22 Kasım 2024 Cuma
İstanbul 18°
  • İçel
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

Kur, faiz ve çip belirsizliği sektörü şekillendirecek

Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneği (OYDER) Başkanı Turgay Mersin, “Bulunurluk sıkıntısına bağlı spekülatif fiyat hareketlerinin de olduğu 2021 yılı, sektörümüzü yordu ve sermaye yapımıza zarar verdi diyebilirim.” ifadelerini kullandı.

Kur, faiz ve çip belirsizliği sektörü şekillendirecek
A+ A-
EKONOMİ SERVİSİ

Sektörü değerlendiren Mersin, 2022 yılına birçok belirsizlikle girdiklerini ve üretimden kaynaklanan bulunurluk sorununun en temel sorun olarak karşılarına çıktığını da belirtti. Mersin, “Çip krizinin ne zaman aşılacağı ile ilgili bir belirsizlik var. Şu anda konuşmak için çok erken. Fakat mart ayından sonra bulunurluk sorununun önemli oranda çözülebileceğini öngörüyorum. Bunun yanında kurlarda da bir belirsizlik hüküm sürüyor. Ayrıca faizlerin de bir yere oturması lazım. Bu üç belirsizlik 2022 yılını şekillendirecektir.” diye konuştu.

100 ARAÇTAN 14'Ü PERT OLDU

Oto check-up/ekspertiz sektörünün 2021 yılında da yeni bir rekora imza attığını, satılan yaklaşık 7.5 milyon ikinci el araçtan yüzde 70'inin ekspertiz işlemi gördüğünü ifade eden Pilot Garage Genel Koordinatörü Cihan Emre ise, yaptığı yazılı açıklamada, sıfırdaki stok sorunlarına bağlı olarak özellikle 1 yaşa kadar olan modellerde satışların 2020 yılına göre ortalama yüzde 80 arttığına dikkat çekti. Yılın son çeyreğinde yaşanan radikal fiyat artışlarının tüketicileri 10 yaş ve üstü modellere yönelttiğine değinen Emre, “2021 yılında yaptığımız ekspertiz işlemlerinde ortalama her 100 araçtan 14'ünün pert (ağır hasarlı) olduğunu gözlemledik. Satın alma maliyetleri yükseldiği için tüketiciler daha yaşlı otomobillere yönelmeye başladı. Bu otomobilleri satın almadan çok detaylı kontrollerden geçirmek kritik önem arz ediyor.” uyarısı yaptı.

TİCARİ TARAF KIYMETLENDİ

Aşin Otomobil ve Aşin Motorlu Araçlar Genel Müdürü Okan Erdem de, ticaret amacıyla kullanılan araçların sermaye görevi de gördüğüne dikkat çekerek, şu bilgileri verdi: “Artan kurlar ve üretim tarafındaki küresel aksaklıklar sebebiyle hali hazırda ticaret erbaplarının bir araç alması oldukça zorlaşırken, ellerindeki aracı koruması daha da önemli hale geldi. Diğer yandan Vito sınıfındaki araç modellerinde tipine göre bin TL ile 2 bin 250 TL arasında ve Sprinter sınıfındaki araç modellerinde tipine göre 2 bin TL ile 2 bin 500 TL arasında bir periyodik bakımla aracın ömrüne ömür katarken ikinci el değerini de artırmış oluyorsunuz. Olası bir arıza, aynı zamanda sistematik işlerin aksamasına ve ciro kaybına yol açabiliyor.”

Faiz Kur Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneği Başkanı Turgay Mersin