Rusya ile Ro-Ro için daha çok gemi daha çok liman!
Rusya ile ticaretin Ro-Ro seferleriyle artırılabileceğini belirten sektör temsilcileri, bu konudaki sorunların çözülmesi için Rus yetkililerle temasın hızlandırılmasını istiyor. Nakliyeciler, 100 TIR taşıyan draftların yanaşabileceği limanların devreye sokulması gerektiğine dikkat çekiyor
Ukrayna ve Belarus geçişlerinin kapanması nedeniyle Rusya’yla ticarette yaşanan sıkıntılar, bu ülkeyle doğrudan Ro-Ro ticaretini yeniden gündemin ilk sıralarına taşıdı. Rusya ile ticaretin Ro-Ro seferleriyle artırılabileceğini belirten Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND) yetkilileri, “Mevcut seferler ticareti karşılayamaz. Bizim daha çok ve daha kapasiteli gemilere ihtiyacımız var.” diyor, bu konudaki sorunların çözülmesi için Rus yetkililerle temasın hızlandırılmasını istiyorlar. Ulaştırma ve Ticaret bakanlıklarının Rusya ile bir mutabakat zaptı imzalayıp bu hattı desteklemesi talep ediliyor.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, önceki gün Samsun’dan Rusya’nın Novorosisk ve Tuapse Limanları’na Ro-Ro seferlerinin devam ettiğini, bu hafta içinde ilk defa Samsun’dan Kerch Boğazı’ndaki Kavkaz Limanı’na Ro-Ro seferlerinin başladığını söyledi. Karaismailoğlu, “İlk seferini 61 adet araç ile tamamlayan geminin, dün Samsundan ikinci seferine çıkmasının planlandığını bildirdi.
Türk limanları ile Rus limanları arasında kısıtlı da olsa Ro-Ro seferleri yapılıyor. Ancak sürücüsüyle birlikte gemi kabul eden tek liman Port Kavkaz.
‘NOVOROSİSK VE SOÇİ DEVREYE ALINSIN’
Nakliyeciler, 100 TIR taşıyan draftların yanaşabileceği, altyapısı yeterli, gümrük işlemlerini hızlı olduğu limanların devreye sokulması gerektiğine dikkat çekiyorlar. Yine söz konusu limanların, RoPax, yani sürücülü gemi kabul edebilmesi önem taşıyor. Kavkas limanının, hem pahalı olması hem yüksek hacimli gemilerin yanaşamaması nedeniyle talebi karşılayamayacağı vurgulanıyor.
Bir UND yetkilisi, şöyle konuşuyor: “Artık bir Ro-Ro hattı şart. Şuanda 55 tır kapasiteli gemiler kullanılıyor. Az da olsa bir çare. Ama bizim daha büyük kapasiteli Ro-Ro hatlarına ihtiyacımız var. Burada Rusya tarafından talebimiz, özellikle Novorossisk civarında bizim bir limana ihtiyacımız var. Özellikle Novorosisk olabilir, daha önce Ro-Ro seferlerine evsahipliği yapmıştı, ama şimdi daha çok konteyner için kullandırılıyor. Novorossisk’te sürücülü konteyner kabul eden rıhtım yok.”
Sektör temsicileri Soçi gibi bütün uygun limanların devreye alınmasını istiyor.
Rusya hattına Türk araçları ayda 1600, Rus araçları 1000 sefer yapıyordu. Belarus’a yapılan sefer sayısı yılda 14 bindi. Batı yollarının kapanmasıyla TIR’lar Gürcistan geçişine yığıldı. Bir haftadır Gürcistan’dan geçiş olmadı. Azerbaycan benzer durumda.
‘KARA YOLLARI ARTACAK TİCARETİ KALDIRAMAZ’
UND yetkilisi şöyle konuşuyor: “Rusya ile ticaretimiz çok artacak. Rusya’ya ambargo uygulanıyır ama Rusya da Avrupa’dan almak istemeyecek, Türkiye’den almak zorunda olduğu ürünler var, göndereceği ihraç ürünleri var. Büyük konteyner şirketleri Rusya ile çalışmayacaklarını duyurdular. Karayolu taşımacılığının da güçlendirilmesi lazım. Ama kara yolları, yeni oluşan senaryoyu kaldırmaz. En doğrusu, doğrudan Ro-Ro taşımacılığı.”