Krizi atlattı ihracata odaklandı
Patiswiss CEO’su Mustafa Nafiz Yıldız, yaşadıkları sosyal medya krizinin kendilerine birçok konuda farkındalık kattığını belirterek, 'Siparişlere yetişemediğimiz için çok iç pazar odaklı gittik. Bundan sonra ihracatta ağırlık vereceğiz.' dedi.
Patiswiss markasını duymayan kalmadı. Kurucusu Aslı Elif Yıldız Tunaoğlu, sosyal medyada markanın ürünü hakkında çeşitli iddialarda bulunan bir kullanıcıya hoş olmayan bir üslupla yazdığı mesaj sonrası sosyal medya linci başladı. Ben esasen konuya ilk başlarda uzak kaldım; çünkü pek bir manasız buldum. Evet iletişim çağında bir iletişim krizi yaşanmıştı ama neticede bir hakaret, küfür, darp, gasp, tehdit, zehirlenme, ölüm ne dersiniz deyin yoktu. Ne oldu da bu iş bu kadar büyütüldü ve markanın kurucusunun eski eşine kadar ulaşılmaya çalışıldı? Yanlış ciro bilgileri ile şirketin vergi ödemediği bile iddia edildi?
ORGANİZE İŞLER Mİ?
Bütün bu soruları ve daha fazlasını krizden önce de şirketin genel müdürü olarak görev yapan Mustafa Nazif Yıldız'a, Yönetim Kurulu Başkanı Ali Sinan Tunaoğlu ve kurucusu Aslı Elif Yıldız Tunaoğlu'na sorduk. Şirket ile ilgili teknik bilgileri bize Mustafa Yıldız verdi. Önce kriz süreci: Elif hanım mesajından dolayı muhatabından özelde özür diledi ve helalleşildi. Fakat şirket özrün PR'ı olmaz diyerek bunu kamuoyuna duyurmadı. İlk andan itibaren Elif hanım görevlerinden alındı. Yetkileri genel müdür Mustafa beye devredildi. Kamuoyundan da resmi olarak özür dilendi. Sosyal medyada belli saatlerde belli hesaplardan belli mesajların koordineli olarak paylaşıldığı tespit edildi. Şirket yöneticileri bu noktada sosyal medya lincinin organize bir biçimde yapıldığı kanısını taşıyor.
FİRMAYI BATIRMAK KİME YARAR?
Kriz sonrası nasıl bir strateji izleniyor? Sözcü olarak tek yetkili Mustafa bey olmuş. İletişim konusunda tecrübeli bir PR ajansı olan Momentum ile süreç yönetilmeye başlamış. Momentum Kurucusu Mehmet Ali Ergün, yaşanan süreci özetle anlattı ve ilgini çekerse tanıştırmak istediğini söyledi. Elbette gündem olan bir şirketi ve olayı derinlemesine öğrenmek bir gazeteci için reddedilemeyecek bir fırsat. Bunun üzerine şirketin davetlisi olarak Ankara'daki fabrika ziyaretimizi yapmış olduk. Krizin yaşandığı dönem çok sayıda ünlü gazeteci ulaşıp konuşmak istemiş fakat hem devam eden sosyal medya linci hem de ailenin bu tür durumlara uzak olması yüzünden sessiz kalınmış. Belki o günlerde Elif hanım güçlü bir medya organına çıkıp kendini doğru anlatabilseydi işler buraya varmazdı. Varmazdı diyorum çünkü firmanın ürünleri raflardan toplatıldı. Bazı süpermarketler yeni sipariş vermedi. Yoğun dönemde 800 kişiye doğrudan istihdam sağlayan bir marka on milyonlarca liralık zarara uğradı.
ON KİŞİLİK DÜKKANDAN MARKAYA...
