Marmara Denizi'ndeki gemi neden battı? İhmal mi var? Uzman açıkladı: Fırtına uyarısı vardı
Marmara Denizi İmralı Adası güneybatısında seyir halinde olan 69 metre boyundaki mermer yüklü gemi battı. Gemi Mühendisi Sırrı Turan, fırtına uyarısı verilmişken geminin seyre çıkmasını ihmal olarak değerlendirdi
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, Marmara Denizi'nde İmralı Adası'nın güney batısında 69 metre boyundaki 6 mürettebatın bulunduğu Batuhan A isimli kuru yük gemisinden saat 06.32'de Cospat-Sarsat sisteminden acil durum sinyali aldığını aktardı. Bölgeye derhal Sahil Güvenlik Komutanlığı ve Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü (KEGM) deniz ve hava unsurlarının yönlendirildi. Ancak Batuhan A gemisinden saat 7.12’de sinyal kesildi. Geminin kurtarma çalışmaları başlarken İçişleri Bakanı Ali Yerlikaya ve Bura Valisi Mahmut Demirtaş, art arda açıklamalar yaptı.
‘BÜYÜK BİR İHMAL VAR’
Bakan Yerlikaya, olumsuz hava şartlarından dolayı geminin battığını söyledi. Vali Demirtaş da geminin battığı bölgede dalgaların boyunun 3 metreye yaklaştığını aktardı. Gemi mühendisleri Sırrı Turan ve Hakan Aydoğdu Aydınlık’a geminin batma sebeplerini değerlendirdi.
Gemi mühendisi Sırrı Turan, Batuhan A gemisinin Türkiye sınırları dışına çıkmadığını söyledi. Küçük çaplı gemilerde yetersiz bilgiye sahip elemanların çalıştırılmasına çok rastlandığını söyleyen Turan şöyle konuştu:
“Burada büyük bir ihmal var o havada seyre çıkılmaz. Bu gemi kabotajda çalışan Türkiye sınırları dışına çıkmayan bir gemi. Büyük bir ihtimalle şirketten kaptana baskı yapmışlardır. Kaptan da o baskıya dayanamamıştır. Zaten genelde bu tür gemilerin kaptanları da yeterli olmayan insanlar oluyor. İşi kaybetmemek için çıkıyorlar ve kazalar bundan dolayı oluyor. Denetimlerin sık olmaması ve kaptanlara yapılan baskı bu sonuçları doğuruyor. Şirket hakkında yasal işlem başlatılsa da bir şey olmaz. Çünkü muhtemelen kayıtta bir şey yoktur. En fazla mailden yazışmışlardır ve yazışmaları silerler.”
‘FIRTINADA ÇIKIP ÇIKMAMAYA KAPTAN KARAR VERİR’
Gemi mühendisi Hakan Aydoğdu ise fırtına bilgisi verilse de kaptanın sefere çıkıp çıkma kararını aldığını söyleyerek şu ifadeleri kaydetti:
“Fırtına bilgisi alsa da o şartlarda gemiler seferde olabiliyor. İlla hava süt liman olsun diye gemiler beklemez. Bir fırtına bilgisi vardır ama o fırtınaya göre çıkıp çıkmamaya kaptan karar verir. Geçmişte geminin karaya oturması çok da önemli bir detay değil aslında. Çünkü karaya oturmuş bir gemi tamir olduktan sonra onun sefere elverişlilik durumu netleştikten sonra sefere çıkabilir. Zaten gemilerin normalde periyodik denetimi yapılır. Sınıf A kontrolü var bu geminin ve onun sefere çıkıp çıkmamasına en başta sınıfı karar verir.”
GEMİ SAHİBİ DE SEFERDEYMİŞ
Geminin sahibi Murat Altıntaş'ın kardeşi Muhsin Altıntaş, geminin neden battığıyla ilgili bilgisinin bulunmadığını, hava şartlarından olabileceğini söyledi. Denizde arama çalışmasının devam ettiğini, havadan da aramaların başlatılmasını beklediklerini dile getiren Altıntaş, şunları kaydetti:
"Şu anda kimseye ulaşamıyoruz. Ağabeyimle beraber gemide 6 personel vardı. Olay, sabah 05.30-06.00 sularında olmuş. Gemiyle irtibat kesilmiş. Batarken Türk Radyoya (acil yardım çağrısı için) bilgi vermişler. Ağabeyimle en son dün gece görüştüm. Sabah saatlerinde aramış ama telefonu duymamışım, aradığımda da ulaşamadım. Sonrasında olaydan haberimiz oldu. Gemi, Marmara Adası'ndan aldığı yükü, Gemlik'teki Roda Limanı'na götürüyordu."
