GSM operatörleri zammın önünü alamıyor: ‘Kamu hizmeti yaptığınızı unutmayın’
GSM operatörlerinin faturalara yaptığı zamlar vatandaşlar tarafından tepkiyle karşılanıyor. Sosyal medyadan #OperatörSoygunu ile paylaşılan tepkilerde faturaların yaklaşık yüzde 400 artması ‘fırsatçılık’ olarak nitelendirildi
Cep telefonu operatörlerinin belirlediği fiyatlar son dönemlerde büyük tepkilere sebep oldu. Vatandaşların tepkilerinin ardından Türk Telekom CEO'su "Bizde 12 aylık sözleşme usulü çalıştığımız için sözleşme bitince baştan yeni fiyat belirleniyor. Enflasyon farkı yeni sözleşmeye yansıyor 1 yıl boyunca zam olmadığı için toplu zam gibi oluyor" şeklinde açıklama yaptı.
Ancak tüketici, işin seyrinin çok farklı ilerlediğini söyledi. Operatörüyle Nisan ayında yıllık sözleşme yapan bir kullanıcı, haziran ayına kadar 331 lira ödeme yaptığını, bu ödemelerin temmuzda 470 lira, ağustosta 490 lira ve en son eylülde 740 liraya çıktığını belirtti. Kullanıcıya 3 ay sonunda toplam yüzde 137 zam yapıldı.
Tüketici Konfederasyonu (TÜKONFED) Başkan Vekili Av. İbrahim Güllü, vatandaşların hem en düşük hizmeti aldıklarını hem de yüksek faturalar altında ezildiklerini belirtti.
TÜKETİCİ YOLUNACAK KAZ MI?
Av. İbrahim Güllü şöyle konuştu:
“Tarifeler ve ücretler son zamanlarda tüketicimizin en çok şikayet ettiği konuların başında gelmekte. Bunun yanında tüketicimiz en düşük kalite, en düşük hızı ve en pahalı fiyatla satın alıyor veya tüketiciye sunuyorlar. Haberleşme Anayasal hak ve temel ihtiyaçlardandır.
"Merkez Bankası 2024 yıl sonu enflasyonunu yüzde 41 olarak tahmin etti. Buna karşılık cep telefonu ve internet tarifelerinde yüzde 400’e varan artışlar yapıldı. Haberleşme, eğitim ve sağlık gibi kamusal bir hizmettir. Bu sektörde faaliyet gösteren şirketler kamu hizmeti yaptıklarını unutmamalı ve tarifelerini belirlerken bu hususu göz ardı etmemeleri gerekir.
“Enflasyon tahminleri ortada iken ve yaşanan enflasyonun çok üstünde tarifelerini belirlemeleri kabul edilemez ve firmaların kar hırsı ile hareket ettiklerini görülmektedir. Tüketici yolunacak kaz değildir. Siz onlara makul rakamlarla hizmet vermek zorundasınız. Fiyatları şişirir ve kabul edilemeyecek rakamlara ulaştırırsanız tüketicinin tepkisi ile karşılaşılır.”
‘BTK GÖREVİNİ YAPMALI’
Av. Güllü BTK’nın fahiş zamlara göz yummaması gerektiğini söyleyerek şu ifadeleri kaydetti:
“Ulaştırma ve Haberleşme Bakanlığı’nın ilgili kuruluşu olan Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK) sektörü düzenlemektedir. BTK, GSM operatörlerinin faaliyetlerini düzenlemekle görevlidir, tarifelerinin de onay merciidir. Merkez Bankası’nın enflasyon tahmininin ötesindeki tarife artışları BTK tarafından onaylanmamalıdır.
“BTK şirketlerin fahiş fiyatlı tarifelerini onaylamamasını, Ticaret Bakanlığı’nın da bu tarifeler için resen denetim yapmasını gerekir. Bu tarifeler kabul edilemez ve enflasyonun çok üstünde kar amaçlı ortaya konulmuş tariflerdir. Kamu hizmeti ilkesi göz ardı edilmiştir. TÜKONFED olarak BTK’nın ve Ticaret Bakanlığı’nın bu tarifleri mercek altına alarak harekete geçmesini ve tarifeleri düzeltmelerini beklentisindeyiz. Operatörlerin fahiş fiyat artışlarına karşı BTK artık müdahale etmelidir. Bu konuda geç kalınmıştır.”
‘BU ARTIŞA NASIL İZİN VERDİNİZ?
Vatandaşın karşılaştığı zamların ardından bir muhatap bulmakta zorlandığını söyleyen Av. Güllü, şunları söyledi:
“BTK tüketici tarafından yapılan şikayetleri maalesef göz ardı etmektedir. Tüketici şikayetlerinde kapı duvarla karşılaşmakta. BTK bünyesinde Tüketici Hakları Daire Başkanlığı var. BTK tarafından GSM operatörlerine ciro üzerinden para cezası verilebileceği gibi ruhsat iptaline kadar giden cezalar verilebilir.
"BTK artık tüketici şikayetlerine kayıtsız kalmaktan vazgeçmeli ve Anayasanın 172 nci maddesinde devlete yüklenen tüketiciyi koruyucu tedbirleri alıcı kararlar almalı ve bu tarifeleri iptal etmelidir. GSM operatörleri tüketici mecburiyetini kötüye kullanmakta ve fahiş fiyatları tüketiciye yansıtmaktadır. BTK, Merkez Bankası enflasyon hedefini yüzde 41 belirlerken yüzde 400’lere yaklaşan tarife artışlarına nasıl, neye göre karar verdiğini açıklamalıdır. Bu açıklanmaz ise BTK hakkında şüpheler oluşacaktır.”
‘SORUŞTURMA YAPILMALI’
Vatandaşların operatör değişikliği yapmak istediğinde de yine birbirine yakın fiyatlandırmalarla karşılaştığını söyleyen Av. İbrahim Güllü, rekabet kurumunu göreve çağırdı: “Bu noktada Rekabet kurumunun devreye girmesi gerekir. Çünkü kullandığı operatörün tarifesinden memnun olmayan tüketici başka bir operatöre geçmek istediğinde birbirine çok yakın tarifelerle karşı karşıya kalmakta. Yani sektörde tam rekabet yoktur. Tam rekabet tüketicinin sigortasıdır. Rekabet kurumu bu fiyatları birbirine nasıl belirlediklerini soruşturmasını yapmalıdır.”
GEÇİCİ YANITLARA KANMAYIN
Yaşanan fahiş zamlardan sonra tüketicinin yapması gerekenleri anlatan Av. İbrahim Güllü şu uyarıları yaptı:
“Tüketicinin de yapması gerekenler var. Tüketiciler fiyat artışları için BTK ve Ticaret Bakanlığı’na şikâyette bulunmalıdır. BTK’nın kendisine gelen tüketici şikayetini otomatik bir yazılımla ilgili operatöre yönlendirmekte, operatörler de tüketiciye ‘şablon bir yanıt’ göndermekte. Tüketici bu geçiştirici cevap karşısında hemen bir hafta içinde BTK’ya ikinci bir başvuru yaparsa o başvuru incelemeye alınıyor. Ona göre de şirkete uyarıda bulunulmakta. Tüketici hakkını aramakta ve şikayet etmekten vazgeçmemeli.”