22 Kasım 2024 Cuma
İstanbul
  • İçel
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

Milli Eğitim Şurası’nda uyuşturucuya karşı mücadele kararı

Milli Eğitim Şûrâsı'nda USMER'in uyuşturucuya karşı koruyucu önlemlerin alınması ve bunun müfredata eklenmesi önerisi, Milli Eğitim Bakanı'nın desteğiyle kabul edildi

Milli Eğitim Şurası’nda uyuşturucuya karşı mücadele kararı
A+ A-
SILA KEMAHLI / ANKARA

Milli Eğitim Bakanlığınca (MEB) düzenlenen ve ana teması "Eğitimde Fırsat Eşitliği" olan 20’nci Milli Eğitim Şurası tamamlandı. Şura kapsamında "Temel Eğitimde Fırsat Eşitliği", "Mesleki Eğitimin İyileştirilmesi" ve "Öğretmenlerin Mesleki Gelişimi" başlıklarında özel ihtisas komisyonlarında alınan tavsiye kararları, Genel Kurul'da oylandı. Toplam 128 madde tavsiye kararı olarak kayıtlara geçti. Maddelerin 17'si oy birliği ile kabul edildi.

Milli Eğitim Bakanı Mahmut Özer, tavsiye kararlarına ilişkin “İster oy birliği ile ister oy çokluğu ile olsun birebir takipçisi olacağım” dedi. Özer, özel ihtisas komisyonlarında görüşülen 124 madde ile genel kurula sunulan 4 yeni önerinin oylamasının yapıldığını hatırlatarak şu ifadeleri kullandı:

"Açık yüreklilikle şunu ifade ediyorum ki her üç ayda bir bunların gerçekleştirme oranlarını, hangi seviyeye geldiğini, sahada hangi etkilere sahip olduğunu çok kapsamlı şekilde sizlerle paylaşacağım.” Özer tavsiye kararlarıyla, yeni yol haritasının oluşturulacağını belirtti.

SÜREÇ DEMOKRATİK İŞLEDİ

Özer, komisyon üyeleriyle görüştüğünü bildirerek, şöyle devam etti: "600'ün üzerinde Şura üyesi aktif bir şekilde süreçlerde yer aldı. Şu gösterilmiş oldu, Milli Eğitim Bakanlığı olarak eğitimde fırsat eşitliği ana teması altındaki 3 alanla ilgili herhangi bir ön gündemimiz yok, her türlü görüşe açığız. Çok demokratik, her türlü farklı görüşün söz konusu alanlarla ilgili farklı görüşü dile getirilebilir ve konuşulabilir olmasından büyük bir kıvanç duyuyoruz. Bu eğitim sisteminin çok daha kaliteli olması, sadece Milli Eğitim Bakanlığı olarak bizim değil, hepimizin görevi. Hakikaten eğitim bir mutabakat meselesi ve farklı görüşlerin tartışılabilir, eğitimde Türkiye'nin çok farklı noktalarının paydaşlarının bir araya gelebilir olması ülkemizde demokrasinin geleceği açısından da son derece umut verici."

Milli Eğitim Şurası’nda uyuşturucuya karşı mücadele kararı - Resim: 1

KABUL EDİLEN TAVSİYE KARARLARI

Oylama sonucu yeni 4 maddenin daha kabul edilmesiyle birlikte toplam 128 madde, 20. Milli Eğitim Şurası tavsiye kararı olarak kayıtlara geçti. Öne çıkan maddeler şöyle:

  • Beş yaş okullaşma oranının kısa vadede yüzde 100’e ulaştırılması için gerekli fiziki, beşeri ve mali imkânlar sağlanmalıdır. Ayrıca 3-4 yaş için de eğitime erişim imkânları artırılmalıdır. Daha erken yaşlarda (0-3 yaş) bütüncül, kapsayıcı ve entegre bir yaklaşımla erken çocukluk eğitimine ve bakım hizmetlerine erişim sağlanması için çalışmalar yapılmalıdır.
  • Dezavantajlı bölgeler ve gruplara yönelik okul öncesi eğitime erişimi kolaylaştırmak için bölge ve ailelerin ihtiyaçlarına yönelik farklı modeller kendi standartları geliştirilerek kullanılmalıdır.

YERİNDE EĞİTİM

  • Okul öncesi eğitime kazandırılabilecek mekânların taşımalı eğitim yerine yerinde eğitim öncelikli olarak değerlendirilmelidir.
  • Hayırseverlerden gelecek desteklerin öncelikle okul öncesi eğitim alanına yönlendirilmesi teşvik edilmelidir.

