19 Aralık 2024 Perşembe
İstanbul
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Mersin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

‘Rusya fırsatını kaçırmayalım’

Rus ev hanımları ve sosyal medya ünlüleri ile ürün tanıtımına hazırlanan girişimci Esra Kuştemir, Rus e-ticaret firmaları ile çalışarak ödemeleri ruble ile aldığını anlattı. Rusya fırsatına dikkat çeken Kuştemir Türk üreticilere e-ihracata yönelmelerini tavsiye etti

‘Rusya fırsatını kaçırmayalım’ Rusya fırsatını gördü ruble ile tencere satıyor

Taç Ev ve Mutfak Eşyaları Yönetim Kurulu Başkanı Esra Kuştemir, Rusya'ya ürün göndermeye başladıklarını belirterek ödemeleri ruble ile aldıklarını bildirdi. Geçen günlerde MarkaSanat'ın ofisinde sohbet etme fırsatı bulduğumuz Kuştemir, çekirdekten yetişme bir üçüncü kuşak sanayici. Batı yaptırımları sonrası Rusya'daki fırsatı gören Kuştemir,

“Rusya tarafında daha öncesinden de bir istek vardı ama bir Rus ortağa ihtiyaç duyuluyordu. İki güçlü pazar yeri ile görüşmemiz olumlu geçti. Toptancılara satış yapabildik. Bir şirketle başladık. Ürünleri Rusya'ya gönderiyoruz, orada yeniden paketleme ve etiketleme yapılıyor. Wildberries ve Ozon gibi e-ticaret platformlarına ürünlerimizi koyduk.” bilgilerini verdi.

SOSYAL MEDYADAN TANITIM

“Rusya'daki bütün büyük firmalar çıktı. Starbucks çıktı Stars Coffee oldu. Birçok büyük giyim markası çıktı. SWIFT kodu sorunu var. Ama ruble ile ödeme kolaylığı sayesinde ticaret yapılabiliyor. Bu sayede satışı yapıp ruble ile ödeme alınca en büyük sorunu aşmış oluyorsunuz.” diyen Esra Kuştemir,

“Ruslar, Türkiye'yi çok samimi buluyor. Türk ürünlerini ön plana çıkarıyorlar. Türkleri seviyorlar. Ege, Antalya'da zaten Ruslar var. Türkiye algısı iyi. Rusya fırsatını değerlendirmiş oluyoruz. Herkese anlatıyorum; buraya dahil olun diye. Savaş var ne yapacağız vs. Bir oluru bulunuyor. Sağlam ortak bulununca oluyor. Rusların e-ticaret platformları var. Şimdi influencer'lar ile ürün tanıtım çalışmalarına başlayacağız. Yaz dönemi bitsin diye bekliyoruz.” ifadelerini kullandı.

TRENDYOL'A ZÜCCACİYE DAVETİ

Uçan kuşun e-ticaret yapabildiğini kaydeden Esra Kuştemir, önemli olanın e-ihracat olduğunu ülke KOBİ'lerinin bu tarafa yönelmesi gerektiğini dile getirdi. Almanya'da satışlara Amazon ile başlayacağını kaydeden Kuştemir, e-ticaret platformlarına ilişkin de şunları aktardı:

“Beni daha çok heyecanlandıran Trendyol'un (Almanya operasyonuna) mutfak eşyaları kısmını dahil etmesi olur. Trendyol, Azerbaycan'a başladı. Biz de başladık. Almanya'da sadece tekstil vardı! Neden Almanya'da da züccaciye almıyorsunuz? Alman üreticilerde bizim gibi bir yemek takımı, kahvaltı takımı seti geleneği yok. Ayaklarına çok ucuz kargo ile servis yapabiliriz. Trendyol bunu açacak. Trendyol'da tencere grubunda yüzde 400 büyüme sağladık. Bizim işimiz e-ihracat olmalı. On sene önce Alibaba diye bir kavram var ve çok büyük geliyor, dedim. Demet hanımla (Trendyol Kurucusu Demet Mutlu) tanışmıştım. Daha o zaman Trendyol bu kadar büyük değildi. Neden Körfez ülkeleri de olmasın demiştim. Amazon da kendi deposuna alıp satış yapıyor. Bu hem maliyet hem lojistik açısından avantaj sağlıyor. Çok iyi satış yapabileceğimiz firmalara Amazon bunu yapıyor. Hepsiburada ile de çalışıyoruz.”

