Pandemi dünya havacılık sektörünü vurdu! 2 milyon çalışan işsiz kaldı
Türkiye Sivil Havacılık Sendikası (Hava-İş) tarafından hazırlanan raporda, koronavirüs salgınında dünya genelinde havacılık sektöründe yaklaşık 2 milyon kişinin işini kaybettiği belirtildi.
Hava-İş'in "Dünya Sivil Havacılık Sektöründe Yaşanan Kriz, Tespitler, Nedenler, Sonuçlar" başlıklı raporunda, koronavirüs salgınından en çok etkilenen sektörlerin başında gelen havacılığın artan uçuşlar ve yolcu sayılarına rağmen büyük bir krizin içine doğru sürüklendiği kaydedildi.
Raporda, salgın sürecinde yaşanan işten ayrılmalar, küresel enflasyon, ekonomik sorunlar ve bölgesel savaşlar krizin başlıca nedenleri arasında yer aldı.
Kovid-19 salgını nedeniyle Mart 2020'de Dünya Sağlık Örgütünün küresel pandemi ilan ettiği hatırlatılan raporda, şu ifadelere yer verildi:
"Koronavirüste alınan sıkı tedbirler, bu boyutta bir krize hazır olmayan havacılık sektörünü çok ciddi sarsmıştır. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliğinin (IATA) yaptığı açıklamaya göre, bu süreçte havacılık sektörü küresel boyutta 113 milyar dolara yakın net zarar etmiştir. Uçuşların durması ve zararların artmasıyla havacılık sektörü çalışanları çok hızlı bir şekilde işlerini kaybetmiştir. Emirates 9 bin, Qatar Airways 6 bin, SAS 2 bin, Lufthansa 10 bin, Alitalia 6 bin 800, Air France 2 bin çalışanını işten çıkartmıştır. Uçuş ekiplerinin haricinde birçok havalimanında operasyonların durması sebebiyle kargo ve bagaj hizmetleri çalışanları da işlerini kaybetmiştir. Avrupa ve dünya genelinde havacılık sektöründe yaklaşık 2 milyon kişinin bu süreçte işini kaybettiği sendikalar tarafından duyurulmuştur."
PANDEMİDE TÜRK HAVACILIK SEKTÖRÜNÜN DURUMU
Raporda, havacılık sektörünün Türkiye'deki durumuna da yer verildi.
Türkiye'de bu süreçte alınan tedbirler ve sendikaların öncülük ettiği anlaşmalarla işten çıkarmaların yaşanmadığı vurgulanan raporda, şöyle devam edildi:
"Havacılık sektörünün başat oyuncusu Türk Hava Yolları (THY), yaşanan krizi Hava-İş ile ortak aldığı kararlar ve fırsata dönüştürmeyi bildiği kargo operasyonlarıyla en az zararla atlatabilmeyi başarmıştır. Pandemiye karşı alınan tedbirlerle Türkiye'de faaliyet gösteren havacılık şirketleri süreci öncelikle devletten aldıkları desteklerle atlatmaya çalışmıştır. Bu tedbirler, direkt olarak çalışana devlet tarafından ödenen 'Kısa Çalışma Ödeneği', şirketlere uygulanan vergi indirimleri, KDV muafiyetleri gibi kalemleri kapsamaktaydı. Bu tedbirlerin yetersiz kaldığı durumlarda ise kısa süreli ücretsiz izin kullanımı gibi ek tedbirlere başvurulmuştur. THY, Onur Air, Pegasus bu süreçten en çok etkilenen havacılık şirketleri olmuşlardır. Onur Air pandemi öncesi başlayan ekonomik sorunlarını aşamadığı için bu süreçte faaliyetlerini durdurmak zorunda kalmıştır. THY ve Pegasus ise Kısa Çalışma Ödeneği ve diğer devlet desteklerinden yararlanmıştır."
Raporda, Hava-İş'in üyelerinin çalışma hayatında yaşadığı zorlukları ve maddi kayıpları göz önüne alarak THY ile yeni bir anlaşma yaptığı ve bu sayede üyelerinin istihdamının devamını garanti altına aldığı aktarıldı. Bu anlaşmayla THY'nin Kısa Çalışma Ödeneği uygulamasından çıktığı için çalışanlarının maaşlarındaki kaybın yüzde 30 ile yüzde 50 arasında kaldığına dikkat çekildi.