İtalyan işletmelerinin yüzde 84’ü Çin ile işbirliğinden yana
Çin ve İtalya arasındaki ticaret hacmine yönelik veriler, hacmin 2022 yılında üç yıl üst üste arttığını gösteriyor.
Uzmanlar, çeşitli alanlardaki ikili işbirliğinin verimli olduğunu ve geniş bir perspektife sahip olduğunu söyledi. İtalyan Senatosu Dış İlişkiler Komitesi eski başkanı Vito Petrocelli, Çin’in resmi haber ajansı Xinhua’ya açıklama yaptı. Petrocelli, İtalya ve Çin’in birbirini tamamlayan ekonomilere sahip olduğunu ve özellikle ekonomik ve ticari alanlarda ikili ilişkilerin “ileriye doğru bir sıçrama” yaptığını belirtti. İki ülke arasında ekonomik, kültürel, siyasi ve sosyal alanlardaki işbirliğinin Avrupa Birliği içinde bir “mihenk taşı” haline geldiğini söyleyen Petrocelli, bunun da iki taraf arasındaki kapsamlı stratejik ortaklığın geliştirilmesi ihtiyacını doğruladığını kaydetti.
YÜZDE 58 ARTIŞ
Veriler, ikili ticaret hacminin 2022 yılında bir önceki yıla göre yüzde 5,4 artışla 77,884 milyar dolara ulaştığını gösteriyor. İtalya’nın Çin’e ihracatı 2023 yılının ilk beş ayında yüzde 58 oranında arttı. Çin ve İtalya, ilki başarıyla hizmete giren, toplam değeri yaklaşık 5 milyar dolar olan, altı büyük yolcu gemisini ortaklaşa inşa edecek. Fransız-İtalyan kökenli bir teknoloji şirketi olan STMicroelectronics, Çin’de fabrikalar kurmak için Çinli şirketlerle 3,2 milyar dolarlık bir ortak girişim oluşturdu.
İŞLETMELER ÇİN PAZARINDA MUTLU
İtalya Çin Konseyi Vakfı tarafından yapılan bir ankete göre, İtalyan işletmelerinin yüzde 84’ü Çin-İtalyan ekonomik ve ticari ilişkileri ve bunların gelişme beklentileri konusunda olumlu düşünmektedir. İtalyan lastik üreticisi Pirelli’nin başkan yardımcısı Marco Tronchetti Provera, şirketin Çin’deki üst düzey ürün işinin istikrarlı bir şekilde büyüdüğünü ve Çinli şirketlerle işbirliği yaparak Pirelli’nin rekabet gücünü ve küresel popülaritesini arttırdığını söyledi. Pirelli Çin’deki ilk fabrikasını 2005 yılında açtı ve şu anda ülkede yaklaşık 4 bin perakende satış noktası bulunuyor. İtalya, Çin’deki çeşitli büyük fuarlara katılmaya davet edildi ve hem Şangay’daki ithalat fuarında hem de Hainan’daki tüketici ürünleri fuarında onur konuğu oldu ve bu sayede yüksek kaliteli İtalyan ürünleri binlerce Çinli haneye girdi. Bir İtalyan lüks markalar kuruluşu olan Altagamma, 2023 yılında Hainan’daki tüketici ürünleri fuarına 75 üst düzey markasıyla katıldı.
‘EŞSİZ BİR FIRSAT’
Altagamma Genel Müdürü Stefania Lazzaroni, “Çin’in üst düzey tüketici pazarının ölçeği ve büyümesine diğer ülkelerde ulaşmak zor” diyerek Çin pazarının eşsiz bir fırsat sunduğunu ve vakfın Çin’deki bağlantıları güçlendirmeye ve bölgedeki varlığını arttırmaya istekli olduğunu sözlerine ekledi. İtalya’nın en tanınmış kahve markalarından biri olan Illycaffe, önümüzdeki birkaç yıl içinde Çin pazarına büyük yatırımlar yapacak.
Illy’nin CEO’su Cristina Scocchia, “Hangi pazarların bizim için ikinci bir ana pazar haline gelebileceğini belirlemek için çalıştık ve en iyi seçenek Çin” dedi. Avrupa Komisyonu eski başkanı ve İtalya eski başbakanı Romano Prodi, Çin ekonomisinin Avrupa’nın ekonomik toparlanmasında kilit bir rol oynadığını ve İtalya ile Çin’in çeşitli alanlardaki işbirliğini daha kapsamlı ve derin hale getirmek için genişletmesi gerektiğini söyledi.