Yılın kelimesi ‘beyin çürümesi’
Yıl sonuna doğru giderken Oxford Sözlüğü 2024’ün kelimesini ‘brain rot’ yani ‘beyin çürümesi’ olarak belirledi. Sözcük gereksiz sosyal medya kullanımını ifade ediyor
İlk kez 1 Şubat 1884’üe yayımlanan Oxford Sözlüğü, 2024’ün kelimesini açıkladı. 37 binden fazla kişinin katıldığı süreçte 6 aday sözcük yer aldı.
Sözlük, yılın kelimesini “brain rot” olarak belirledi. Türkçeye “beyin çürümesi” şeklinde çevrilen sözcük sosyal medyanın eğlence ve vakit geçirme olarak kullanılmasını eleştiriyor. Beyin çürümesi, beyni uyuşturan içeriklerin sonsuza kadar kaydırılarak izlenmesini ifade ediyor.
SOSYAL MEDYA BAĞIMLILIĞINA DİKKAT ÇEKTİLER
Sözlüğe göre “beyin çürümesi” bir senenin eğilimlerini ve ruh halini niteliyor. Sözcüğün tam anlamı ise “Önemsiz ve zorlayıcı olmayan içeriklerin aşırı tüketimi sonucu kişinin zihinsel durumunun ve entelektüel halinin bozulması” olarak tanımlandı.
Giderek yaygınlaşan sosyal medyada yayınlanan kalitesiz içerikler ve kısa videolar başta dikkat dağınıklığı olmak üzere pek çok probleme yol açabiliyor. Oxford Sözlük’e göre 2024 yılı bir tür sosyal medya endişesiyle geçti. “Brain rot” yani beyin çürümesi ilk kez Henry David Thoreau tarafından1854 tarihli Walden adlı kitabında kullanıldı.
Yılın kelimesine aday gösterilen diğer sözcükler ise şöyle:
Demure: Ağırbaşlı ve mütevazı anlamına gelen bu sözcük yine sosyal medya kullanımıyla ilişkilendirildi.
Dynamic pricing: Bir ürün veya hizmetin fiyatının talebi yansıtacak şekilde değişmesi, dinamik fiyatlandırma.
Lore: Bir kişi ya da olayla ilgili gerçekler, ya da arka plan bilgisi. İlim, bilgi, öğretilen şey.
Romantasy: Aşk ve fantastik romanların birleşimi olan kurgu türü.
Slop: Yapay zeka kullanılarak çevrimiçi olarak üretilen düşük kaliteli içerik.
Oxford’un yılın kelimesi aday listesi sözlükbilimci dört uzmandan oluşan bir panel tarafından belirlendi.
DÜNYANIN YÜZDE 62’Sİ SOSYAL MEDYA KULLANIYOR
Oxford’un sosyal medya temasını yılın eğilimi olarak belirlemesi aslında hiç de yanlış değil. We Are Social’ın 2024 raporuna göre 8 milyarlık dünya nüfusunun 5 milyarı sosyal medya kullanıyor. Bu oran toplam nüfusun yüzde 62’sine denk düşüyor.
2024 yılında sosyal medya kullanıcılarının sayısı geçen seneye göre yüzde 5,6 arttı. Dünyada 5,35 milyar kişinin internet kullanıcısı olduğu biliniyor.
SOSYAL MEDYADA GÜNDE YAKLAŞIK 2,5 SAAT GEÇİRİLİYOR
Rapordaki verilere göre kullanıcılar, ortalama 2,23 saatlerini sosyal medyada geçiriyor. Ayrıca, 1,41 saat kitap, dergi ve benzeri okuma, 1,25 saat müzik dinleme, 1,02 saat de oyun oynamaya vakit ayrılıyor.
Rapora göre Türk kullanıcılar, sosyal medyada dünya ortalamasından biraz daha fazla vakit geçiriyor.
Günlük ortalama 2 saat 44 dakikalarını sosyal medyada geçiren Türk kullanıcılar, internette de dünya ortalamasından bir saat daha fazla vakit harcıyor.
Türkiye, internet kullanımında toplam 6 saat 57 dakikayla 42 ülke arasında 20. sırada yer alıyor.
CAMBDRIDGE ‘MANIFEST’İ SEÇTİ
Öte yandan önde gelen sözlüklerden biri olan Cambridge Sözlüğü de yılın kelimesini ‘manifest’ olarak seçmişti. Cambridge Sözlüğü Yayın Müdürü Wendalyn Nichols, 'manifest' kelimesinin, 2024'te sözlükte 130 binden fazla kez arandığını ve tüm sosyal medya platformlarında kullanımının önemli ölçüde arttığını belirtmişti. 'Manifest'in halihazırda farklı anlamlar kazandığına işaret eden Nichols, “Bu, bir kelimenin anlamlarının zamanla nasıl değişebileceğini gösteriyor.” demişti.
"Manifest" kelimesi halihazırda 'bir şeyi hayal etmek veya istemek yoluyla gerçekleşmesini sağlamak' anlamına geliyor. Kelimenin bu yeni anlamı, güçlü şekilde inanılan hayallerin görselleştirme ve olumlu düşünce yoluyla gerçeğe dönüşebileceği fikrini yansıtıyor.