yaklaştı. Bu düşüşün süresi, ekonomik ve politik faktörlere bağlı olacak; 2023 sonunda beklenen ÖTV matrah düzenlemeleri ve seçim ekonomisinin getireceği canlanma, 2024 başında fiyatlar üzerinde etkili olabilir. Dolayısıyla, pazarın geleceği, süregelen ekonomik ve politik gelişmelere duyarlı olacak şekilde şekillenecek. 2024 yılı için Türkiye'deki ikinci el araç pazarında beklentiler hem yerel hem de küresel ekonomik ve politik faktörlerin etkisine bağlı olarak şekillenecek. Öncelikle, 2023 sonunda tüm araç segmentlerine yayılabilecek olası bir ÖTV matrah düzenlemesi ve ekonomik canlanma, 2024 başlarında piyasayı olumlu yönde etkileyebilir. Bu durum, talebi artırarak ikinci el araç fiyatlarında bir yükselişe neden olabilir. Bunun yanı sıra, Türkiye'nin genel ekonomik durumu da önemli bir etken. Eğer ekonomi 2024'te istikrarlı bir büyüme gösterirse, bu, tüketicilerin alım gücünü artırarak ikinci el araç piyasasına olumlu yansıyabilir. Ancak, döviz kurlarındaki dalgalanmalar ve enflasyon gibi makroekonomik faktörler hala bir belirsizlik unsuru olarak kalıyor ve bu da piyasa üzerinde baskı oluşturabilir. Pandemi sonrası dünya genelinde yaşanan araç tedarik sıkıntılarının azalması da 2024 yılında ikinci el araç piyasasını etkileyebilir. Yeni araç üretiminin artması ve tedarik zincirlerindeki iyileşmeler, yeni araç fiyatlarını düşürebilir ve bu durum ikinci el pazarına dolaylı olarak yansıyabilir.”
2024'TE ARTIŞTA YAŞANABİLİR!
Otomerkezi.net CEO’su Muhammed Ali Karakaş, “Tabiri caizse ikinci el otomobil fiyatlarında en dipteyiz. Yüksek faiz ortamı ve mevcut stok maliyetleriyle satıcılar fiyat düşüremeyecek noktaya geldi. Hatta bazı araçların fiyatları geçtiğimiz kış ayları seviyesine yaklaştı. Yıl sonu atmosferiyle birçok kredi, vade seçeneği sunabilen kurumsal şirket mevcut. Maalesef 2024 yılında bu tablo devam etmeyecektir. Tüketicimiz yeni yılda artışa hazırlıklı olsun. Finansman çıkmazı nedeniyle pazaar daralma endişesi taşıyor.” açıklamasını yaptı. Geleneksel yıl başı kampanyaları kapsamında birçok avantaj sunulduğunu, ancak yeni yıl ile birlikte hem ikinci el hem de sıfır kilometre araç fiyatlarının tekrar yükseliş eğilimine gireceğini öngördüklerini söyleyen Karakaş, “Fiyatların yükselişi karşısında otomobil alımı için ihtiyaç olan finansman modellerinin yokluğu, ikinci el araç pazarında önümüzdeki yıl belirli oranda daralmaya neden olacaktır ki sektörde de genel bir endişenin hakim olduğunu görüyoruz. Ancak bankaların kredi verme iştahı artarsa daha stabil bir pazardan söz edebiliriz. Şu anda bazı marka ve modellerde neredeyse geçen kış gördüğümüz seviyelere yakın fiyatlarla karşılaşıyoruz.” ifadelerini kullandı.