GEÇMİŞTE KARAYA OTURMUŞ
"Batuhan A" gemisinin 2 Nisan 2021'de yük boşaltmak için Çanakkale'nin Biga ilçesinde Karabiga belde Belediyesine ait limana yaklaştığı sırada karaya oturmuştu. Gemi, kaptanın çağrısı üzerine bölgeye giden Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğüne ait "Türkeli" isimli römorkör tarafından çekilerek, 2 gün sonra bulunduğu bölgeden kurtarılmıştı.
OLUMSUZ HAVA KOŞULLARI GEMİYİ BATIRDI
Bakan Yerlikaya, Marmara Denizi'nde Bursa'nın Karacabey ilçesi açıklarında, içerisinde 6 mürettebat bulunan ticari geminin batmasının ardından başlatılan arama kurtarma çalışmalarının devam ettiğini bildirdi. Yerlikaya, sosyal medya hesabından yaptığı açıklamada, saat 06.30'da Marmara Denizi'nde Karacabey açıklarında, içerisinde 6 mürettebat bulunan "Batuhan A" isimli bir ticari geminin ağır hava ve deniz şartları nedeniyle batmaya başladığı bilgisinin alındığını belirtti. Olay mahalline 2 sahil güvenlik gemisi ve 2 sahil güvenlik botunun sevk edildiğini bildiren Yerlikaya, eş zamanlı olarak Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğünce de 2 römorkörün bölgede görevlendirildiğini kaydetti. Yerlikaya, başlatılan arama kurtarma faaliyetlerinde geminin battığı değerlendirilen bölgede bir adet boş can salı tespit edildiğini de kamuoyu ile paylaştı.
GEMİDE BİN 250 TON MERMER TOZU VARDI
Bursa Valisi Mahmut Demirtaş, olayın ardından bölgeye Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğüne bağlı iki ekibin yanı sıra Balıkesir'in Bandırma ilçesinden bir ekibin gönderildiğini söyledi. Vali Demirtaş, "Su alarak batan gemide, Türk vatandaşı oldukları değerlendirilen 6 kişilik mürettebatın kurtarılması için çalışmalar yoğun şekilde devam ediyor." dedi.
Vali, Demirtaş, yaptığı yazılı açıklamada, 6 personel bulunan "Batuhan A" isimli genel kargo gemisinin Marmara Adası Badalan Limanı'ndan bin 250 ton mermer tozu yüküyle dün saat 20.30'da ayrıldığını belirtti. Sahil Güvenlik Marmara Boğazlar Bölge Komutanlığı Harekat Merkezince, kargo gemisinin saat 06.20'de Karacabey ilçesinin kuzeyinde kıyıya yaklaşık 4 mil uzaklıkta battığı ihbarının alındığını aktaran Demirtaş, "İhbarın alınmasına müteakip TCSG-313, TCSG-85 ve TCSG-25 bahse konu mevkiye yönlendirilmiştir. Halihazırda 'Batuhan A' isimli gemideki 6 personel için denizden ve karada bulunan AFAD, Sahil Güvenlik ve jandarma timleri vasıtasıyla arama kurtarma çalışmaları devam etmektedir." ifadesini kullandı.
‘DENİZ KUVVETLERİ’NİN GEMİSİ, BATAN GEMİNİN YERİNİ TESPİT EDECEK’
Deniz Kuvvetleri Komutanlığı’na ait 3 gemi ile batan geminin yerinin tespitinin yapılacağını kaydeden Vali Demirtaş, “Bundan sonra arama kurtarma çalışmalarımız Deniz Kuvvetleri'nden 2 tane gemimiz geliyor. Bu gemiyle birlikte inşallah ilk etapta o geminin yerinin tespiti yapılacak. Ondan sonra hem sahil güvenlik hem kıyı emniyeti güvenliği hem de bizim Sahil Güvenliğimiz ve Deniz Kuvvetleri hep birlikte bir çalışma yapacaklar.” dedi. Vali Demirtaş, geminin son sinyalinin alındığı noktada bulunamamasının sürüklenmiş olma ihtimalini akıllara getirdiği yönündeki soruya ise “Onu tam bilemiyoruz. Yani ancak arama faaliyetlere başladıktan sonra tespitini yapabiliriz” diye yanıt verdi.