İngiliz ambargosuna yanıt: Aşmasını biliriz!
Ermenistan Kamu Radyosu, bir İngiliz şirketinin Dağlık Karabağ gerekçesiyle Bayraktar'a ürün tedarikini askıya aldığını bildirdi. Savunma sanayi uzmanları ise yüzde 93 yerliliğe sahip olan Bayraktar TB2'lerin üretim ve gelişim süreçlerini etkileyebilecek herhangi bir ambargo olmadığını belirtiyor.
Uçak yakıt sistemleri üreticisi İngiliz Andair şirketinin, Dağlık Karabağ'da kullanıldığı gerekçesiyle Türkiye’nin silahlı insansız hava aracı Bayraktar TB2'ye parça tedarikini durdurduğu öğrenildi. Şirket sahibi Owen Phillips tarafından yapılan açıklamada, Bayraktar'ın üreticisi Baykar'a yönelik tüm parça satışlarının askıya alındığı bildirildi. Kararın, Ermenistan Büyükelçiliği'nin başvurusu üzerine yapılan inceleme neticesinde alındığı duyuruldu.
Ermenistan Kamu Radyosu'nun aktardığına göre; Dağlık Karabağ'da düşürülen Bayraktar SİHA'larda Andair şirketine ait iki parça tespit edilmiş, bunun üzerine şirketin acilen satışı durdurması için Ermenistan'ın Londra Büyükelçiliği başvuruda bulunmuştu. Bayraktar'a karşı başlatılan Batı merkezli kampanyanın da etkisiyle şirket inceleme başlatmıştı.
Ermeni sosyal medya kullanıcıları ise kararla ilgili olarak Birleşik Krallık'taki Ermeni Lobisi ile ülkedeki "silah karşıtı" sivil toplum örgütlerinin çalışmalarına övgüde bulundu.
DEZENFORMASYON!
Türk savunma sanayi uzmanları ise; Bayraktar TB-2'ye yönelik üretim ve geliştirme süreçlerini engelleyebilecek herhangi bir ambargo olmadığının altını çiziyor. Aydınlık'a bilgi veren bir savunma sanayi uzmanı, şunları söyledi:
"Bayraktar TB2'nin bu İngiliz şirkete ait kullandığı bir çekvalf bir de su tutucu var. İki parça da 'alt bileşen' denilen, internetten dahi satın alınabilen önemsiz parçalar. Her taraftan tedarik edilebilirler. Zaten Baykar, Akıncı'da kendi tasarımlarını kullanıyor. Çekvalf, tek yönlü yakıt geçişini sağlıyor; su tutucu ise yakıta su karıştığı durumlarda suyun çöktüğü bir hazne. Bunları bulmakta hiçbir sıkıntı yok. Ermenistan'daki haberler dezenformasyondan ibaret."
YÜZDE 93'Ü YERLİ
Türkiye'nin ambargolara karşı alternatiflerini çok hızlı yaratabildiğinin altının çizen savunma sanayi uzmanı, şöyle devam etti:
"Bayraktar TB-2 yüzde 93 yerliliğe sahip bir insansız hava platformu. Hatta motor bile kritik bir bileşen değil. Mesela Akıncı'da denenen motor jet motoru, turbo prop bir motor. Ama TB-2 böyle değil, çift zamanlı motor kullanılıyor. Kanada'dan alınamayan kamera sistemi çok önemliydi, o bile hızla çözüldü. İş, tüm engellemelere karşı bir şekilde yürüyor."
İLK AMBARGO DEĞİL
Daha önce de TB2'lerin motorlarını üreten Kanadalı Bombardier Recreational Products (BRP) firması, Türkiye'ye satışların askıya alındığını duyurmuştu. TB2’lerde kullanılan Rotax imalatı 912 serisi motor, sonrasında da Wescam imalatı MX-15 kamera teslimatı Kanada üzerinden durdurulmuştu. Baykar ise TEI’nin PD170 ve Aselsan’ın CATS kamerası ile bu ambargoyu aşmıştı. Kanada, Barış Pınarı Harekatı sonrası aldığı ambargo kararını hala pek çok kalemde sürdürüyor.
OYUN DEĞİŞTİRDİLER
Türk İHA/SİHA'ları, son yıllarda savaş sahasındaki oyun değiştirici unsurların başında yer alıyor. Hem terörle mücadelede hem de Karabağ'daki işgalin sona erdirilmesinde belirleyici olan Bayraktar TB2'ler, tüm dünyanın da dikkatini çekti. Alman Parlamentosu yeni yıl bütçe görüşmelerinde TB2'lerin başarısına dikkat çekerek İHA/SİHA yatırımlarının artırılmasını tartıştı. NATO ise SİHA'ların savaştaki rolünü incelemek üzere olağanüstü bir toplantı düzenledi. Azerbaycan Cumhurbaşkanı İlham Aliyev, Karabağ'da 44 gün süren çatışmalarda Türkiye'nin ürettiği SİHA'lar sayesinde "değeri 1 milyar doların üzerinde olan Ermeni mühimmatını imha ettiklerini" söylemişti. Askeri konularda uzmanlaşmış blog sitesi Oryx ise savaş bölgesinden geçilen teyit edilmiş fotoğraf ve videolara göre; Ermenistan'ın 185 tank, bir SU-25 savaş uçağı, dört İHA ve 451 askeri araç kaybettiğini açıklamıştı.