Metroda elektroşok cihazı şart
İstanbul metrosunda kalp krizi geçiren vatandaşa tesadüfen orada olan hekimler müdahale etti. Acil Tıp Uzmanları Derneği Başkanı Prof. Dr. Cander, ‘Erişim süresinin uzun olduğu metro, Marmaray, hızlı tren gibi alanlarda elektroşok cihazı ve ilkyardım temel eğitimi alan görevli bulunmalı’ dedi
Metroda önceki gün bir vatandaş, kalp krizi geçirdi. Yolcular arasında bulunan hekimler yaklaşık 45 dakika boyunca suni teneffüs ve kalp masajı yaptı. Müdahale ambulansa erişene kadar devam etse de hekimler, yolcunun hayatını kaybettiğini söyledi. Acil Tıp Uzmanları Derneği Başkanı Prof. Dr. Başar Cander, Marmaray, metro, hızlı tren gibi acil sağlık hizmetlerine ulaşımının zor olduğu alanlarda elektroşok cihazına (defibrilatör) ihtiyaç olduğunu belirtti. Prof. Dr. Cander, “Bu alanlarda, sağlık hizmetlerine özel acil yanıt sistemi oluşturulmalı” dedi.
NÖBETTEN ÇIKAN HEKİMLER MÜDAHALE ETTİ
Şişhane durağından metroya binen bir vatandaş kalp krizi geçiren yolcuya müdahaleyi Aydınlık’a anlattı: “Şişhane durağından metroya bindim. Tam bineceğim yerde bir yolcu yere yığılmış yatıyordu. Sağlıkçı yok mu diye bağırdık. Tesadüfen nöbetten çıkan iki doktor geldi ve kalp masajı yapmaya başladılar. Tren burada 10 dakika bekledi. Güvenliği çağırdık. Ambulansı anons ettiler ama ambulans buraya gelemiyormuş. ‘Yenikapı durağına gelecek’ dediler. Araç hareket etti ama aradaki Haliç durağında durarak yolcu indirdi. Yenikapı’da da 28 dakika ekiplerin merdivenlerden inip gelmesini bekledik. Bütün bu süreç boyunca hekimler, yolcuya kalp masajı ve suni teneffüs yapmaya devam ettiler. Kalp krizi geçiren vatandaş zaten yoldayken hayatını kaybetmişti. Ama ekipler gelene kadar müdahaleyi bırakmadılar. Hekimler tesadüfen oradaydı. Metroda bir sağlık kabininin olmaması da müdahaleyi geciktirdi.”
İLK 4 DAKİKA KRİTİK
Acil Tıp Uzmanları Derneği Başkanı Prof. Dr. Başar Cander, ilk 4 dakikada müdahale edilmesi halinde hastanın kurtarılma şansının çok yüksek olduğunu söyledi. Elle müdahalenin yeterli olmayabileceğini ifade eden Cander, “İki temel ihtiyaç var. İlki temel ilk yardım eğitimini almış bir kişi, diğeri ise elektroşok cihazı. Erişim süresinin uzun olduğu bu tür metro, Marmaray, hızlı tren gibi alanlarda acil durumlarla karşılaşma riski hep var. Buna yönelik önlem alınmalı” dedi.
ACİL YANIT SİSTEMİ PLANLANMALI
Yapılması gerekenleri anlatan Prof. Dr. Cander şöyle konuştu:
“Yolcu hızlı trende kalp krizi geçiriyor, nasıl müdahale edeceksiniz? Panik ortamı var, o ortamda müdahalenin koşulları oluşturulmalı. Sağlık kuruluşlarına gidene kadar kalp masajı vakit kazandırabilir. Ancak şok cihazı olmalı. Zamanında müdahale ile başarılı sonuçlar alabilirsiniz. Vatman dışında trende ilk yardımı bilen görevliler olmalı. Sağlık hizmetlerine özel acil yanıt sistemi planlanmalı. Türk Hava Yolları uçaklarında şok cihazı bulunuyor. Büyük ölçüde hostesler bu eğitimi almış oluyor. Şok cihazını bir vatandaş da kullanabilir. Sadece düğmeye basıp komutlara uyması gerekiyor. Bir kere görmesi yeterli.”
KEMAL SUNAL’IN ARDINDAN UÇAKLARDA YAYGINLAŞTI
Türk sinemasının sembol isimlerinden Kemal Sunal, 3 Temmuz 2020’de İstanbul - Trabzon uçağında geçirdiği kalp krizi sonucu hayatını kaybetti. 55 yaşındaki sanatçının ölümünün ardından havaalanlarında acil sağlık hizmetlerinin yetersizliği tartışıldı. Kabin ekibinin bu konuda eğitimsiz olduğu iddia edildi. Uçaklarda eletroşok cihazları yaygınlaştı.
METRODAKİ İLK ÖLÜM DEĞİL
İstanbul Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Tarihi ve Etik Anabilim Dalı öğretim üyesi Prof. Dr. Hakan Ertin de 15 Mart 2021’de metroda kalp krizi geçirdi. Ertin, tüm müdahalelere rağmen kaldırıldığı hastanede hayatını kaybetti. Ertin, 59 yaşındaydı.