FİYATLA DEĞİL MARKA İLE REKABET

Dedelerinin bakır işlemesi yaptığını belirten Kuştemir, işlerin 1980'lerde alüminyuma yöneldiğini, 84'te Taç markasının tescilinin alındığını ve bakır tencereden alüminyum yanmaz yapışmaz grubunda üretime başladıklarını anlattı. Üretimle ilgilenen amcaları şirketin pazarlamave yönetim kısmını yeğenleri Kuştemir'e emanet etmişler. Kuştemir de şirketi e-ihracat yoluyla farklı pazarlara açılma stratejisi izliyor.

“Nisan ayında Çin'deydim. Kapalı olduğu dönemi kapatabilmek için fiyatları olduğunun altına çekmişler. Agresif bir fiyat politikası uyguluyorlar. Bizim fiyatların yüzde 30 altında. Çin'in fiyat avantajı var ama markası yok. O yüzden bizim Türk Malı markasını öne çıkarmamız lazım.” diyen Kuştemir, “Ben marka olarak girince Made in Türkiye markam var. Bunlar olunca Çin ile rekabet edebiliyorum. Maden in Türkiye kavramını öncelikle marka yapmamız lazım. Türk malı kaliteli algısını oturtmamız lazım. Devletin teşvikleri var ama belli bir yere gelene var. Bazı şartlar gerekiyor. O şarta gelen zaten desteğe ihtiyaç duymuyor.” görüşünü dile getirdi.

MALİYET ARTIŞI KADAR ZAM YAPAMIYORUZ!

Enflasyonist dönem konusunda da görüşlerini aktaran Kuştemir, şunları aktardı:

“Nüfus artıp arz kısıtlı kalınca fiyatlar artıyor. Üreticinin ürününün son tüketiciye ulaşması için aradaki fazlalıkların çıkması lazım. O marka en olmuş fiyatla yüzde 30 kâr koyar. Toptancı en az yüzde 10 ile perakendeciye verir. Yüzde 40 kârla da perakendeci satar. Ürünü doğrudan nasıl ulaştırabiliriz bunu Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) meclisinde dile getirdim. Devletin e-ihracat yapılacak yerlerde depo kiralaması lazım. Doğrudan satış yapmalıyız. Ham maddeye çok zam geldi. Maaşa zam, KDV arttı, dolar arttı. Bunun dışında dolar bazında da ham madde arttı. Akaryakıt arttı. Hepsi artınca nihai ürün fiyatı yüzde 35 arttı. Ama maliyet artışı daha fazla tam yansıtamıyoruz. Ben 350-400 bin tencere üretmek zorundayım. Olumsuz sözler ediliyor ama zincir marketler bize her anlamda destek oluyor. Aracı ile satınca benden sonra yüzde 60-70 fiyat konuyor. Ama doğrudan market olunca fiyat koyma yüzde 25'te kalıyor. Marketler büyük alımlar yapıyorlar. Süpermarketlere ne kadar yüklensek de onlar enflasyonu dengeliyorlar; 100 bin tencere alıyor, 80 bin satıp kazanç sağlayınca kalan 20 bini indirimli satıyor. Güneş enerji santralı yatırımı yapalım dedik. O zaman 1.1 milyon dolardı. Evrak beklerken kur arttı 18 milyon TL'ye mal olacak yatırım 27 milyonu aştı. Şimdi yapsak mı diye düşünüyoruz.”

MISIR'DA ÜRETİM TESİSİ KURACAK

Suudi Arabistan ve Mısır'da da fırsat gördüklerini anlatan Taç Ev ve Mutfak Eşyaları Yönetim Kurulu Başkanı Esra Kuştemir,

“Mısır'da firma kuruyoruz. Üretim yapmak istiyoruz. Fas ve Cezayir'de alüminyum disk üretiyoruz. Buraya yeni teknoloji alınca eski teknolojiyi oraya kaydırıp üretim yapıyoruz. Cezayir'e de tencere üretim tesisi kuracağız. İç pazarda ciromuz 850 milyon TL civarında.” bilgilerini verdi. Kovid-19 döneminde ev hanımlarına yönelik iş imkanı sağlamak için proje hayata geçirdiklerini anlatan Kuştemir, “Döküm kek kalıpları yapmıştık. Kadınlara arkadaşlarına ürün anlatımı yaptırdık. İlaç mümessilleri gibi diyebiliriz. Üç bine yakın kadına ulaştık. Ödül de aldık. Azerbaycan ve Endonezya'dan talep geldi. Rusya'da da aynısını yapacağız. Rus ev hanımları Türk tencerelerini anlatacaklar.” dedi.

Rusya e-ihracat