08 Eylül 2024 Pazar
İstanbul 22°
  • İçel
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

Otomotiv Sanayii Derneği: Vergilerin etkisiyle başka yatırım da gelebilir

BYD yatırımının Türkiye için hem rekabet hem de Çin'den teknoloji transferi anlamında iyi olduğunu belirten OSD Başkanı Eroldu, ek vergi ve yükümlülükler sayesinde başka oyuncuların da gelebileceğini ifade etti

Otomotiv Sanayii Derneği: Vergilerin etkisiyle başka yatırım da gelebilir! BYD fabrikası ne zaman kurulacak? BYD fabrikası nerede kurulacak?

Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) 50. yaşını özel bir törenle kutladı. Tören öncesi otomotiv basını ile bir sohbet toplantısı düzenleyen OSD Yönetim Kurulu Başkanı Cengiz Eroldu soruları yanıtladı. Yoğun iş trafiği yüzünden davetli olduğumuz halde iştirak edeceğim toplantıya ilişkin notları arkadaşlardan rica ettim. Buna göre OSB Başkanı Eroldu törendeki konuşmasında BYD yatırımına da değindi. Bu yılbaşında yaptığımız sohbet toplantısında Eroldu'ya Çinli otomotiv yatırımının ne zaman gelebileceğini ve ilave düzenlemelerin buna engel mi yoksa araç mı olacağını sormuştuk. Eroldu, OSD'nin 50. yılı toplantısındaki konuşmasında, “Kamuoyu ile paylaşılan BYD yatırım kararı da kamu yönetimimizin uyguladığı politikaların önemli bir yansıması oldu. 1997 yılından bu yana ülkemize yeni bir yabancı sermaye otomotiv yatırımı gelmediği dikkate alındığında, bu kararı otomotiv ekosisteminin daha da gelişmesi için önemli bir fırsat olarak görüyoruz.” dedi.

'BYD YATIRIMI DİĞER OYUNCULAR İÇİN DE İYİ'

Tören öncesi yapılan soru cevap toplantısında ise konuya ilişkin soru üzerine OSD Başkanı şunları söyledi: “Otomotiv sanayi olarak rekabetten uzaklaşmak doğru bir şey değil. Bence mesela en son ABD’nin aldığı, kendisine o kadar koruma duvarları yapması da doğru bir şey değil. Çünkü Amerikan otomotiv sektörü geriye gider. Siz pazarı kapatabilirsiniz ama o zaman ne olur, müşteriler daha pahalıya ürünleri alırlar, teknolojik olarak daha az gelişmiş ürünler alırlar. Yani ABD’nin aldığı karar da bence rekabetten tamamen kendisini ayrıştırmak orta ve uzun vadede zarar verir. Belki kısa vadede birtakım kazanımları olur. O açıdan da bence BYD yatırımı Türkiye’deki diğer oyuncular için de iyi bir şey, buradaki rekabet bütün oyuncuları dinç tutacak. İkincisi de Çin’den belli bir teknoloji transferi de ülkeye gelecek. Bunları alt alta koyduğum zaman aslında hükümetin koyduğu vergilerin de doğru olduğunun bir göstergesi. Çünkü bir yerde yatırımı hızlandıran bir şeye dönüştü aslında yani yüzde 10 olan gümrük vergisine konulan yüzde 40 ek yükümlülükler yatırım yapma kararlarını da hızlandırdı bence. BYD’nin arkasından başka oyuncular da gelebilirler, bunların hepsi Türkiye için bence son derece önemli.”