Şirket yetkililerinin aktardığına göre o dönem çalışanlardan çok fazla destek mesajı geldi. Sosyal medyada da çalışanlar mesajlarını paylaştılar. Sohbet sırasında Elif hanıma “Diplomanız sahte mi?” diye sorduğumuzda, “Ben bundan önce savunma sanayiinde mühendis olarak çalışıyordum. Çok fazla X-Ray'e maruz kaldığım için çocuğumda tiroit oluştuğunu gözlemledik. Bunun üzerine babam ile konuştum ve o işten ayrıldım. Bir ev parasına hep hayalim olan pastanemi açtım. Biz mutfakta büyüdük. Yeteneğim de vardı. 5 dükkanlı yerel bir zincir olmuşken bizim çikolata tedarikçimiz Patiswiss'i aldık. Sonra işlerimizi yatırımlarla büyüttük.” dedi.
Patiswiss ise 2004 yılında kurulmuş. Aile şirketi 2018'de satın alıyor. Birlik mahallesinde 10 kişinin çalıştığı imalathane bugün 500’den fazla kişinin istihdam edildiği bir yapıya dönüşüyor. Elif hanımın Ar-Ge'de yaptığı çalışmalar, Ali beyin sermaye desteği, hukuk ve işletme alanında ihtisası bulunan Mustafa beyin de yönetimsel katkısı ve dahi çalışanların emeği sayesinde Patiswiss tanınan bir markaya dönüşüyor.
KÖRFEZ O ÇİLEĞİ SEVDİ
Yerimiz kısıtlı olduğundan sohbeti uzun uzun yazamıyorum ancak bazı konuları yazalım. Bir defa iddia edildiği üzere şirketin cirosu söz konusu dönemde 250 milyon dolar değil 250 milyon TL imiş. CEO Mustafa Yılmaz'ın aktardığına göre 2023 yılı 731 milyon lira ciro ile kapandı. Bu sene hedef 1 milyar lirayı aşmak. 5 yılda 1 milyarlık ciroya ulaşma başarısın sırrı ise belli kalitenin üzerindeki ürünleri halkın ulaşabileceği fiyattan satabilmek için minimum kâr anlayışı ile hareket edilmiş olması. İlk fabrika OSTİM'de. Diğer iki fabrika Başkent OSB'de. Yeni fabrika ise Anadolu OSB'ye kuruluyor. Şirket Katar merkezli ihracatını artırmış. Kuru dondurulmuş çilekli ürünler Körfez'de çok tutulmuş. Japonya'da lüks market zincirinde portakallı ürünlerle mesafe kat edilmiş. Şu aşamada 26 ülkeye ürün satılıyor. Yeni hedef ABD pazarı. Üç fabrikadaki 500 çalışanın yüzde 70'i kadın.
ÇALINTI İSİM İDDİASI
Diğer yandan marka isminin çalıntı olduğu iddiasına ilişkin kendisi de hukukçu olan Mustafa Nazif Yıldız, İsviçre'de ara ürün üreten aynı isimli bir marka olduğunu o marka ile de irtibata geçtiklerini hatta o firmaya ürünlerini de gönderdiklerini ancak 2004'te kurulan Patiswiss'in isim hakkının Türkiye'de hukuken geçerli olduğunu, başka bir ülkede nihai ürün üreten Patiswiss isimleri bir başka marka olmadığı sürece o ülkelerde ihtilaf yaşanmadığını not etti. Mustafa Nazif Yıldız, öte yandan ihracat projelerinde ABD'de çok hassas bir konu olan işçi hakları, çocuk işçiler, fazla mesai, sürdürülebilirlik ve çevre gibi konularda Cadex; sosyal, etik, sürdürülebilir çevre, çocuk işçiler, çalışma refahı, çalışma etiği gibi süreçleri kapsayan küresel standart denetiminden geçtiklerini vurguladı. Ali Sinan Tunaoğlu da Elif hanıma yapılan haksızlığı, “O bir çikolatayı kokladığında muhteviyatını bilecek kadar bu işe kendini adamış biri.” dedi.