23 Aralık 2024 Pazartesi
İstanbul 12°
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Mersin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

İran'ı sadece pazar olarak görmeyelim

Dış Ekonomik İlişkiler Kurulu (DEİK) ile Ekonomi Gazetecileri Derneği'nin (EGD) ortaklaşa düzenlediği “Ticari Diplomasi Yolculuğu” buluşmalarının bu haftaki konuğu DEİK/Türkiye-İran İş Konseyi Başkanı Osman Aksoy oldu.

İran'ı sadece pazar olarak görmeyelim
A+ A-
RECEP ERÇİN

EGD YİK Üyesi ve Anadolu Ajansı Finans Haberleri Editörü Yılmaz Yıldız'ın yönetiminde yapılan çevrimiçi toplantıda soruları cevaplandıran Aksoy, iki ülkenin sadece mal ticareti ile belirlenen hedeflere ulaşamayacağını söyledi. İran'ı sadece pazar olarak gördüğümüzde karşılıklı ekonomik ilişkilerde bundan daha ileri gidilemeyeceğini anlatan Osman Aksoy, “İki tarafın da 20-30 milyar dolarlık iş hacmi hedefi var. Bunun sadece ticaretle sağlanması zor. Tercihli Ticaret Anlaşması 2016'da yürürlüğe girdi. Bizim ihracatımıza olumlu yönde etki yaptı ama İran'ın bakışı bizi sadece pazar olarak görmeyin, burada yatırım ve üretim yapın şeklinde” ifadelerini kullandı.

İTHALAT İZNE BAĞLI

Fakat İran'da iş yapmanın kendine has farklılıkları olduğunu belirten DEİK İran İş Konseyi Başkanı Aksoy, bunları iyi inceleyip iyi çalışıp yatırım yapılırsa başarılı olunabileceğini aktardı. Esasen yabancı ülkelerin tamamı için bunun geçerli olduğuna değinen Aksoy, “Bütün o ülkelerde yatırım üretim yapılabilmeli ki sadece son ürün yerine yarı mamül, ambalaj gibi sürekli ihracat yapılabilsin. 200 milyonluk son ürün yerine 500 milyonluk ara ürün satılabilir. İhracat müşterisi kazanmış oluyorsunuz” dedi. İran'ın direniş ekonomisi uyguladığı için ülke içerisinde yerli üretimi artırmayı hedeflediğini, lüks sayılan tüketim mallarının ithalatının yasaklandığını, ithalatın da izne bağlandığını anlatan Aksoy, Türkiye'nin enerji ithalatı dolayısıyla İran ile ticaretin hep açık verdiğini söyledi.

TURİSTİN AYAĞINI KESEN NEDENLER

TİM'in İran'da açtığı ticaret merkezinin kapandığını belirten Osman Aksoy, İranlı turistler konusunda da şunları aktardı: “Salgın etkisi ve döviz fiyatlarındaki artış nedeniyle yurt dışına çıkış harçları arttı ve yurt dışına yılda en fazla yolcu beraberinde 2 bin 500 dolar çıkarılabiliyor. O yüzden de turist sayısında azalma oldu. Bu çözüldüğünde artış görüleceğini düşünüyorum” ifadelerini kullandı. Aksoy ayrıca İran'a yönelik ambargolar yüzünden ihracatta ödeme daha doğrusu tahsilat sıkıntısı yaşandığını bildirdi.

Türkiye İran ekonomi İthalat ihracat KOMŞU pazar tim