NASA'dan süpersonik uçak hamlesi
NASA süpersonik yolcu uçuşlarına bir adım daha yaklaştı.
Koltukların daha büyük, yemeklerin daha iyi olduğu ve Atlantik'i üç saatten kısa bir sürede uçarak geçebildiğiniz o görkemli seyahat günleri geldi.
NASA'DAN SÜPERSONİK UÇAK HAMLESİ
2003 yılında Concorde'un kullanımının sona ermesinden bu yana Atlantik'i hızla geçmek artık geçmişte kaldı. Londra ve New York arasındaki uçuşlar yaklaşık sekiz saat, diğer yönde ise yedi saate yakın sürüyor. Rekor şu anda New York'tan Londra'ya uygun bir jet akımının itmesiyle beş saatin biraz altında.
Ancak şimdi, New York-Londra uçuşunun gelecekte 90 dakika kadar kısa sürebileceğini düşünen NASA'dan başkası tarafından süpersonik seyahat düşüncesi yeniden gündeme getirildi.
Uzay ajansı, "yüksek hız stratejisi" ile ilgili bir blog yazısında, Mach 4'e kadar - saatte 3.000 milin üzerinde - ticari uçuşların gelecekte kalkıp kalkamayacağını yakın zamanda incelediğini doğruladı.
NASA'nın Glenn Araştırma Merkezi tarafından yapılan çalışma, halihazırda "yaklaşık 50 yerleşik rotada... potansiyel yolcu pazarları" olduğunu öne sürdü. Bu rotalar Kuzey Atlantik ve Pasifik de dahil olmak üzere okyanus ötesi rotalarla sınırlandırılmıştır çünkü ABD de dahil olmak üzere ülkeler karadan süpersonik uçuşu yasaklamıştır.
HAVA HIZI YENİ BOYUTA TAŞINACAK
NASA, Quesst misyonunun bir parçası olarak X-59 adı verilen "sessiz" süpersonik uçak geliştiriyor. Ajans, yeni uçağın sonunda bu kuralların değiştirilmesini sağlayarak Mach 2 ile Mach 4 (saatte 1,535 - 3,045 mil) arasında uçan uçakların önünü açabileceğini umuyor. Concorde'un maksimum hızı Mach 2.04 ya da saatte 1,354 mil idi. Mach 4 hızında uçan bir jet transatlantik geçişini 90 dakika gibi kısa bir sürede gerçekleştirebilir.
Çalışmaların ardından, NASA'nın Gelişmiş Hava Araçları Programı (AAV) şimdi yüksek hızlı seyahat için bir sonraki araştırma aşamasına geçecek ve tasarımlar geliştirmek ve "hava yolculuğu olanaklarını araştırmak, riskleri ve zorlukları özetlemek ve Mach 2 artı seyahati gerçeğe dönüştürmek için gerekli teknolojileri belirlemek" için şirketlerle sözleşme yapacak. Araştırma üzerinde çalışan iki ekip olacak: biri Boeing, diğeri Northrop Grumman Aeronautics Systems tarafından yönetilecek. Her iki ekip de yüksek süpersonik hızlara çıkabilen uçaklar için tasarımlar geliştirecek.
HIZLI İLERLEYEN BİR GELECEK
NASA'nın Ticari Süpersonik Teknoloji Projesi proje yöneticisi Lori Ozoroski'ye göre, on yıl önce yapılan benzer çalışmalar X-59 uçağının geliştirilmesini şekillendirdi. Aynı şekilde, yeni çalışmaların da "teknoloji yol haritalarına bakışları yenileyeceğini ve daha geniş bir yüksek hız aralığı için ek araştırma ihtiyaçlarını belirleyeceğini" sözlerine ekledi.
NASA'nın Hipersonik Teknoloji Projesi yöneticisi Mary Jo Long-Davis, bir sonraki aşamada "güvenlik, verimlilik, ekonomik ve toplumsal hususların" da dikkate alınacağını söyledi ve "Sorumlu bir şekilde yenilik yapmak önemlidir" diye ekledi.
Temmuz ayında Lockheed Martin, karadan süpersonik uçuşu mümkün kılma umuduyla, sonik patlamaları sadece gümbürtülere dönüştürmek üzere tasarlanan NASA'nın X-59 test uçağının yapımını tamamladı. Yer testleri ve ilk test uçuşunun yılın ilerleyen dönemlerinde yapılması planlanıyor. NASA, 2027 yılında ABD'li düzenleyicilere teslim etmek için yeterli veriye sahip olmayı hedefliyor.
Kaynak: CNN
Çeviri-Derleme: Aydinlik.com.tr / Samet Can Kocagür