22 Kasım 2024 Cuma
İstanbul
  • İçel
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

Kurtuluş Savaşı'nı matematikle anlatacaklar

Aydın Efeler Ilıcabaşı Ortaokulu matematik öğretmeni Kadir Çınar'ın başında bulunduğu ekip, Kurtuluş Savaşı'nı matematikle anlatacak. Projede 10 öğretmenin görev aldığını belirten Çınar, “9 konu tespit ettik. Hamleleri, stratejileri verilerle anlatacağız.” dedi.

Kurtuluş Savaşı'nı matematikle anlatacaklar
A+ A-
ÖZLEM KONUR USTA

Büyük Zaferin 100. Yılı anısına matematik ve sosyal bilgiler öğretmenleri bir araya gelerek Kurtuluş’un Matematiği projesini hazırladı. Projenin yürütücülerinden matematik öğretmeni Kadir Çınar, zaferin matematiğini öğrencilere nasıl anlatacaklarını Aydınlık’a anlattı. Çınar, “Geçmişi, ‘Matematik’ ile anlatacak projemiz, geleceğin de ‘Matematik’te olduğunu gösterecek” dedi. Proje ile matematiğin hayatın içinde ve her disipline uygulanabilir olduğu öğrencilere kavratılacak.

10 ÖĞRETMEN BULUŞTU

Farklı şehirlerden altı matematik, üç sosyal bilgiler bir de İngilizce öğretmeni projede buluştu. Aydın Efeler Ilıcabaşı Ortaokulu matematik öğretmeni Kadir Çınar, farklı disiplinleri bir araya getirerek yeni bilgiler vermeyi seven öğretmenlerden biri. Tarihe olan merakı, tarihi metinlerden matematik problemleri oluşturmaya kadar götürmüş. Tarihle ilgili her gün bir konu üzerine çalışıp ajandasına not alan Çınar, projeyi Harp Cografyası Uzmanı Dr. Selim Erdoğan'ın Büyük Taarruz adlı eserinden faydalanarak hazırladıklarını anlattı. Çınar, “Kitapta matematikte kullanabileceğimiz yaklaşık 9 konu, olay tespit ettim. Atatürk’ün savaş strateji ve taktiklerini matematik etkinliğine dönüştürdüm” dedi. Samsun Vezirköprü Cumhuriyet Ortaokulu matematik öğretmeni Ahmet Akça ile Kadir Çınar’ın ortak yürütücüsü olduğu proje, eTwinning platformu üzerinden katılıma açıldı. Afyon, Aydın, Antalya, Samsun, Mersin, Konya’dan 7 okul projeyi başlattı. Milli Mücadele’nin gerçekleştiği şehirlerden projeye katılacak okullarda öğrencilerin, yaşadıkları şehrin Kurtuluş Şavaşı’ndaki yerini matematiğin katkısı ile öğrenecekler. Eş zamanlı etkinliklerde öğrenciler, savaş stratejilerini inceleyecek, kısa oyunlarla Büyük Taarruz canlandırılacak.

Projenin sonunda katılımcıların hazırladığı kısa oyunlar birleştirilecek ve ortak bir video oluşturulacak. Öğretmenlerin Kurtuluş Savaşı’ndaki önemli olayları aktardığı Kurtuluş Takvimi de projenin bir diğer etkinliği olacak. Öğretmenler, tarihi konu olan matematik soruları oluşturarak öğrencilere kaynak çalışma kitabı da hazırlayacaklar.

DELİ HALİT BEY TUZAĞI

Projede örneğin Atatürk’ün İngiliz esirlerle ilgili “Hepe karşı hep” stratejisi matematikteki oran ve orantı konusu ile bağdaştırarak anlatılacak. Sakarya Meydan Muharebesi’nin zaferle sonuçlanmasında katkısı olan Deli Halit Bey tuzağı da öğrencilere proje aracılığıyla öğretilecek. Projede yer alan diğer başlıklar şöyle: “Batı cephesi şeması”, “Soba boruları”, “Askeri yardım”, “Karboğazı”, “Yaver Marşı”, “Telgraf”. Şubat ayında başlayan proje, her ay farklı konudaki etkinliklerle Mayıs ayında sona erecek.

Matematik öğretmeni Kadir Çınar, “Kurtuluş Savaşı, milli mücadele özel alanım, her gün öğrendiğim bir konuyu defterime yazarım. İlgilendiğim için matematikle tarihi sürekli olarak birleştiriyorum. Proje aracılığıyla iki disiplini aynı anda öğretme imkanımız olacak. 100. yılında Büyük Zafer’in kahramanlarına hakkettikleri değeri verebilmek amacıyla yola çıktık” dedi.

HEPE KARŞI HEP

Projedeki etkinlik konularından “Hepe karşı hep”i Kadir Çınar’dan dinledik: “İngilizler, 16 Mart 1920’de İstanbul’u fiilen işgal edip aralarında Rauf (Orbay) Bey’in de bulunduğu 11 vatanseveri tutuklar. Mustafa Kemal Paşa da hamlesini yapar ve 15. Kolordu Kumandanı Kazım (Karabekir) Paşa’ya çektiği şifreli telgraf ile daha önce kararlaştırıldığı gibi İngiliz subayların tutuklanmasını ister. Anadolu’da bulunan İngiliz subaylardan 32’si tutuklanır. İngilizler de bu süreçte toplam 144 Türk esiri Malta’da ellerinde tutmaktadır. Londra Konferansı’nda İngilizler, Malta’daki bazı Türklere karşılık Anadolu’daki tüm İngilizlerin serbest bırakılmasını ister. Mustafa Kemal Paşa buna şiddetle karşı çıkar. Ellerindeki İngilizleri, tüm Türklerin serbest bırakılması karşılığında salacağı mesajını gönderir.

“İngilizler, 37 Türk esiri serbest bırakırlar. Mustafa Kemal Paşa’nın stratejisi bellidir. Hepe karşı hep! 1 kişiye karşılık 1 kişiyi bırakırsa elimizdeki esirlerin Türklerin tamamını kurtarmaya yetmeyeceğini gören Atatürk, yüzdelik hesabı ile esirlerin küçük bir kısmını bırakır. Atatürk’ün İtilaf devletlerine karşı verdiği müthiş cevap ve hepe karşı hep stratejisi ile oran ve orantı, yüzde hesaplama konusunu öğreteceğiz.”

Kurtuluş Savaşı Aydın Öğretmen matematik Ilıcabaşı Ortaokulu efeler kadir çınar Kurtuluş’un Matematiği proje