İş sağlığı ve güvenliğinde çalışanların sorumlulukları
İşçiler soruyor, uzmanlar yanıtlıyor. İş Güvenliği Uzmanı Şenay K. Özdoğan yanıtladı:
- Bir işletme sahibiyim. Çalışanlarımın iş güvenliği konusunda sorumlulukları bulunuyor mu yoksa bütün görev işverene mi ait?
U6331 Sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu 19. maddesinde çalışanların görev ve sorumlulukları yer almaktadır. Bu maddeye göre çalışanlar;
1) Çalışanlar, iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili aldıkları eğitim ve işverenin bu konudaki talimatları doğrultusunda, kendilerinin ve hareketlerinden veya yaptıkları işten etkilenen diğer çalışanların sağlık ve güvenliklerini tehlikeye düşürmemekle yükümlüdür.
2) Çalışanların, işveren tarafından verilen eğitim ve talimatlar doğrultusunda yükümlülükleri şunlardır:
a) İş yerindeki makine, cihaz, araç, gereç, tehlikeli madde, taşıma ekipmanı ve diğer üretim araçlarını kurallara uygun şekilde kullanmak, bunların güvenlik donanımlarını doğru olarak kullanmak, keyfi olarak çıkarmamak ve değiştirmemek.
b) Kendilerine sağlanan kişisel koruyucu donanımı doğru kullanmak ve korumak.
c) İş yerindeki makine, cihaz, araç, gereç, tesis ve binalarda sağlık ve güvenlik yönünden ciddi ve yakın bir tehlike ile karşılaştıklarında ve koruma tedbirlerinde bir eksiklik gördüklerinde, işverene veya çalışan temsilcisine derhal haber vermek.
ç) Teftişe yetkili makam tarafından iş yerinde tespit edilen noksanlık ve mevzuata aykırılıkların giderilmesi konusunda, işveren ve çalışan temsilcisi ile iş birliği yapmak.
d) Kendi görev alanında, iş sağlığı ve güvenliğinin sağlanması için işveren ve çalışan temsilcisi ile iş birliği yapmak.” ile görevlidir. Kazaların önemli bir oranı insan faktörlüdür. Dolayısıyla iş kazalarının önlenmesinde en önemli görevler çalışanlara düşmektedir.
Sorularınızı [email protected] adresine gönderebilirsiniz.