25 Kasım 2024 Pazartesi
İstanbul
  • İçel
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

Pakistan: ATAK alımından vazgeçmedik

Pakistanlı askeri ve diplomatik kaynaklar, T129 ATAK Taarruz ve Taktik Keşif Helikopteri alımından vazgeçilmediğini bildirdi.

Pakistan: ATAK alımından vazgeçmedik
A+ A-
HABER MERKEZİ

Pakistan Silahlı Kuvvetleri Sözcüsü (DG ISPR) Tümgeneral Babar Iftikhar’ın geçen gün yaptığı bir açıklama, ATAK ihracatına ilişkin soru işaretleri yarattı. Basın toplantısındaki bir soruya İngilizce yanıt veren Tümgeneral Iftikhar, ABD’nin ATAK ihracatına ilişkin sorun çıkardığına dikkat çekerek Çin ile de bazı görüşmeler yapıldığını söyledi. Sözcü’nün bu açıklamaları, Pakistan’ın Türkiye’den T129 ATAK Taarruz ve Taktik Keşif Helikopteri alımından vazgeçtiği şeklinde yorumlandı. Fakat Pakistanlı askeri ve diplomatik kaynaklar, Türkiye’den 30 adet T129 ATAK Helikopteri alımından vazgeçilmediğini ve Pakistanlı Askeri Sözcü’nün açıklamalarının yanlış anlaşıldığını bildirdi.

PAKİSTAN’IN ATAK PROGRAMI

Pakistan, 2018’de 1,5 milyar ABD doları değerinde 30 adet T129 ATAK Taarruz ve Taktik Keşif Helikopteri sipariş etmişti. Fakat satış, ABD’nin helikoptere güç veren LHTEC-T800 motorlarıyla ilgili ihracat izni vermemesi nedeniyle gerçekleştirilemedi. Bunun üzerine Türkiye, Pakistan’dan 6 aylık ek bir süre istedi.

Tüm bu gelişmeler yaşanırken Türk Havacılık ve Uzay Sanayii (TUSAŞ) Genel Müdürü Prof. Dr. Temel Kotil, TEI tarafından üretilen yerli motorun T-625 Gökbey helikopterde kullanılmak üzere yakında kendilerine gönderileceğini söyledi. Aynı motorun, T-129 ATAK helikopterlerde de kullanılması düşünülüyor. Fakat bu motorun askeri konfigürasyonun yapılması gerekiyor. Konuyla ilgili açıklama yapan TEİ Genel Müdürü Mahmut Akşit, şunları söylüyor: “TS1400 motorumuz Gökbey için geliştirildi. Sivil bir motor. Sivil bir motor ile askeri bir motor arasında farklılıkları var. Güç sınıfları aynı, kapladıkları yer aynı, formfit olarak ATAK’a da güç verebilecek sınıfta, fakat askeri özellikleri yok. Bu dönüşümün yapılması lazım. Bununla ilgili teklifimizi verdik, devletimiz görev verdiği anda askeri türevini de üreteceğiz.”

DÜNYANIN EN İYİSİ

TUSAŞ’ın çalışmaları hakkında bilgi veren Prof. Dr. Temel Kotil ise tamamen yerli ve milli bir tasarım olan ATAK-2 helikopterinin, sınıfında dünyanın en iyisi olarak gösterilen Amerikan Apache helikopterinden daha üstün olacağını ifade etti. Kotil, henüz Türkiye’de bu büyüklükte motor olmadığı için ATAK-2’nin motorunun Ukrayna’dan geleceğini; 11 ton ağırlığında ve çift motorlu olacak helikopterin 1500 kg ağırlığında silah yükü taşıyabileceğini söyledi. Prof. Dr. Temel Kotil, şöyle devam etti:

“Apache’den daha iyi olacak diyorum, belki inanmıyorsunuz ama T625 (Gökbey) ilk uçuşunu yaptığında dişli kutusu süper stabil çıktı. Helikopterde en önemli şey dişli kutusu, onun titreşim yapmaması gerekir, stabil olması gerekir. 10 numara tuttu. Başkası yapıyorsa biz de yaparız. Bu 50 saati doldurdu şu anda, sertifikasyon uçuşlarını yapıyor. 2023 yılında, 18 Mart’ta Çanakkale’de ilk uçuşunu gerçekleştirecek bu. Bu da bizim 11 ton sınıfında bir helikopterimiz. 2022 yılı içerisinde 3 tane teslim edeceğiz. Sivile de satılacak.”

T129 ATAK HELİKOPTERİ

T129 ATAK; 500 adet 20 milimetrelik top mühimmatı, 16 adet Roketsan CİRİT Füzesi, 8 adet L-UMTAS veya UMTAS Füzesi, 8 adet Stinger Füzesi veya 76 adet 70 milimetrelik roketle teçhiz edilebiliyor. Helikopter gücünü, her biri 1.373 shp’lik iki adet LHTEC-CTS800-4A Turboşaft Motoru’ndan alıyor. Azami 281 km/sa hıza ulaşabilen helikopter; 3 saat havada kalış süresine, 537 kilometre menzile ve 15 bin feet irtifa tavanına sahip.

ATAK FİLİPİNLER YOLCUSU

Türk Havacılık ve Uzay Sanayii AŞ (TUSAŞ) Genel Müdürü Temel Kotil, Filipinler için üretilen 2 ATAK helikopterinin cumartesi günü gönderileceğini bildirdi.

ATAK helikopterinde 69 teslimat gerçekleştirdiklerini bildiren Kotil, "Filipinlere 2 helikopterimiz cumartesi günü gidiyor. Toplam 6 helikopter ihraç ettik. Bu helikopterlerin ağabeyi olan 11 ton ağırlığında, 1 ton mühimmat taşıyan helikopterimiz de 100'üncü yılımızda semalarımızı renklendirecek. Tüm güç sistemiyle bunun kız kardeşi olan 21 kişi taşıyacak, aynı zamanda uçak gemimize de inebilecek olan helikopterimizi de 1 yıl sonra semalarda göreceğiz." diye konuştu.

Yaklaşık 280 milyon ABD Doları bedel ile 6 adet ATAK helikopterinin satışının gerçekleştirildiği Filipinler, Türkiye’nin ardından ATAK helikopterlerini kullanmaya başlayan ilk yabancı ülke olacak.

Pakistan Filipinler ATAK helikopter LHTEC-T800 motorları T129 ATAK Taarruz ve Taktik Keşif Helikopteri T-129 ATAK helikopter TS1400 motorumuz Gökbey LHTEC-CTS800-4A Turboşaft Motoru