03 Aralık 2024 Salı
İstanbul 10°
  • İçel
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

Paris’e Roma’ya para çok metrobüse yatırım yok

İBB’nin metrobüs filosundaki araçlarının yangın önleyici kiti dahi yok. Belediyenin metrobüs bakımını ihale ettiği şirketin tamircisi, “Taşıtlar 15-20 yıllık, 500 kere tamirden geçti. Araçların dili olsa ‘yakamı bırakın’ diyecek.” ifadelerini kullandı

Metrobüsler neden bozuluyor? Metrobüs yangınları neden çıkıyor? Metrobüsler kaç yıllık? Paris’e Roma’ya para çok metrobüse yatırım yok!

Beyoğlu'nda Halıcıoğlu ile Okmeydanı metrobüs durakları arasında, Mecidiyeköy yönüne ilerleyen Otokar üretimi metrobüsün motor bölümünde belirlenemeyen bir nedenle yangın çıktı. Araçtaki yolcular tahliye edilirken, yangında oluşan yoğun duman çevreye yayıldı. İhbar üzerine olay yerine polis, itfaiye ve sağlık ekipleri sevk edildi.

Yangın, itfaiye ekiplerince söndürüldü. Yangın nedeniyle metrobüs yolunda seferler aksadı. Yolun kapanması nedeniyle bazı metrobüsler ilerleyemezken, uzun kuyruk oluştu. Yangın nedeniyle D-100 kara yolunun Halıcıoğlu-Okmeydanı mevkiinde de trafik yoğunluğu oluştu. Gideceği yere ulaşmakta zorluk çeken vatandaşlar duruma isyan etti.

Yangının söndürülmesinin ardından seferler tek şeritten sağlanmaya başlandı. İtfaiye ekiplerinin soğutma çalışmalarını tamamlaması sonrasında metrobüs, ekiplerce çekici yardımıyla yoldan kaldırıldı. Metrobüsün kaldırılmasıyla seferler normale döndü.

Metrobüs kazaları, arızları ve yangınlarına seyirci kalan ve hiçbir açıklama yapmayan İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB), olayı artık akşına bırakmış gibi görünüyor. Aydınlık’a konuşan metrobüs tamircisinin anlattıkları da aslında olayı doğruluyor. Tamirci, araçların çoğunun kilometresinin çok yüksek olduğunu, 500 kez tamirden geçtiğini ancak hala yüksek kilometreli seferler yaptırıldığını belirtti. Metrobüs filosunun yenilenmesi gerektiğini söyledi.

İstanbullular da sosyal medya üzerinden “Paris, Roma, sözde hizmet tanıtım reklamlarına para var ama otobüs almaya para yok mu?” sorusunu sorarak İBB yönetimine isyan etti.

Paris’e Roma’ya para çok metrobüse yatırım yok - Resim : 1

‘OTOBÜSÜN DİLİ OLSA ARTIK YAKAMI BIRAKIN DİYECEK’

İBB’nin metrobüs bakımı ve tamiri için ihale ettiği şirketin tamircisi, metrobüs felaketini şu ifadelerle anlattı:

“Metrobüs yangınlarının sebebi olarak şudur demek yanlış. Çünkü her yangının çıkış sebebi çeşitlilik gösterebiliyor. Küçük bir yağ kaçağı olan araç gün boyu çalıştığı ve fark edilmediği zaman yangın çıkabiliyor. Bazı araçlardan da klimadan vs arıza ve yangın çıkıyor. Yani yangının nedenleri çeşitlilik gösteriyor. Araç araç ayrı ayrı değerlendirmek gerekiyor.

"Ama genel olarak çıkış sebebine baktığımızda araçların eski olmasından dolayı teknik arızalar çıkıyor diyebiliriz. 15-20 yıllık araçlar. Kilometreleri milyonları aşmış. 500 kere tamirden geçmiş. Artık kronik arızaları oluşmaya başlamış. Aracın dili olsa ‘ben gidemiyorum artık benim yakamı bırakın, birisine zararım dokunacak’ diyecek. Ama hala aracı kullanıyoruz. Tamir edip yollara sürüyoruz. Bu araçlardan bazılarının garantisi bitmiş durumda. Garantisi süren araçlar da var.