ÜCRETSİZ ÖĞLE YEMEĞİ

  • Okullarda ücretsiz öğle yemeği veya beslenme desteği sağlanmalıdır.
  • Eğitime erişimi desteklemek amacıyla şartlı eğitim yardımının miktarı artırılmalıdır.
  • Eğitim öğretim sürecine etkin katılımını ve işbirliğini sağlamak için aile eğitimlerine daha fazla yer verilmeli ve farklı uygulamalar (TV programları, dijital ve eğitsel yayınlar, mobil uygulamalar vb.) geliştirilmelidir.
  • Kırsal alandaki çocuklar başta olmak üzere öğrencilerin kültürel gelişimleri için tiyatro, sergi, müze gezisi vb. kültürel faaliyetler kapsamında etkinlikler yapılmalı; gezici tiyatro, sergi vb. ücretsiz olarak düzenlenmelidir.
  • İlköğretim ve Ortaöğretim Kurumları Bursluluk Sınavına giriş koşulları daha çok öğrenciyi kapsayacak şekilde genişletilmeli ve burs verilen öğrenci sayısı artırılmalıdır.

YENİ TASARIMA TEŞVİK

  • Mesleki ve teknik eğitim kurumlarının fikri ve sınaî mülkiyet hakları konusundaki farkındalığı artırılmalı ve okullar patent, faydalı model, marka ve tasarım tescili konularında teşvik edilmelidir.
  • Döner sermaye kapsamında elde edilen gelirlerin artırılmasına yönelik çalışmalar yapılmalı ve bu kapsamda üretilen ürünlerin satışı için etkin mekanizmalar kurulmalıdır.

İSTİHDAMDA PRİM İNDİRİMİ

  • Meslek lisesinden mezun olan öğrencinin beceri eğitimi/staj yaptığı işletmede istihdam edilmesi durumunda ilgili işletmeye vergi ve SGK prim indirimi gibi teşvik edici uygulamalara gidilmelidir.
  • Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarında eğitim alan öğrenciler tüm sigorta kollarına dâhil edilmeli ve bu süre emekliliğe sayılmalıdır.
  • Adaylık Kaldırma Sınavı kaldırılmalıdır.
  • Etkili ve verimli eğitim denetiminin yapılabilmesi için teftiş sistemi yeniden yapılandırılarak müfettişlerin öğretmenlerin mesleki gelişimlerine katkı yapmaları amacıyla denetim ve rehberlik hizmetleri sunmaları sağlanmalıdır.
  • Öğretmenlerin ve eğitim çalışanlarının lisansüstü eğitim yapmaları desteklenmeli ve teşvik edilmelidir.
  • Öğretmenlik Meslek Kanunu çıkarılmalıdır. Kanun resmî ve özel tüm okullarda çalışan öğretmenleri kapsayacak şekilde düzenlenmelidir.
  • Öğretmenlik mesleğini ve yöneticiliği daha cazip hâle getirecek şekilde maaş ve özlük hakları yeniden düzenlenmelidir.
  • İstisnai bir uygulama olan ücretli öğretmenlik koşulları iyileştirilmelidir.
  • Özel öğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin devlet okullarında görev yapan öğretmenlerle asgari aynı düzeyde özlük haklarına sahip olmaları yönünde düzenleme yapılmalıdır.

KOMİSYON ÜYELERİ ANLATTI: HIZLI KARARLAR YAPICI TARTIŞMALAR

Genel Kurul sonrası katılımcılara izlenimlerini sorduk. Katılımcılar hızlı kararların alındığı bir şura süreci geçirdiklerini, demokratik bir ortamın sağlandığı ve maddeler üzerinde yapıcı tartışmaların yapıldığını belirttiler. Selçuk Üniversitesinde Akademisyen Nuran Aktaş, Temel Eğitim Komisyonunda görev aldı. Aktaş, çoğu maddenin oy birliğiyle kabul edildiğine değindi. Demokratik bir ortam olduğuna dikkat çeken Aktaş, “İhtiyacı olan öğrencilere teknolojik alet imkanı sağlanması kararı alındı. Ders materyallerine çevrimiçi kaynaklar ayrılması kararı konuşuldu. Okuma kültürüne ilişkin okul aile birliği ile işbirliği yapılması kararı alındı” dedi.

OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİ

Dr. Öğretim Görevlisi Nilay Gök, okul öncesi eğitim yaygınlaştırılması alt komisyonunda görev aldığını belirterek, şöyle konuştu:

“En önemli konu 5 yaşın okullaşmasıydı. Bu konuda herkesin fikri olumluydu. Zorunlu ve ücretsiz olması da önerildi ancak isteğe bağlı olması kararlaştırıldı. Okul öncesi eğitimde sadece okul öncesi öğretmenlerin yer alması da önerildi ve kabul edildi. Belediyelerin okul öncesi eğitim için tahsis ettiği yerlerin şehir merkezinde olması gerektiği söylendi.”

YÜKSEK LİSANS İSTEĞİ

Giresun Üniversitesi Eğitim Fakültesinde Matematik Bölümünden Doç Mihriban Hacısalihoğlu Karadeniz, öğretmenlerin yüksek lisans yapmaya istekli olduğunu gözlemlediğini söyledi. Karadeniz, “Öğretmen yetiştirmekten çok mutluyum. Olumlu dönüşler aldık. Öğretmenlerimiz artık yüksek lisans yapmak istediğini söylüyor. Bu heyecanı duymak beni mutlu etti. Motivasyon düşüklüğünün de önüne yüksek lisansla geçebiliriz” diye konuştu. Karadeniz, Bakan'ın yapıcı bir tutum içinde olduğuna değindi.