ÇİNLİLER AR-GE MERKEZLERİ DE KURUYOR

“OSD ile doğrudan temasta bulunan şu anda yok ama daha önce görüştüklerimiz oldu. Pazarı biz biraz daha büyütebilirsek aslında çok oyuncu zaten gelmeye doğru hareket edecek.” diyen Eroldu, “Zaten hep konuştuğumuz yeni teknolojilere yatırım yapılması da aslında bir ölçek sorunu. Biz Türkiye’deki ölçeği ne kadar büyütebilirsek Türk otomotiv sanayisini de o kadar daha teknolojik hale getirebiliriz. Ama bence Çinli oyuncuların ki şu anda ölçeklerinden dolayı teknolojik olarak da dünyada ileride gidiyorlar Türkiye’de yatırım yapmaları bence son derece önemli. Ki diğer sevindirici konu da ben Bakanlığın açıklamasında Ar-Ge merkezini de gördüm, o da bence son derece değerli. Zaten bugün mesela Huawei gibi şirketlerin Türkiye’de ciddi Ar-Ge merkezleri var. Çok ciddi Ar-Ge kullanıyorlar burada yani üretimleri olmasa da Çinlilerin zaten Türkiye’deki Ar-Ge teşviklerinden ve iş gücü kaynaklarından dolayı da Türkiye’de bir Ar-Ge alışkanlıkları var. Bence o da son derece pozitif.” mesajı verdi.

ÇİN'DE OLAN AMA BİZDE OLMAYAN NE?

“Biz Çin’le şundan rekabet edebiliriz diyoruz yani ülkelerin rekabetçilik endekslerine baktığımız zaman bugün dünyada otomotiv işine baktığımız zaman en rekabetçi ülke Hindistan. Ondan sonra Çin, Türkiye, Fas, Polonya, Romanya gibi ülkeler geliyorlar. Bunların arasında da Hindistan’ı bir tarafa koyuyorum diğerleri arasında büyük farklar yok. Dolayısıyla biz Türk otomotiv sanayi olarak Çinliler'in Türkiye’de yapacakları üretimle rekabet ederiz.” ifadelerini kullanan OSD Başkanı, “Nerede fark var?” diye sorduktan sonra ise sözlerini şöyle sürdürdü: “Çin’de bütün ham madde malzemeler var, bugün Türkiye’de ve Avrupa’da ham madde malzeme yok. Biz her şeyi ithal ediyoruz, kullandığımız sac çelik Brezilya’daki madenlerden çıkıyor. Tüm kullandığımız plastiği biz Belçika’dan alıyoruz gibi ham madde malzeme konusunda bir maliyet sorunumuz var bizim. Çin’in orada bir avantajı var çünkü kamu kuruluşundan kamu kuruluşuna mal satılıyor bir de. Bugün Çin’deki BYD dışındaki çoğu firma aslında devlet / kamu kuruluşları. Madenler de kamu kuruluşlarının yani buradan Çin hükümetinin bu sanayiye ne kadar para aktardığı konusu da bir soru işareti. Zaten onun için Avrupa birliği bir soruşturma açıp soruşturma sonrasında onlar da ek vergi koydular. Burada adil şartlardaki bir rekabette bizim Çin ile bir derdimiz olmaz.”

MONTAJ İLE BAŞLADI 65 MİLYAR DOLAR DIŞ FAZLA YAZDI

Türk otomotiv sanayisinin geçmişinin 1940’lara dayandığını söyleyen OSD Yönetim Kurulu Başkanı Cengiz Eroldu, “Montaj sanayi olarak başlayan yolculuğumuz ciddi bir inanmışlık, emek ve işbirliği sonucunda bizi bugün 2 milyon adedin üzerinde üretim kapasitesiyle dünyanın neredeyse her ülkesine araç, komponent ve mühendislik ihracatı yapan bir küresel oyuncu haline dönüştürdü. Son 10 yılda 248 milyar dolar ihracat ve 65 milyar dolar dış ticaret fazlasıyla ülke ihracatının yüzde 16’sını yaptık. Bugün 60 bini direkt olmak üzere 550 binin üzerinde istihdam sağlıyoruz. 10 yılda 11 milyar doların üzerinde yatırım ile ülkemiz ekonomisine sağladığımız katkıyı her sene bir üst seviyeye taşıyarak yolculuğumuza devam ettik. Gerek yabancı ortaklıklar gerek yüzde 100 yerli sermaye yatırımları ile bugün dünyada 13, Avrupa Birliği ülkeleri arasında 4’üncü büyük otomotiv üreticisi konumuna ulaştık.” dedi. Kutlama açılışına Türkiye Cumhuriyeti Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Sanayi Genel Müdürü Prof. Dr. İlker Murat Arı da katıldı. Törende Rahmi Koç’a da OSD 50. yıl onur plaketi takdim edildi.

Otomotiv Çin BYD Avrupa Sanayi