‘YÜKSEK KİLOMETRELER YAPTIRILIYOR’

“Bir otobüs günden kaç kere Söğütlüçeşme-Beylikdüzü arası gidip geliyor. Metrobüsler bir dakika olsun beklemiyor. Sürekli hareket halinde. Otobüs şoförleri değişiyor belli vakitlerde ama otobüs seferine devam ediyor. Bazı otobüsler 7/24 çalışıyor. Bu otobüslere fazla yüklenmek belli bir zaman içerisinde bugün yaşanan felaketlere yol açabiliyor. 500 defa tamire giren otobüsten ne bekleyeceksin ki? Ya yanar, ya başka arızalar çıkartır.

‘YÜZDE 60’ININ YENİLENMESİ GEREKİYOR’

“Ayrıca otobüsler eskidiği zaman bazı parçalar firma tarafından üretilmiyor. Bu da yan sanayi parça kullanımı demek. Böyle olunca da sorun katlanıyor. Herkes teknik sebepler arıyor yangın ve arızalarla ilgili ama asıl sorun otobüslerin eski olması. Metrobüs filosunun neredeyse yüzde 60’ının yenilenmesi gerekiyor. Ayrıca metrobüs motorlarında yangın önleyici kit, yeni modellerde var ancak eski modellerde yok. Bu sonradan da otobüslere eklenebiliyor. Bu kitten olmayan otobüslere de eklenebilir.

OTOBÜSLERİN BAKIMI

“Araçların belli kilometrelerde düzenli bakımları oluyor. O bakıma girdikten sonra herhangi bir arıza ve şikayet olmadığı sürece bakıma alınmıyor. Bakıma alınması için tekrar belli bir kilometre gitmesi gerekiyor. Bu bakımlar da detaylı bir şekilde yapılıyor. Metrobüslerin bakımını üstlenen birçok firma var. Bunlardan birisi de biziz. Bu firmalar İBB’den ihale alarak araçların bakımını üstleniyor.

"Şu ana kadar da bakım konusunda şirketin hiç ceza aldığını duymadım. Çünkü bakımlar mecburi yapılıyor. Biz otobüsü tamir ettiğimiz zaman otobüs direkt sefere çıkmıyor. İETT’nin denetimcileri var. Denetimci sen bunu hizmete çıkaramazsın ben kontrol etmedim diyor ve o denetim uygulandıktan sonra otobüs sefere çıkıyor. Bir otobüsün sefere çıkması için 3 tane onay süreci var. Burada bir vida bile otobüste değişse kayıt altına alınıyor. Çünkü burayı Sayıştay da denetliyor doğal olarak.”

BİR VATANDAŞIMIZ CANINDAN OLMUŞTU

Paris’e Roma’ya para çok metrobüse yatırım yok - Resim : 2

Beylikdüzü yönüne giden bir metrobüsün karşı yönden gelen başka bir metrobüse çarpması sonucu 29 Ağustos’ta bir kişi yaşamını yitirmiş, ikisi ağır olmak üzere 51 kişi de yaralanmıştı.

İstanbul Küçükçekmece'de meydana gelen metrobüs kazasının ardından başlatılan soruşturma kapsamında yol bakım çalışmasında görevli metrobüs komuta amiri, bölge şefi, proje müdürü, şantiye şefi, müdür ve müdür yardımcısı olmak üzere altı kişi gözaltına alındı.

Böylece soruşturmada kapsamında gözaltına alınan kişi sayısı sekize yükseldi. Gözaltına alınan metrobüs şoförü D.M.Ç. ile denetim amiri Ş.Y.'nin emniyetteki işlemlerinin tamamlanması ardından Küçükçekmece Adliyesi'ne sevk edildiği bildirildi. Adli süreç devam ediyor.

İBB İstanbul İstanbul Büyükşehir Belediyesi İETT Otobüs