22 Kasım 2024 Cuma
İstanbul 13°
  • İçel
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

Muhteşem bir yarış bizi bekliyor

Formula 1'de geri sayım başladı. Şampiyonluk yolunda inanılmaz bir çekişmeye sahne olanHamilton-Verstappen'in amansız rekabeti İstanbul'a taşınacak. Formula 1 spikeri Okay Karacan bizlere yarış hakkında detaylar verirken bu yarışın İstanbul'un marka değeri için büyüköneme sahip olduğunu belirtti

Muhteşem bir yarış bizi bekliyor
A+ A-

Formula 1'de dünyanın gözü yarın İstanbul'da olacak. Milyonlarca yarışseverin kalbi İstanbul Park'ta atacak. Biz de Türkiye'de Formula 1 deyince akla ilk gelen isimlerden olan Okay Karacan ile yarış öncesi bu büyük organizasyonu konuştuk. Karacan bizleri çok zevkli bir yarışın beklediğini söylerken genç neslin Formula 1'e olan ilgisin dikkat çekti.

  • Yarınki yarışta bizleri neler bekliyor? Geçen sene burada yapılan yarışta sürprizlere açık bir yarış izledik. Kimsenin beklemediği bir isim, Sergio Perez ikinci olmuştu. Bu yarışta da bir sürpriz çıkar mı?

Geçen sene hem yeni yapılan asfalttan dolayı yağ tabakasının pistin üstünde olması hem pistin yeni olduğu için kauçuk bağlamamış olması otomobillerin kaymasına neden oldu. Dolayısıyla otomobiller tam anlamıyla ayar yapma konusunda güçlük çektiler. Pilotların önünde geçen yıl 3 engel vardı. Yağ tabakasının olması, pistin kauçuk bağlamaması ve yağmurun yağması pilotlar için dezavantajdı. Aradan şimdi 1 yıl geçti. Pistteki yağ seviyesi en üst seviyeden en alt seviyeye doğru kaydı. Dolayısıyla zeminde kaymayı sağlayacak o yağ tabakası artık yok. Pistin üzerinde geçen seneden beri bir çok yarış yapıldığı için pistte artık kauçuk da var. Şu anda pist ideal gözüküyor. Yarın muhteşem bir yarış bizi bekliyor. Biletlerin hepsi satıldı. Çok güzel bir atmosfer olacak.

  • Lewis Hamilton, Mercedes'in yeni Formula 1 motoruna geçme kararının ardından Türkiye Grand Prix'sinde 10 sıra grid cezası aldı. Bu karar Hamilton'a avantaj mı yoksa dezavantaj mı sağlar? Böyle bir kumar almasına değer mi Verstappen ile şampiyonluk çekişmesini göz önüne alırsak?

Eğer yağmur yağarsa bu kaostan çıkmayı bi,len bir pilot Geçen sene burda çok da antrenman turu atmamasına rağmen yağmurlu havada kazanmıştı. Dönüp baktığımızda Rusya'da yağmurlu havada kazandı. Hem yağmurda iyi otomobil kullanıyor, hem yağmurda strateji belirleme konusunda iyiler. Yağmur yağarsa bu stratejiyi denemek istiyorlar. Yağmur yağarsa geriden üste tırmanırsınız. Rakibinizin durumuna göre kendinize avantaj sağlayabilirsiniz. TÜrkiye'de motor değiştirmek akıllıca bir kara çünküşampiyonanın en kritik yarışlarından birisi. Bu Avrupa'nın son yarışı. O yüzden burada her karar risklidir ama risk almadan da Formula 1'de istediğinizi elde edemezsiniz. Bütün gözler onun üzerinde olacak, onun alacağı kararlar üzerinde olacak

  • Günümüzde Formula 1'de araçların özellikleri ön plana çıkmaya başladı. Sizce pilotlar klasmanı mı yoksa markalar klasmanı mı önemli?

Formula 1'de esas olan pilotlar klasmanı . Kimse markalar şampiyonasını heyecanla beklemez. O İşin sanayi tarafı, pilotlar tarafı sportif tarafıdır. Öyle düşünelim. Hibrit çağıyla birlikte otomobilin rolü çok öne çıktı. İyi otomobille çok iyi sonuçlar alabiliyorsun, iyi otomobil iyi pilotla da fark yaratıyorsun. Geçmişte otomobil eğer tam anlamıyla iyi değilse bile iyi bir pilot fark yaratabiliyordu. Scmuacher'in kariyerinin ilk yıllarına bakarsanız Formula 1'in devleri arasından sıyrılıp İtalyan takımı olan Benetton'la muazzam işler yaptığını görürsünüz. Ama artık otomobiller çok komplike olduğu için her pilotun Formula 1 otomobili sürebileceği bir pozisyondayız. Hamilton'u zayıf bir otomobile verirseniz belki 10. olmaz ama takımını çok da yukarıya taşıyamaz. Onun için çağımızda biraz daha otomobil üzerinden anlatıyoruz hikayeyi ama pilot yetenekleri de çok önemli.

