‘Mavi Vatan’ı ihracat kapısı yapacak
Yenikapı Boat Show CEO’su Murat Arslan, "Sektör ihracatının artması için tersane sayımızı artırmamız gerekiyor. Dünyada ilk 10’a giren dolar milyarderleri yaz aylarında demirlemek için ülkemizin cenet koylarını tercih ediyor. Bu noktada marina sayımızı artırmamız elzem hale geliyor." dedi
Kara üzerinde yapılacak dünyanın ikinci büyük denizcilik fuarı Deniz Araçları, Ekipmanları ve Aksesuarları Fuarı Yenikapı Boat Show 16 Aralık 2023’te kapılarını açacak. Fuar bundan önceki yıllarda başka bir fuar şirketi tarafından 20 yıl boyunca farklı isimlerle düzenlendi. Bundan sonra fuarı kendilerinin organize edeceğini açıklayan Yenikapı Boat Show CEO’su Murat Arslan bir grup gazeteci ile geçen günlerde sohbet toplantısı düzenleyerek soruları yanıtladı. Buna göre 10'u yabancı olmak üzere toplamda 100 tekne ve motoryat üreticisinin katılacağı fuarda, fiyatları 100 bin TL ile 150 milyon TL arasında değişen yaklaşık 250 tekne, bot, motoryat ve mega yatın sergileneceğini anlatan Arslan, “30 ülkeden yaklaşık 800 yabancı ziyaretçinin ve alıcının yer alacağı fuarda yaklaşık 500 milyon dolarlık ticaret hacminin oluşması bekleniyoruz.” mesajı verdi.
TERSANE SAYISI ARTIRILMALI
'Mavi Vatan' kavramına dikkat çekerek Arslan'a, Türkiye'nin denizcileşmesi ve denizlerini bir ihracat kapısı haline getirmesi için neler yapması gerektiğini sorduğumuzda şunları anlattı: “Türkiye geçen yıl gemi ve yat hizmetleri ihracatından yaklaşık 1.4 milyar dolar gelir elde etti. Bunun yanında bakım, yenileme ve tamirat kalemlerinden elde edilen gelirler var. Bu işlerden elde edilen gelirleri de eklediğimizde ihracat tutarı 2.5 milyar doları buluyor. Sektör ihracatının artması için tersane sayımızı artırmamız gerekiyor. Dünyada ilk 10’a giren dolar milyarderleri yaz aylarında demirlemek için ülkemizin cenet koylarını tercih ediyor. Bu noktada marina sayımızı artırmamız elzem hale geliyor. Denizcilik sektörünün Türkiye’nin toplam ihracatına sürdürülebilir katkı sağlamasının yolu marina yatırımlarının artmasından geçiyor. Türkiye, mega yat üretiminde dünyadanın ilk beş üreticisi arasında. Doğru strateji ile daha üst sıralarda yer almamız mümkün. Fuarlarda da bireysel satışlardan çok 'dealer/alım-satımcı' toplamak esas olmalı. O sadece çarpan etkisi oluyor. Kış için de tekne park alanları genişletilmeli.”
ÖLÜM KORKUSU SARINCA ZENGİNLER YAT ALDI
Ülkemizdeki altyapı eksikliğine karşın yat sahipliğinin son dönemde hızlı artmasının nedenini Arslan'a sorduğumuzda, “Pandemide ölüm korkusu sarınca kim bu parayı yiyecek deyip tekne alanlar oldu. Eskiden 2 milyonluk tekneyi indirimle 1.7'ye satamazken 2.5 milyonluk yatı 3 milyona paraya bakmadan alan oldu.” dedi.
Yaz aylarında Göcek koylarında yedi bin teknenin konakladığını belirten Yenikapı Boat Show CEO’su Murat Arslan, Türkiye'nin yat üretiminde dünya çapında ödüller aldığına da dikkat çekerek, “Sirena (İpek Kıraç'ın yönetim kurulu başkanı olduğu denizcilik firması) markamız dünyanın en iyi tekne ödülünü aldı.” bilgisini verdi.