BAŞÖĞRETMENLİK KAVRAMI

Maden İl Milli Eğitim Müdürlüğünden Elif Fırat ise Özel Eğitim ve Rehberlik Komisyonunda olduğunu söyledi. Fırat, öğretmenlere özlük haklarını verileceğinin konuşulduğu bir şura süreci gerçekleştirdiklerine değindi. “Öğretmenlerin akademik girişimlerinin teşvik edilmesine ilişkin de kararlar alındı. Uzman ve başöğretmenlik kavramlarının getirilecek olması, öğretmenlerimizin kendisini geliştirmeye açık olmasını sağlayacaktır” diye konuştu.

BAĞIMLILIKLA MÜCADELE ÖNERİSİ KABUL EDİLDİ

Ulusal Strateji Merkezi Başkanı Şule Perinçek, Genel Kurulda söz alarak, "Uyuşturucunun temel eğitimde yaygınlaştığını hepimiz saptıyoruz. Bir dahaki şurada nasıl tedavi edeceğimizi konuşmamak üzere şimdiden koruyucu bazı önlemlerin müfredata alınması gerektiğini öneriyorum" diye konuştu.

Bakan Mahmut Özer ise bu öneriye karşılık, "Madde bağımlılığıyla mücadeleyle ilgili çalışmalar yapılması yönünde bir öneriyi alalım" diyerek oylamaya sundu. Genel Kurul, bu öneriyi oy çokluğuyla kabul etti.

LİSELİDEN VERGİ İNDİRİMİ TALEBİ

Öte yandan, Aselsan Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi 9. sınıf öğrencisi İsmet Çağrı Kızılağıl'ın söz alarak önerisini dile getirmesi, Genel Kurul'da renkli görüntülere sahne oldu. Öğrenci Kızılağıl, "Bilgisayar, tablet gibi teknolojik aletlerde öğrencilere vergi indirimi gibi olumlu durumlar sağlanmalıdır" şeklindeki teklifini Bakan Mahmut Özer, Genel Kurula sundu ve öğrencinin önerisi oy birliği ile kabul edildi.

EĞİTİMDE BİRLİĞE KAMA

Komisyonlarda kabul edilen maddeler fikir birliğiyle Genel Kurulda oylanırken, komisyonda reddedilen bir madde genel kurul gündemine geldi. Eğitim-Bir-Sen'den 2 genel başkan yardımcısı ile genel sekreter, Şura Başkanlık Divanı'na 2 yazılı öneri sundu. Bu kapsamda, "Okul öncesi öğretim programında çocuğun gelişim düzeyi dikkate alınarak din, ahlak ve değerler eğitimi yer almalıdır" önerisi oy çokluğuyla kabul edildi.

Bakan Özer, okul öncesine din eğitimi tavsiye eden maddeye ilişkin, “Şura kararları, tavsiye niteliğindedir. Uygulanma, yaptırım zorunluluğu yoktur. Şurada gerek oy birliği gerekse oy çokluğuyla kabul edilen tüm kararları yeniden değerlendireceğiz, belirlemiş olduğumuz eğitimde fırsat eşitliği çerçevesinde alt başlıklarda gerekli yerlere dercedip ona göre yol haritamızı çıkaracağız. Yani burada alınan her kararı, Milli Eğitim Bakanlığı benimsediğimiz, reddettiğimiz veya kabul ettiğimiz anlamına gelmiyor” dedi.

ŞURADAN ‘SÖZLEŞMELİ ÖĞRETMENLİK KALDIRILSIN’ KARARI ÇIKTI

Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan, “Sözleşmeli öğretmen ile kadrolu öğretmen ayrımını da ortadan kaldırıyoruz. Sözleşmeli öğretmenler aynı haklara sahip olacaklar” dedi. Açıklamayla sözleşmeli öğretmen statüsünün tamamen kaldırıldığı sanıldı. Ancak sözleşmeli öğretmenlerin kadrolularla hakları eşitlendi. Şurada ise “sözleşmeli öğretmenlik kaldırılmalı, öğretmen alımlarında kadrolu istihdam esas olmalı ve mülakat uygulaması kaldırılmalıdır” maddesi görüşüldü. Madde Genel Kurul'da da kabul edildi.

DESTEKLEYEN MADDE

Sözleşmeli öğretmenliğin kaldırılmasını destekleyen bir madde de Genel Kurul'da önerilerek oy çokluğuyla kabul edildi. Kabul edilen tavsiye kararı şöyle: "Kalkınmada, öncelikli ve sosyo ekonomik açıdan dezavantajlı bölgelerde görev yapan öğretmenlere ilave özlük hakları ve teşvikler verilmelidir.”

uyuşturucu karar Milli eğitim şurası usmer müfredat