  • Ferrari son yıllarda Formula 1'de istediği başarıyı bir türlü yakalayamadı. Dışarıdan baktığımızda Ferrari çok mlüks çok güçlü bir araba markası fakat Formula 1'e baktığımızda bir çok markaların gerisinde kaldı. Bu başarısızlığı neye bağlıyorsunuz?

İngilizler bu sporda hep öndedirler zaten. Bu sporu yaratanlar onlar, büyük takımları onlar yarattılar. İngilizler daha çok uluslu toplum haline geldiler. Yani Formula 1'in en akıllı adamları en stratejik adamları neredeyse İngiltere'de. Otomobil fabrikalarının çoğu İngiltere'de. Formula 1 otomobillerinin fabrikasının olduğu yer. İtalyanlar biraz daha muhafazakar davranıyorlar. Ferrari'nin başarılı olduğu dönem Scmuacher'in yani bir Alman'ın yarıştığı , bir İngiliz olan Ross Brawn'ın takımın beyni olduğu, bir Fransızın takımın yöneticisi olduğu bir dönemde geldi bu başarı. Zaten Ferrari 21 yıl aradan sonra Scmuacher ile şampiyonluklar aldıktan sonra arada Raikkonen ile şampiyon oldu. İngilizleri burada geçebilmek çok kolay değil. Ferrari'nin gerçek anlamda global bir akla ihtiyacı var. Akıl topluluğuna ihtiyacı var. Ama şöyle de bir şey var; Ferrari olmazsa Formula 1'in yarısı yok demektir. Formula 1'in taşıyıcısı Ferrari'dir. Global anlamda insanların aklına hemen Ferrari gelir. Ama bu nereye kadar sürer onu bilmiyorum. Yeni nesil yeni isimler yeni markalar geldikçe değişecektir bu durum.

  • Motor sporları bakımından Türkiye istenilen seviyeye bir türlü erişemedi. Motorsiklette Kenan SOfuoğlu'nun şampiyonlukları var ama Moto GP'de yarışamadı. Formula 1'de Türk yarışcı izlemek bir hayal mi? Türkiye neden en azından bir Latifi çıkartamıyor?

Gereken destek sağlanırsa Türklerin ne kadar çok başarılı olduğunu görüyoruz. Yeter ki destek sağlansın, sağlam sponsorlar bulunsun. Biz İstanbul pistini yaptığımızda burada sadece Formula 1 değil diğer motor sporlarını geliştirecek bir tesis hayal etmiştik ama bunlar malesef gerçekleşmedi. Olsaydı çok iyi oalcaktı çünkü Türk çocukları çok yetenekli fırsat verildiklerinde nereye gidecekleini görüyoruz. Çok basit örnekleri var. Futbolda genç çocuklarımız Avrupa'da tıkır tıkır oynuyorlar. Herhangi bir yabancılık çekmiyorlar. Voleybolcu kadınlarımız gencecikler ve dünya çapında hayranları var. Çünkü çok iyi çalıştırılıyorlar. Formula 1'de de bu olabilir.

Motor sporlarında da Kenan Sofuoğlu çok iyi bir kapı açtı ve bir kültür oluştu orada. Arkadan Toprak Razgatlıoğlu geldi. Güçlü bir sponsorları olsa Türkiye'de Moto GP'ye de geçer. İlerde Moto GP'ye geçecek pilotlarımız olacak. Özetle yatırım yapmak lazım. Türkiye'nin motor sporlarına önem vermesi lazım çünkü motor sporlarını şöyle bakılıyor; otomobil dönüyor ne anlıyorsunuz? Hayır otomobillerin her turunda bizim yol otomobillerimiz daha ekonomik, daha iyi teknolojilerle, daha güvenli binmemizi sağlayan bir labaratuvar orası. Otomobilin geliştirildiği bir yer. Yoksa Mercedes gibi Honda gibi niye bir çok marka orada yarışmak için milyonlarca dolar yatırım yapsınlar ki. Otomobil sektöründe hem kendilerini ön plana atabilmek için hem de otomobilüretim endüstrisinde yeni teknolojileri fabrikalarına uyarlamak için yapıyorlar bu işi. Türkiye'nin motor sporlarında iyi bir yerlere gelebilmesi ve bizim dünya çapında pilot çıkarmamız için yatırım şart.

  • İstanbul Park, Formula 1'in rotasyon olduğunda aklına geldiği değil ana pisti olabilecek mi?

