23 Kasım 2024 Cumartesi
İstanbul
  • İçel
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

Kuşak ve Yol'un inşası Sinciang’ın kalkınmasına güç katıyor

Kuşak ve Yol'un inşası Sinciang’ın kalkınmasına güç katıyor
A+ A-
Yazan: XI YOU Çeviri: CHEN YAN

Kuşak ve Yol'un inşası Sinciang’ın kalkınmasına güç katıyor Çin’i Orta Asya ve Avrupa’ya bağlayan Sinciang, geçmişten beri coğrafi açıdan büyük öneme sahip. Günümüzde Çin’in Kuşak ve Yol inisiyatifinin inşası, Sinjiang’a daha önce eşi görülmemiş muazzam bir kalkınma motivasyonu getirdi. Başkent Pekin ile Sinciang’ı bağlayan otoyol 30 Haziran 2021’de hizmete girdi. Böylece Korgas sınır kapısından Pasifik’e açılan Tianjin Limanı'na kadar ulaşan hızlı bir rota oluşturuldu. Toplam uzunluğu 2 bin 760 kilometreyi bulan Pekin-Sinciang otoyolu, iki nokta arasındaki mesafeyi daha önceki yollara kıyasla bin 300 kilometre kısalttı. İnşaatın zorluğu ve yatırım ölçeği tahmin edilmesi güç boyutlarda. Dünyanın en büyük çölünü aşan otoyol, Çin’in altı eyalet ve bölgesinden geçtiği gibi, Asya’da hatta tüm Avrasya’daki bağlanırlığın güçlendirilmesi açısından da yeni bir mucize yarattı. Bu başarı, Çin’in ortaya koyduğu Kuşak ve Yol inisiyatifinin getirdiği yararların bir göstergesi. Kuşak ve Yolu’n inşasının ilerletilmesiyle birlikte Çin-Kazakistan sınırındaki Korgan, artık kara yolu, demir yolu ve tünelleri bir araya getiren önemli bir ulaşım merkezi ile bütünleşmiş bir sınır kapısı hâline geldi. Tarihte başta ipek olmak üzere farklı ürünleri taşıyan deve kervanlarını karşılayan sınır kapısından günümüzde geçen başlıca ithalat ve ihracat ürünlerinin başında ise doğal gaz, ahşap, demir cevheri, tahıl, yağ, elektronik ürünler, meyve ve sebze yer alıyor. Korgas’ın Avrasya’ya açılan boğaz ve İpek Yolu güzergâhındaki önemli bir durak olarak rolü, daha önce görülmemiş bir boyutta gelişiyor.

Kuşak ve Yol'un inşası Sinciang’ın kalkınmasına güç katıyor - Resim: 1

Sinciang’ın kalkınması, Kuşak ve Yol’un inşasının etkilerinden de ayrı düşünülemez. Kuşak ve Yol inisiyatifinin ortaya koyulmasından bu yana bölgedeki inovatif uygulamalar ve bölgenin cazibesi sürekli artıyor. Sinciang, “bir liman, iki bölge, beş merkez ve sınır kapılarından” oluşan ekonomi kuşağını geliştirmek suretiyle İpek Yolu Ekonomik Kuşağı Çekirdek Bölgesi’nin inşasını hızlandırıyor. Sinciang, hiç şüphesiz, gelecekte de Kuşak ve Yolu’n inşasından daha fazla yarar görecek. Pandeminin etkileri tüm dünyada sürmesine rağmen, Çin-Avrupa tren seferleri, Kuşak ve Yol’un inşasının dinamizminin bir göstergesine dönüştü. Daha önceleri, deniz ve hava yoluyla taşınan malların büyük bir kısmı, bu dönemde Çin-Avrupa tren seferlerine aktarıldı. 2020 yılında Sinciang’daki demir yolu kuruluşları, ilgili donanımlara yatırımlarını artırarak Korgas’taki tren istasyonunu ve ona bağlı tesisleri yeniden yapılandırdı. Böylece, istasyonun taşıma kapasitesi ve çalışma verimliliği dikkat çekici bir artış kazandı. Şu an Korgas sınır kapısından geçen Çin-Avrupa tren seferlerinin sayısı 16’ya ulaştı. Başta gıda ürünleri, günlük tüketim eşyaları ve elektrikli aksesuarlar olmak üzere 100’den fazla türde ürünün taşındığı tren seferleri, Çin’den Özbekistan, Polonya ve Almanya dâhil 10’unüzerinde ülkeye ulaşıyor. Geçen yıl Sinciang’dan geçen Çin-Avrupa tren seferlerinin sayısı 9 bin 679’a ulaşarak yeni bir rekora imza attı. Korgas’tan yurt dışına giden Çin-Avrupa tren seferlerinin sayısı da önceki yıla göre yüzde 37 artarak 4 bin 652’yeyükseldi. 2020’de Korgas’tan ithal ve ihraç edilen malların hacmi de 34 milyon 416 milyon200 bin tona ulaştı. Bu sınır kapısından gerçekleşen toplam dış ticaret hacmi de yüzde 24,57artarak, 242 milyar 650 milyon yuanı buldu. Xinjiang’da kalkınma alanında son yıllarda hayata geçirilen uygulamalar, bölgeler arasındaki bağlanırlığın artırılması, karşılıklı açıklığın genişletilmesi ve Kuşak ve Yol’un inşasının ilerletilmesi durumunda, karşılaşılan büyük sınamalara rağmen, kalkınmanın dinamizminin sürdürülebileceğinin apaçık ispatı niteliğinde. Bu, hem Sinciang hem de tüm Çin için paha biçilmez bir tecrübe.

Son Dakika Haberleri