Mardin’de 20 kişinin öldüğü kazayla ilgili bilirkişi raporu hazırlandı: Fren sistemi devre dışı bırakıldı
Ardı ardına kaza yapan iki tırla ilgili kullanım hatasına dikkat çekildi. Raporda, 16 kişinin ölümüne neden olan ikinci tırla ilgili, ‘Römorktaki fren sisteminin çalışmasını sağlayan hava hortumunun plastik kelepçeyle sıkılmak suretiyle devre dışı bırakıldığı anlaşılmaktadır’ denildi
Mardin’in Derik ilçesinde 20 kişinin hayatını kaybettiği kazayla ilgili bilirkişi raporu ihmalleri ortaya koydu. Kaza yapan tırlar ortalama 126 kilometre hızla yol alıyordu. Her iki tırın da fren sisteminin eski tip olduğu ve eğimli yolda bas çek yapılması sonucu ısınma ile devre dışı kaldığı tespit edildi. Rapora göre kaza yapan birinci tır, standartlardan fazla yük taşıyordu. İkinci tırın ise römork kısmının frenleri devre dışı bırakılmıştı.
Mardin'in Derik ilçesinde 1 polis memurunun şehit olduğu, 19 kişinin hayatını kaybettiği, 26 kişinin yaralandığı 20 Ağustos’ta yaşanan iki kazaya ilişkin bilirkişi raporu hazırlandıRaporda, ilk kazada U.G. idaresindeki 73 SN 384 plakalı tırın kaldırımda yürüyen 4 kişiye çarptığı ve olayda 4 kişinin yaşamını yitirdiği belirtildi. İkinci kazanın ise Y.Ş. yönetimindeki 34 NMB 53 plakalı tırın ilk kazada yaralananlara yardım için toplanan vatandaşlara çarpması sonucu meydana geldiği ifade edilen raporda, 16 kişinin de bu olayda hayatını kaybettiği kaydedildi.
TIRDA TONAJ AŞIMI VAR
Bilirkişi raporunda ilk kazaya karışan U.G'nin idaresindeki 73 SN 384 plakalı tırın yük ağırlığının 27 bin 60 kilogram olduğu ancak yarı römork ile taşıyabileceği azami yükün 26 bin 782 kilogram olarak tespit edildiği belirtilen raporda, araçta 278 kilogram fazla yükün bulunduğu, ikinci kazaya karışan tırda ise tonaj aşımının bulunmadığı kaydedildi. Bilirkişi raporunda kazaya karışan iki tırın takograf (hızölçer) cihazlarıyla ilgili de inceleme yapıldı.
SÜRÜCÜ KARTLARI BULUNAMADI
Raporda, ilk kazadaki tırın takograf cihazında sürücü kartının bulunmadığı, dolayısıyla araçtan 24 saatlik sürücü bilgileri alınamadığı belirtildi. Raporda şu ifadelere yer verildi: “2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun 49'uncu maddesine göre ticari amaçla yük ve yolcu taşıyan araçların sürücülerinin 24 saatte en fazla 9 saat araç kullanabildiği, 73 SN 384 plakalı araçtan alınan 24 saatlik araç çıktısında 11 saat 26 dakika sürüş göründüğü ancak bu 11 saat 26 dakikalık sürüşün takografta sürücü kartı bulunmadığından sadece U.G. mi yoksa U.G. ile başka sürücülere mi ait olduğunun tespit edilemediği belirlendi."
‘KULLANIM HATASI VAR’
Olay yerinde yapılan incelemede ilk tırın kaza anındaki hızının 126 km/s (kilometre/saat) olduğu ifade edilen raporda, şöyle denildi:
"Yapılan incelemede aracın eski teknoloji ürünü olan kampanalı fren sistemi olduğu tespit edilmiştir. 27 bin 60 kilogram yük bulunan 73 SN 384 plakalı çekicinin kaza mahallinin 6,1 kilometre gerisinde başlayan eğimli yola girmeden önce vites küçültmesi, küçülen vitesin motora yaptığı baskıyla çok az da frene basarak rampayı inmesi gerekirdi ancak sürücünün kullanım hatası yaptığı yüklü bir şekilde eğimli yolda kaza yerine yaklaşana kadar yüksek viteste ve yolun icap ve şartlarına uymayan bir hızda frene bas çek yaparak ilerlediği, kampanalı fren sisteminin aşırı ısınarak devre dışı kalmasına neden olduğu anlaşılmaktadır."
Kazaya karışan 34 NMB 53 plakalı ikinci tırın takograf cihazının kapalı olduğu, dolayısıyla araçtan 24 saatlik sürücü bilgilerinin alınamadığı ifade edildi. Kent Güvenlik Yönetim Sistemi görüntülerinden aracın kaza yerine yaklaşırken yapmış olduğu ortalama hızın hesaplanabildiği, tırın ortalama hızının 126 km/s olduğunun tespit edildiği belirtilen raporda, şu ifadeler yer aldı:
"Kaza sonrası otoparka çekilen 34 NMB 53 plakalı çekici ve 28 K 5173 plakalı yarı römork incelendiğinde, aracın yarı römorkuna giden ve römorktaki fren sisteminin çalışmasını sağlayan hava hortumunun plastik kelepçeyle sıkılmak suretiyle devre dışı bırakıldığı yani 34 NMB 53 plakalı çekicinin kaza mahalline gelirken sadece çekici kısmının fren sisteminin çalıştığı, yarı römorkun fren sisteminin çalışmadığı anlaşılmaktadır. Bu hortumun devre dışı bırakılması yarı römorkun freninin çalışmasını engellediği gibi imdat freninin de çalışmasını engellemektedir."
Bilirkişi raporunda "kamu görevlileri ile kurumlar açısından" ihmal bulunmadığı görüşü bildirdi.