Formula 1 takvimine girmek için bir çok ülkenin planı var. Herkes Formula 1 takviminde yer almak istiyor çünkü bu takvimde yer aldığınız zaman ülke olarak adınız yüksek teknolojiyle anılıyor. Ülke imajınız için çok değerli Formula 1'de yer almak. Artı gittiği ülkeye de hareketlilik getirir ekonomik olarak. O bakımdan herkes oraya girmek istediğinde bir çok aday oluyor ve burada Formula1'in istediğini karşılayabildiğiniz zaman bu takvime giriyorsunuz. Bizim şöyle bir avantajımız var. Pistin artık bir promotörü var yani pistin bir sahibi var. Yani kendi imkanlarıyla piste Formula 1'i getirir. Kar eder veya zarar eder. Kar zarar anlamında eğer sayın Vural Ak bir kar görüyorsa sonuçta kara ihtiyaç var devamlılığı sağlayabilmek için. Bunun hesabını yapıyorsa 10 yıllık anlaşmaya imza atmaya yakınsınız demektir. Formula 1'de Türkiye'yi takvime alacağını düşünüyorum çünkü burada çok iyi bir genç kuşak var. Bunların çok iyi bir ilgisi var bu spora. Özellikle sosyal medyada pilotlar da Türk kullanıcıların kendilerini olan ilginin bir numara olduğunu görüyor. Pilotlar da burayı çok beğeniyor. Biz ne kadar kendi şehrimizi beğeniyor olsak da onlar da buraya çok sıcak bakıyor. Formula 1 devleri sosyal medyadan yaptığı paylaşımlarla, yaptıkları İstanbul temalı karpostallarla burayı ne kadar beğendiklerini görüyoruz. Milyonlarca insan o paylaşımları görüyor. Formula 1 gerçekten reklam için 1 numaralı organizasyon. Parayla böyle bir reklam yapamazsın. Ancak Olimpiyatlarda böyle bir reklam yapabilir ama onu da bize vermediler. Baktığınızda Şampiyonlar Ligi finali bile sadece 2 takımın çekiştiği bir müsabaka. Buraya baktığımızda bir çok pilot ve markanın enfes kapışmasını görüyoruz. 2 milyardan fazla seyirci yarın İstanbul'u izleyecek. Onun için İstanbul Park'ın Formula 1'in daimi pisti olması gerekiyor.

TAbii yarıştan ne kadar gelir elde edildi. Karşı tarafa ne kadar verilecek. Bu fark tolere edilebilir durumda mı onun hesabına bakılacak. İlgi bakımına gelirsek orada korkunç bir ilgi var. Tribünler tamamen dolu olacak. Bu da önümüzdeki yıllarda buranın dolu olacağını gösteriyor. Türkiye'de tek bir spor var; futbol. Onda da kavga kavga kavga diye diye insanların illallah ettiği bir spor haline döndü. Formula 1 kavgayı değil içinde mücadeleyi de anlatır.

  • Bilet fiyatları geçtiğimiz yıla göre büyük bir artış gösterdi. En düşük bilet 90 liradan 375 liraya yükseldi. Biletler pahalı mı?

Türkiye'deki alım gücünün düşmesiyle bu fiyatlar biraz yüksek evet. Ama pistin idare edilebilmesi için masrafların karşılanması için bu fiyat bir arz talep noktasında belirlenmiş olmalı. O bakımdan eğer Formula 1'i istiyorsanız. Bu organizasyonu buraya getiren için de bilet almak zorundasınız. Ben pistin çok para kazandığını zannetmiyorum.

FAVORİ PİLOTUM SCMUACHER

Michael Scmuacher'in favori pilotu olduğunu söyleyen Karacan, '' Ayrton Senna'yı gençliğimde izledim ama profesyonel olarak da bütün şampiyonluklarını anlattığım için Scmuacher benim hayranlık duydupum favori pilotumdur her zaman için.'' ifadelerini kullandı.

ŞAMPİYON KİM OLUR?

Versttappen ve Hamilton çekişmesinde iği km göğüsler sorumuza Karacan, '' Şampiyonayı kim kazanır sorusuna cevap vermek çok zor. Şampiyonluğun en ciddi adayı 3 yarış üst üste finiş göremez ya da son saniyeye kadar götürür işi son yarışta son metrelerde ufak bir hatayla şampiyonluğu kaybedebilirsiniz. Daha önce Massa'nın Brezilya'da şampiynluğu Hamilton'a kaptırdığı gibi el değiştirebilir. O yüzden bir şey söylemek zor ama Verstappen biraz daha sanki önde bitirecek gibi gözüküyor benim tahminim bu'' dedi.

Formula 1 İstanbul Park yarış