Namazın sadece farzlarını kılınabilir mi? Namazın sadece farzlarını kılmak günah mı? Sünnetleri kılmadan...
Namazların yalnızca farzlarının kılınmasını alışkanlık haline getirenlerin okuması gerektiğini düşündüğümüz haberi sizler için derledik. Peki namazlarda sünnetleri terk edenin hükmü nedir? Namazın sadece farzlarını kılmak yeterli midir? Sünnet-i müekkede ve gayri müekked sünnet nedir?
Günde 5 vakit olmak üzere kılınması emredilen farz namazların öncesinde ve sonrasında kılınan sünnet namazlar, namaza başlarken alıştırma ve namazda oluşabilecek bazı hata ve kusurları tamamlayıcı bir ibadet olarak yorumlanmaktadır. Ayrıca en önemli sebeplerden biri olarak öne çıkabilecek bir diğer husus da sünnet namazlar, Sevgili Peygamber Efendimiz (SAV)'e olan bağlılığımızın en güçlü göstergesidir. Öyle ki Peygamberimiz (SAV), hadis-i şeriflerinde kişinin öldükten sonra ahirette hesaba ilk olarak çekileceği konunun namaz olduğu ve bu namazlarımızda noksanlıklar ortaya çıkarsa sünnetlerin bunu tamamlayıcı nitelikte olduğunu beyan eder. İşte bu sebepten dolayı namazlarda farzlarla beraber sünnetlerin de kılınması uygun görülmüştür.
HADİS-İ ŞERİF: “Kıyamet gününde Müslüman kulun ilk hesaba çekileceği şey farz namazdır. Eğer bu namazları tam olarak yerine getirmişse ne güzel. Aksi hâlde şöyle denir: Bakın bakalım, bunun nâfile namazı var mıdır? Eğer nâfile namazları varsa, farzların eksiği bu nâfilelerle tamamlanır. Sonra diğer farzlar için de aynı şeyler yapılır.” (İbn Mâce, İkâmetü's-salavât, 202 [1425]; bk. Ebû Dâvûd, Salât, 148 [864]).
NAMAZIN SADECE FARZLARI KILINABİLİR Mİ?
Sünnet-i müekked; Efendimiz (SAV)'in devamlı olarak yaptığı ancak nadiren terk ettiği sünnetleri (sabah namazının sünneti, öğlenin ilk ya da son veya cuma namazının sünneti, akşam ve yatsı namazının son sünneti) ya da kapsar iken gayri müekked sünnet ise bazen kıldığı, bazen de terk ettiği (yatsının ilk sünneti, ikindinin sünneti) olarak değerlendirilmektedir.
Dolayısıyla da sabah ve öğle namazlarının sünnetleri müekked sünnete girdiğinden terk edilmemelidir. Terki halinde günah olmasa da sevap kaybı çok olacaktır. Nedensizce kılınmaması Efendimiz (SAV)in şefaatinden mahrum kalmaya neden olabilir.